torsdag 12 april 2007

Bomber hit och dit

Varje gång jag tittar på nyheter, blir jag ledsen. Nu sprängs det överallt. Bomber i Irak, Algeriet, Marocko. Vad är det som händer? Nu kan människor se att det är inte bara västvärlden som blir drabbad av terrorattacker men också muslimska länder. Även där dör människor på grund av självmordsbombarna. Många tror att muslimer är terrorister. Många tror att islam förespråkar terror men allt det är fel.

Inom islam finns det inte någonstans att man får döda oskyldiga människor eller spränga sig själv i bitar bland andra. Det är tvärtom. Man begår två stora synder inom en sådan handling. Den första är att man dödar oskyldiga människor. De människor som inte har gjort något, de som inte stör freden på jorden, de som vill leva endast i fred och lugn och ro. Det står i Koranen att om man dödar en enda oskyldig människa så är det som man har dödad hela människosläktet och alltså begår väldig stor synd. Den andra stora synden som en självmordsbombare begår är att han faktiskt dödar sig själv vilket är helt och hållet förbjudet i islam.

Utifrån detta kan man ju lätt dra slutsatser att det inte är muslimer som ligger bakom dessa attacker. Vad jag menar med en muslim nu är en troende, praktiserande muslim som har kunskap om islam och först och främst fruktar Gud och begår inte förbjuda handlingar.

Jag hoppas att andra slutar spränga sig själv och döda massa oskyldiga. Jag fortfarande förstår inte poängen med detta. Ingenting ändras bara för att man utför en terrorattack förutom skapa en oro bland människor. Det är ingen metod att lösa konflikter. Det är ingen metod att visa missnöje mot någon stat eller människor.

Vi vet att det är olika organisationer som ligger bakom dessa attacker men ibland undrar jag om det är verkligen så att bara någon organisation som skickar självmordsbombarna någonstans. Ibland känns det som att det är mycket större politisk maktspel. Vi ser hela tiden amerikanska actionfilmer och många gånger kan man se i dem att politiken inte är alltid så ren och det är inte alltid man tänker för människornas bästa utan beredd att offra människor för sin egen maktvilja. Om ni förstår vad jag menar. Ett exempel på sådan är Prison Break. Vad handlar det om egentligen? Jo, att en människa blev oskyldig dömd för ett mord han har inte begått. Vem är det som satte dit honom? Jo, människor i Vita huset och de är hela tiden beredda på att döda oskyldiga bara för att rädda sig själv, sin makt. Detta är ju bara ett exempel på en film/serie. Ett annat exempel är Enemy of the state. Visserligen är det ju bara påhittade historier. Lite action för oss tittarna men många gånger tror jag att det finns en del sanning även i dessa historier.

Så varför inte tro att det är så i verkligheten? Att det är så politisk maktspel utspelas, på bekostnad av oskyldiga människor. Muslimer blir anklagade för att de ska vara terrorister och islam är en våldsam religion men det är faktiskt känt att det är många fler som började konvertera till islam efter 11 september. Nyfikenhet på islam växte och människor ville se vad det är för religion som säger att man ska spränga sig själv och döda andra men istället upptäckte en fin och fredlig religion och konverterade.

12 kommentarer:

sawsan sa...

Bra skrivet och så sant!

Anonym sa...

Helt sant! När folk började forska i vad Islam egentligen var för religion som dom hörde sprängde oskyldiga människor, så fann dom en fredlig och vacker tro som ledde dem på den rätta vägen. Mashallah!!!

Hedvig sa...

Hej.

Angående ett inlägg som du skrivit i bloggen på Aftonbladet, om hijab.

Jag känner mig lite sorgsen nu faktiskt, låter säkert fånigt och jag vet inte riktigt varför..

Men du skriver att du önskar att alla kvinnor hade mod och styrka att täcka hela sin kropp och så vidare. Du tycker det är ofattbart att vissa kvinnor väljer att visa ben, öron och lite av håret. I mina ögon så är det DESSA kvinnor som är dem starka.

Jag önskar snarare att du och andra muslimska kvinnor hade mod nog att INTE bära dessa tygstycken.
Att ni hade rätten att "bara vara".

Varför är det sådana regler för er? Varför inte samma för män? Varför får männen ha en massa fruar, men inte ni lika många män?

Varför måste ni täcka era kroppar för att MÄN beter sig som svin ibland. Det är väl ändå dem som borde ändra på sig, om det nu är så att ni bär slöja av den anledningen att ni inte ska "fresta" någon av det motsatta könet?


Sedan det du skrev om diskrimineringen på arbetsmarknaden. Vi vill ju ha jämställdhet mellan kvinnor och män i Sverige, för att vi anser att vi är lika värda och kan göra samma saker. Så när vi väljer bort kvinnor med slöja är det inte för att kränka kvinnor. Utan tvärt om. För att vi anser att ni i er tro blir diskriminerade.


Ja, det är en massa saker inom er tro som jag inte kan förstå. Alla dom "stora" är ju män. Muhammed och Allah säger man ju också "han" om. Kvinnan är mannens åker och så vidare, och så vidare...


Jag tycker att det överhuvudtaget är otroligt korkat med religion. Det enda det leder till är krig och konflikter, eftersom att alla människor tycker olika. Man kan faktiskt vara en god och bra människa utan att tillhöra en viss religion och vara beroende av någon Gud. Så det känns liksom mest som ett.. tidsfördriv. Ingenting nödvändigt eller viktigt.


Jag hoppas verkligen att du inte tar illa upp av detta. Jag vill bara förstå, och kanske du kan förklara för mig.


MVH Hedvig

Anonym sa...

Jag har läst din blogg från början. Och där skriver du först att du är singel...plötsligt sticker du till arabvärlden och nu har en man. Är det här ett PR för att andra ska göra som du, konvertera till Islam? Sen gissar jag att då du sa att du var singel, hade du redan en arabisk man. Och för att gifta dig med honom var du tvungen till att konvertera. Detta är gissningar..inga påståenden. Och inte heller dömande! Mer ute efter om det finns en annan sanning.

yasmine sa...

Hej Hedvig!

Du skriver att du blir ledsen genom att läsa det jag skriver om slöjan men jag blir ledsen när jag läser din kommentar. Du kommenterar islam utan att riktigt ha kunskap om det.

När jag skrev om mod och styrka för att täcka sin kropp så skrev jag så här:
"Jag hoppas även att andra tjejer och kvinnor som vill bära slöja ska ha mod och styrka att göra det."
Alltså det var riktade till MUSLIMSKA tjejer/kvinnor som VILL ha slöjan men vågar inte av någon/några anledningar INTE till ALLA kvinnor. Jag mycket väl medveten att alla tycker att det är rätt och de som vill visa ben, armar, ha korta kjolar så är det deras val och jag respekterar det.

Du skriver att du önskar att vi (muslimer) hade mod att inte bära slöja. Varför tror du att vi är så illa tvugna att göra det? Det är inget tvång för oss. Vi är fria att göra vad vi vill och klä på sig hur vi vill. Det finns de som väljer att inte ha slöja och det finns de som vill ha det. Det viktigaste att det är VÅRT VAL att göra det. Du väljer att kanske ha byxor på dig och det är ingen som säger..nej, det är bättre att ha en kjol, du ska inte ha byxor. Du gör ditt val och vi gör vårt. Jag har slöja på mig för att det är något JAG vill. Det är inte på grund av någon man eller män. Det är min kärlek til Gud. Jag trivs bra i slöjan och jag vill ha det så varför ta ifrån denna rätt att jag inte få ha det på mig.

Män ska också täcka sin kropp inom islam. Det gäller inte enbart för kvinnor. Män ska täcka ben och armar, inte ha tajta kläder på sig. De ska klä sig på det sättet så att de inte väcker blickar till sig. Om du kanske har sätt hur män från Saudi Arabien klär sig så ser du att de täcker huvudet också. Reglerna är inte enbart för oss (kvinnor) utan även för män. Inom islam är kvinnan och män jämnställda (något som du inte tror men det är sanning).
Täcka kroppen är framför allt inte för att någon better sig som svin. Det är inte på grund av motsatta könen utan det är på grund av vår kärlek för Gud, vårt respekt för Gud, att vi följer Guds vilja. Gud har gett oss regler och Gud vet bäst vad som är bra och dåligt för oss. Varför tror du kristna nunnor ser ut som de gör? Har du tänkt på att deras klädsel ser ut nästan som muslimsk kvinnans klädsel? Fast det är ingen som säger att hon är diskreminerad för att människor vet att den kvinnan valde själv att bli nunna och klä sig så. Vi väljer också själv att vara religiösa eller inte. Gud gav oss fri vilja och vi gör egna val i livet.

Angående arbete...varför ska jag inte få ett arbete för att någon annan tror att jag är diskreminerad? Jag känner mig diskreminerad av människor som säger så. Genom att man väljer bort mig på grund av slöjan så känner jag mig väldig kränkt, att jag inte hör till samhället, att jag har inte rätt att arbeta bara för att jag är religiös. Och jag som trode att vi hade religionsfrihet i landet. Jag kanske har mer kvalifikationer för ett arbete än en annan person som söker, varför välja bort mig då? Varför kan inte jag få ett arbete på lika villkor som andra. Om jag skulle vara chef så skulle jag inte utgå från vart personen kommer, vad den heter, tror på utan det som personen kan. Jag skulle välja den som kan bidra mest för mitt företag, den som jag vet bäst skulle passa in för arbetet.

Inom islam handlar det inte enbart om män och om Allah kan man varken säga han eller hon för att Gud är större än så. Däremot använder man oftast ordet han på grund av det är en översättning från arabiska språket men arabiska grammatiken är inte samma som svenska så ordet HOWA (Han) är varken maskulint eller feminint. Jag kan inte arabiska eller den grammatiken perfekt men jag vill bara säga att bara för att det står HAN så betyder det inte att Allah är en man.
Dessutom så finns det även kvinnliga viktiga personer inom islam. Först profetens (saw) fru, Khadidja. Hon var vid profetens Mohammed (saw) sida, det är hon som hjälpte honom att förstå att han har fått uppenbarelse, det var hon som var den första som konverterade till islam. Khadidja var en mäktig kvinna som många hade stor respekt för och det var ju hon som friade till Mohammed (saw). Sedan blev Fatima, dotter till Mohammed (saw) en viktig person och även han andra fru Aisha. Det är enbart tre exempel på viktiga kvinnor inom islam men det finns mycket mera. Som jag skrev tidigare kvinnan och mannen är lika viktiga inom islam. Ingen av dessa är bättre än den andra, de ska komplitera varandra. Det som gäller för kvinnan gäller också för män.
Du säger varför en man få ha flera fruar men inte kvinnan. Du ska tänka först och främst när man läser något ur Koranen varför denna sura eller vers uppenbarades och vid vilket tidpunkt. Det finns klara relger som en man ska uppfylla om han vill ta mer än en fru (max 4). Han ska först och främst kunna behandla de lika, älska de lika och ge de lika vilket alla vi vet är i princip omöjligt så därför är det svårt att uppfylla dessa kriterium. Dessutom så måste en man ha tillåtelse från första frun om han vill gifta sig med en till och om hon säger nej då ska han respektera hennes vilja. Anledningen till varför män fick gifta sig med flera är för att under den tiden så var det krig och många män dog och det blev överskott på kvinnor. De var ensamma och hade svårt att försörja sig. Därför fick mannen gifta sig med flera för att kunna försörja dem. Inom islam är det mannen som är ansvarig för familjens försörjning men det innebär inte att kvinnan får inte jobba utan hon har rätt till att jobba och hjälpa till med försörjning. Kvinnan behöver inte stanna hemma, laga mat, diska, städa, ta hand om barnen och det är inte enbart kvinnans uppgift att göra. Profeten Mohammed (saw) hjälpte till väldigt mycket hemma, städade, lagade mat osv.

Att du tycker att relgion är strunt och tidsfördrift så är det din åsikt och jag respekterar det men jag tror på Gud och väljer följa Gud. För mig är det inte tidsfördrift. Gud ger mig kunskap, Gud vägleder mig och jag tänker inte enbart på det här livet men även om nästa liv. Jag vill vara vid Guds sida i nästa liv och det kan jag endast vara om jag älskar Gud och visar min kärlek till Gud.

Jag är inte god bara för att jag är religiös men jag får styrka att vara god, att avstå från det dåliga av Gud. Ibland glömmer man vad som är bäst för en och då får man påminnelse om det från Gud.

Nu ska du veta att det här är Min sanning och det är något Jag tror på och jag tvingar inte någon annan att tro på samma sak. Som sagt alla vi har fri vilja och rätt till att göra sina val i livet. Jag har gjort mitt och jag är lycklig med det.

yasmine sa...

Till Anonym:
För det första så ska jag säga att min blogg är min blogg och jag försöker lämna mitt privat liv utanför den. Jag skriver bloggen inte för PR för något. Jag skriver det jag tycker om att skriva om och det jag tror på. Det är väl så andra människor som skriver blogg gör.

För att stilla din nyfikenhet så kan jag säga att jag träffade min man efter att jag har konverterat. Mitt val att konvertera var enbart mitt och inte på grund av någon eller något annat. Ingen tvingade mig att göra det. Jag sökte kunskap, jag ville lära mig mer om islam, jag förstod att det är något jag tror på och jag konverterade. Så enkelt är det. Sedan träffade jag min man och gifte mig. Åka på semester till Marocko är väl inget konstigt med det.

Jag säger inte att någon annan ska göra som jag. Jag tvingar ingen att konvertera och jag gör inte reklam för islam eller giftemål i arabiska länder. Jag bara berättar om islam sedan så kan du och andra välja att läsa det eller inte.

Jag förstår inte alls hur du få till det att jag blev tvugnen att konvertera för att gifta mig. Om du verkligen läst min blogg från början så skulle du se att jag är noga med att påpeka att det mitt fri vilja och dessutom så har jag ett inlägg om att tvinga någon konvertera. Inom islam är det totalt förbjudet. Man kan inte tvinga någon till något, konvertera, gifta sig eller något annat.

Hoppas att du har fått nu svar på dina frågor även om jag är inte tvungnen att berätta mitt privat liv för en människa jag inte ens känner.

Tom sa...

Hijab är inte slöja eller regler, som jag ser det. Det är gammal god och ärlig kyskhet, både för kille och tjej. Inför Gud och varandra visar vi denna godhet som hijab innebär.

Tänker ofta på alla som gillar ikoner, alla som ser med respekt på bilder av Jungfru Maria, alla som vördar julkrubbor, alla som uppskattar unga flickor som blir katolska systrar i någon orden -- men samtidigt rackar ner på muslimska kvinnor med slöja.

Hijab är att välja något gott, något starkt, att välja en livskultur och inte en sinnlig dödskultur.

Yasmine, stava se-såg-sett rätt, det blir lättare att läsa då, man förväxlar annars med "sätt".

//Tom

Arwa sa...

Hedvig,
Yasmine svarade bra på dina frågor men hon glömde nog nämna det där med att "kvinnan är mannens åker" som du uttrycker det. Det svenska ordet åker är en skev översättning av det arabiska "harth" som betyder ett ställe där något planteras, får gro och växa. Att det i Koranen står att kvinnan är mannens "harth" innebär alltså att livmodern (som ju finns i kvinnan) är platsen, "harth", där spermien (från mannen) träffar ett ägg och sedan "planteras, får gro och växa" till ett underbart litet mirakel - ett barn.

Hoppas du förstår.

Och förresten: vad är det som är så fruktansvärt fel med att finna lycka i sitt liv genom att täcka sig? Så länge man själv anser att man är världens lyckligaste tack vare slöjan, varför ska sådana som du komma och ta denna lycka från oss? Eller är du fullt övertygad om att vi bara ljuger och låtsas vara lyckliga? För jaaaadå, varje gång Yasmine skriver och varje gång jag eller någon annan muslimsk beslöjad tjej skriver eller säger att hon SJÄLV VALT DET UNDERBARASTE I SITT LIV (slöjan), sä är det ju SJÄLVFALLET att någon manlig släkting står bakom och hotar med kniv. Yepp. Så hjärndöda är vi alltså. Och så barbariska är våra manliga släktingar. Men samtidigt är vi allt från advokater till läkare och psykologer. Men nepp. Vi bär ju slöja. Alltså MÅSTE vi vara så dumma och svaga att vi inte "vågar" befria oss från den där manliga släktingen som inte ens existerar.

OBS! MÄRK IRONIIIIIIIIIIIN!

Underskattar+förolämpar du verkligen ditt eget kön så mycket, Hedvig? Hur kan du ens tro på att alla de miljardtals kvinnor som i 1400 VALT att täcka sig i själva verket var idiotiska djur som inte har något vett alls? Sett ur denna aspekt verkar du vara en smula anti-feminist, anti-kvinnans rättigheter (rätten till lycka ingår väl där också?), helt enkelt sexistisk.

Det enda jag+muslimska, beslöjade tjejer kräver är friheten att vara lycklig - och det är jag VERKLIGEN nu, som en muslimsk beslöjad tjej som går rakryggad, stolt och med ett leende var hon än befinner sig. Min lycka skiner igenom. (Och nej, jag ler inte bara för att jag är "rädd" och innerst inne skriiiiiiiker efter din hjälp, Hedvig)

yasmine sa...

Tom:

Du skriver fint om slöjan och det glädjer mig att det kommer från en man...

Jag ska försöka bli bättre på min stavning...försöker stava rätt men ibland händer det att jag blandar ihop orden och stavar fel...men insha Allah ska jag bli bättre på det...

Arwa:
Fint skrivet och jag bara håller med dig...Jag är en stolt och lycklig kvinna, en fri, utbildad ekonom...det sista jag är förtryckt och ingen man står bakom mig med en kniv i handen och tvingar mig att skriva dessa ord :)
Ibland förstår inte att människor kan vara lyckliga av att välja något som de inte kan förstå sig på.

Petter sa...

Religion är mänsklighetens gissel på gott och ont. Genom mänsklighetens alla tider har krig och elände skapats genom att vissa individer har använt religionen som maktmedel... På medeltiden var det de kristna som härjade över världen med sin jakt på häxor och andra religionsutövare. Korstågen är väl kända och var ett led i den romerska kyrkans strävan efter makt.

Nu har olika element kidnappat Islam och använder människors naivitet och olycka till att öka sin makt och sitt inflytande. Organisationer runt om i världen som av många kallas terroristorganisationer har med hjälp av Islam och rädsla skapat ett maktmedel som är starkare är militära vapen. Denna styrka tilltalar många fattiga i Arabvärlden och Asien som ser på Islam som ett vapen mot väst.

Detta har självklart ingenting med religionen som sådan att göra men blir det vapen som vissa element vill att det ska vara. På samma sätt som att Kristendomen inte är en ond religion är inte heller Islam det. Men just nu, i denna tid används Islam som ett medel att bygga makt och på många sätt kan man säga att Islam nu genomgår 2000 talets korståg. Förstå mig rätt. För mig är både Kristendomen, Islam, Buddhism och Judendomen ett maktmedel oavsett hur ”god” deras respektive gud är…

Anonym sa...

Hej Yasmine. Jag vill börja med att säga att jag har läst hela din blogg och tycker mycket om att läsa den. Jag beundrar din styrka och gläds för din skull att du funnit Islam. Det är så att jag också har funnit Islam. Men det är helt nytt för mig och jag har så många frågor. Jag skulle gärna vilja diskutera lite med någon i liknande situation. Vill du kanske maila med mig och svara på några frågor och tankar som jag har?
mvh E

Anonym sa...

Waww, blir glad över att läsa din blogg Yasmine!

Nya nyheter som jag skulle vilja
Hedvig läsa!

Kolla länken nedan:
Vi är inte som du tror att vi är, många av oss är högutbildade och inte hemmafruar och omoderna som många tror!

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=207650


Mvh Cynthia

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online