måndag 14 maj 2007

Första steget är taget

Jag har varit muslim i 9,5 månad nu fast det känns som att jag har varit det en hel evighet. Jag har lärt mig mycket om islam och vill lära mig mera. Kunskapstörsten går inte att släcka men samtidigt är jag också villig att förmedla vidare det jag kan och har ju bland annat skrivit om islam här på bloggen.

En sak som jag aldrig tog tag i är min familj. Att berätta för familjen att jag har konverterat är det svåraste som jag måste göra. Jag har känt många gånger ångest och klump inne i magen på grund av det. Ibland ville jag bara få ut ur mig men jag kunde inte. Fast jag ändå gav då och då vibbar av att jag är intresserad av islam och kan mycket.

Anledning till det är just för att jag vet att de kommer att reagera väldigt starkt på det, vara emot det, säga att de är förolämpade och kanske till och med sluta ha kontakt med mig. Det kändes som att jag var inte stark nog, modig nog att ta den konflikten förs nu.

Idag känner jag mig mycket starkare än förr, har mer kunskap, min iman (tro) är starkare än någonsin och jag kände att nu var jag redo. Nu måste det hända men även om jag kände mig ganska redo så ändå kunde jag inte bara ringa upp och säga det utan väntade på den rätta tillfälle.

Min syster ringde mig i tisdags. Det var lång samtal om allt och tillslut sa jag bara det. Jag har konverterat. Även om mistankar har funnits ju både hos henne och också andra familjemedlemmar så blev det inte så roligt att höra för henne. Det blev så klart många frågor. Bland annat hur kunde jag välja något som är så förtryckande mot kvinnor. Alla frågor var baserade på mycket okunskap om vad islam egentligen står för. Det enda hon gick ut efter är det som man läser i media och hur situationen ser ut i muslimska länder. Gång på gång försökte jag förklara det ena och det andra och försöka ha tålamod men det kändes ändå bra. Tillslut kom vi överens att träffas på torsdag för att äta lunch tillsammans. Då kom nästa problem, slöja. Jag har använd slöja nu under lång period och ville inte vara ute utan slöja. Så då fick jag säga till henne att jag har det. Den enda svar jag fick, ”ja, då får jag väl stå ut med det”. Svaret var ju lite si så där men jag blundade för det.

Så när torsdag kom, var jag hur nervös som helst men ändå väldig glad. Nu har jag tagit det första steget. Lunchen med systern gick väldig bra även med slöjan på. Visst hamnade vi i en del diskussioner om islam, muslimska länder och så vidare men vi pratade även om andra saker som hade inte med islam att göra.

Min syster brukar inte håla något för sig själv så berättar jag något för henne så vet hela familjen det (även om jag säger att det är hemligt och be henne inte säga något). Så jag har alltid aktat för att inte säga något som jag inte vill ska komma ut till andra men just det ville jag att hon skulle säga. Jag vet att nu vet hela familjen det så blir det lättare att säga själv.

Jag vet att det är bara början. Det kommer att bli konflikter, bråk, jag kommer att behöva stå ut med många kommentarer men hur som helst så känns det som att det är ok. Jag har Gud vid min sida och det är jag tacksam för.

19 kommentarer:

Relay sa...

Är själv nyligen kristen men min tro är på ett personligt plan. Jag anser att tron sitter i hjärtat inte i kläderna man använder. Så jag förstår inte varför vissa muslimer prompt känner att dom måste klä sig i slöja, bara för att bevisa för sig själva att dom är muslimer. Jag bär inte omkring med kors och andra kristna attiraljer bara för att visa att jag är kristen.

Är det möjligtvis så att du på något sätt värjer dig för alla förnuftsmässiga invändningar mot en politisk religion, som jag anser att islam faktist är idag?

Jag hoppas också att du såg Ali Hirsis intervju i Stinas prat program i lördags?

yasmine sa...

Först och främst så väljer jag att ha slöja inte för att visa upp mig för andra att jag är muslim som du skriver och det är ingen muslimsk kvinna som gör så UTAN för att det är EN DEL av religionen. Precis som att be, inte äta grisskött, inte dricka alkohol...precis som du kanske går till kyrkan eller vad än du gör för att praktisera din religion så praktiserar jag mitt I MITT HJÄRTA...
Nunnor gör det också, de bär också slöja och speciel klädsel...tror du verkligen att de gör det för att visa upp sig? Då kanske känner du inte till kristendomen så bra...

Om jag skriver om islam så är det för att skriva om den RÄTTA islam...religion är inte politik eller något annat och jag tar avstånd från det. Att visa andvänder ordet inom politiken "i islams namn" så tycker jag att det är fel för att det är det sista de följer.

Nej, jag såg inte Stinas program...

Du kommer inte tro på det jag tror och jag kommer inte tro på det du tror.Du har din tro och jag respekterar det och jag har min tro och vill bli respekterad för det...

Sascha sa...

gumman! äntligen har du tagit steget och berättat! jag är stolt över dig!

yasmine sa...

Tack...det kändes ganska skönt att ha gjort det...en befrielse liksom

Relay sa...

Är precis färdig med min blogg nu som du gärna få besöka.
http://gransland.blogspot.com/
Ett bra sätt att veta mina åsikter, och då inte bara om islam. ;)

snowdrop sa...

salam!
vet inte om du kommer ihåg mej men jag är iaf Moa , vi mejlade (och jag har tappat bort din adress för konot vart nollställt =(..)

Men i alla fall, så har jag läst din blogg lite till och från, i mån av tid, universitetsstudier är så tidskärvande *suck* , senaste veckorna har jag inte gjort annat än att plugga så de har inte blivit att jag läst några bloggar alls, men så i morse hade jag några minuter över och satt och funderade, så landade min blick på en av de islamska grejerna jag har i mitt rum och så kommer jag i håg att jag undrade om du hade repat nog mod för att tala om att du konverterat för din familj... nu, senare på kvällen bestämde jag mej för att läsa lite bloggar jag följer och vad hittar jag? ett inlägg om att du tagit första steget till att berätta!! vilket sammanträffande!!!!=)

och braigt nog verkar det som om din syster tog det ganska bra..! =)=)
hoppas resten av din familj tar det minst lika bra!!!! =)=)=)=)

ha det bra och lycka till med familjen! =)
/Moa

yasmine sa...

Moa, tack så mycket. Faktsist så tog hon det ganska ok...kunde ha varit värre.
Jag skulle nog säga Soubhana Allah (Fullkomlig är Allah) att du tänkte på mig och min familjesituation och sedan fick du ditt svar ;)
Visst kommer jag ihåg dig. Hoppas att det går bra där i England. Där finns det ju många muslimer och säkert mycket mer info och kunskap man kan fa.
Jag träffade en imam från England som är jätteduktig.
Kommer du något till Stockholm eller är du där hela tiden?
Hoppas att allt är bra med dig
Ta hand om dig
Kram
P.S Mitt email har du ju här på sidan så det är bara skriva ;) D.S

it's a lifestyle... sa...

Masha Allah! Det är inte lätt att berätta för familjen, men hur ensam du än känner dig i denna dounya, så är Gud alltid med dig!

Barak Allahu fiki!


relay >> I Stinas program skiljde man inte på kulturella företeelser och islam. Programmet visades inte heller ur en objektiv vinkel, något du som fri och självständigt tänkande varelse bör förstå då endast ena sidans röster hörs.

Anso sa...

salamu alajkom

Jag hoppas att din familj kommer förstå dig. Min mamma och bror har jag ingen kontakt med sedan ett år tillbaka på grund av att jag gifte mig med en muslimsk man och konverterade. Men jag vet att jag har gjort ett rätt val i mitt liv och att jag har Allah vid min sida i allt jag gör. Jag känner mig så fridfull inombords och om människor inte kan acceptera mig som den jag är så är det deras eget val...

Jag önskar dig lycka till och hoppas att de inser att du trots allt är samma person.

Anso

Relay sa...

Tack för svaret i min Blogg Yasmine, men ska jag svara på ditt inlägg här eller ska jag göra det i min blogg?

Är lite ovan vid eventuell korekkt bloggetikett eftersom jag inte har använt eller drivit någon blogg innan.

yasmine sa...

Relay:
Du kan svara i din blogg annars är det risk att de som kanske kommer läsa min kommer ju inte förstå sammanhanget...

Modesty B sa...

En förmodligen ganska löjlig fråga dök upp i mitt huvud: Hur äter man lunch på restaurang med slöjan på? Jag bara undrar...

yasmine sa...

Modesty b:

Ja, det verkar en ganska konstig fråga... precis på samma sätt som du äter utan slöja på antar jag eller med en keps på huvud.
Slöjan stör ju inte en varken om man dricker, äter, springer, går eller något annat.
Om du kanske tänker på niqab (då man täcker för hela ansiktet och bara ögonen syns) så kan ju det vara lite svårare så klart men jag kan tänka mig att även dessa kvinnor klarar av det. Jag har inte niqab och du trodde det. Slöja och niqab är två olika saker.
Hoppas att du fick din svar :))

Relay sa...

Många använder ordet slöja i båda fallen även jag.

yasmine sa...

Ja, men det är fel...för att slöja är en sak och niqab är en annan och när människor säger att jag har slöja så menast det med sjal på huvudet (det arabiska ordet hijab) och ansiktet syns....medans niqab täcker man ansiktet med...
Det är mycket viktigt att skilja på dessa två saker.

blåkullan sa...

Ja, vad familjen känner och tycker om ens val är väldigt viktigt. Jag tycker den här sidan, som jag fann idag, är oerhört intressant. Jag har levt i den muslimska världen och även i ett muslimskt land uder en längre period (jag har varit gift med en muslimsk man) och jag fann själv bara enorma orättvisor och desto mer jag läser om islam desto räddare blir jag för islamiseringen av Sverige/västvärlden. Därför är det så intressant att se hur du som kvinna resonerar kring ditt val. För mig är alla kvinnor mina systrar, och jag anser att islam tyvärr inte är en religion som ger kvinnan rättvisa eller jämlikhet.

Anne sa...

Hej blåkula!

Det är ett faktum att kvinnor och män inte är jämlika, men jämställda i Islam är dem. Om du talar sanning, och islam förtrycker kvinnan, så får du ta fram bevis för det. Ta fram det som gör dig fundersam så ska vi försöka svara.

frid.

Anne sa...

ops. jag menar blåkullan, hehe :)

yasmine sa...

Hej Blåkullan...
Jag förstår att ditt erfarenhet av islam och muslimer är inte så positiv men vi måste lära oss skilja på vad är islam och vad islam står förr och sedan hur det praktiseras av andra muslimer och även dess ledare. Tyvärr så många har mycket kulturella och traditionella attribut i bagaget som de förväxlar med islam. Det är just därför är det så härligt att vara konvertit. Jag har min kultur men jag ser skillanden mellan min kultur och min tro, islam.
Angående förtryck så kan nog ingen förnecka att kvinnor i muslimska länder kna vara förtryckta och även människor av ledarna i länder. Förtryck är något som är förbjudet inom islam och kommer att straffas hårt. Förtryck är tecke på högmodighet. Är man högmod och tycker att man är bäst än alla andra så börjar man förtrycka alla andra. Det kan vara ledare och det kan vara ens egen man tyvärr. Visa människor vill må bra för alla andra mår bra och visa vill göra det genom att låta andra tryckas ner och höja sig själv upp och kännas stark men i slut ändan är det ju de som är förlorarna.
Alla vi muslimer är inte likadana och alla praktiserar inte islam och lägger för mycket vikt på det kulturella delen.
Jag hoppas att du förstår det och jag förstår dina fördomar. Även jag hade de en gång i tiden.
Kan du tänka dig att idag är jag muslim, konverterade till islam men förr sa jag till och med till mina kompisar " håll er borta från muslimer, de är inte bra" och då menade jag muslimska män så klart. Nu skrattar jag bara åt mig själv eftersom jag är själv gift med en :))) men å andra sidan så vet jag också att det finns även de som man ska håla sig borta från och det är de som förtrycker andra dock har det ingen med religion att göra utan det är kulturellt. Även kristna män och män inom andra religioner kan förtrycka sina kvinnor.

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online