måndag 14 maj 2007

Ny konvertitgrupp i Stockholms moské

Ummaty välkomnar konvertiter för kunskap och gemenskap

Nu på söndag den 20 maj startas det en grupp för systrar som är konvertiter där det ska satsas på gemenskap, Hitta på roliga aktiviteter tillsammans, träffas för diskussion men också för att få en del kunskap inom islam, speciellt om hur man praktiserar islam. Desto fler, desto roligare. Tanken är att finnas där för ER, som är konvertiter.

Första träffen äger rum som sagt den 20 maj i Stockholms moské, kupolen på den tredje våningen (fråga i receptionen de visar) mellan 15-17. Alla systrar är hjärtligt välkomna.

För mer information skriv till yasse467@hotmail.com
Det är bra om ni kan anmäla er till samma email så vet vi hur många som kommer.


Vi ser fram emot att träffa er, lära känna er och bidra med vår kunskap till er

Baraka Allah fikom


//Era systrar i islam
Sprid orden

26 kommentarer:

E sa...

Salam, Vad glad jag blir att läsa att ni kunde starta konvertitgruppen. Synd bara att Stockholm är så långt bort just nu. Men när jag kommer dit under sommaren vill jag självklart gärna vara med. Tack för allt stöd som du visat hittills, jag väntar tålmodigt på nästa mail. kram E

yasmine sa...

Salam gumman...förlåt för att jag har inte svarat än...det var en fråga som jag försökte undersöka innan jag svarar till dig ;))) Vill ju inte svara fel
Jag blev själv glad att gruppen gick igenom och blir glad att se dig, insha Allah....

Vi ses och jag skriver snart insha Allah

Relay sa...

Kan vara en god ide dock kan det även tolkas som ett sätt att cementera och sprida Islam, vilket knappast ses med blida ögon av alla tro mig jag vet. Varje Muslim som träder fram öppet i offentligheten idag och tar avstånd från det hot och våld som ens medmuslimer gjort sig skyldiga till, är värda allt stöd man kan ge dom.

yasmine sa...

Det här gruppen handlar om att bara ge stöd för de som har konverterad eller vill göra det och inte sprida islam till alla människor...

Som konvertit eller innan man tar steget och konverterar har man många frågor och funderingar och framför allt praktiska frågor och det är det som gruppen är till för. Samtidigt att konvertiter ska ha möjlighet att lära känna andra systrar och känna sig välkomna.

Relay sa...

Finns det ingen grupp för vilsna manliga konvertiter?
http://gransland.blogspot.com/

yasmine sa...

Relay:
Jo, det ska finnas...vi satte igång bröderna idag så de kommer starta en grupp också snart. Om du är intresserad själv eller vet någon som är intresserad så kan jag höra mig förr när exakt de planerar ha första möte.

Relay sa...

Okej men Kristendomen passar mig bäst som jag känner nu. OT fråga varför har du just carl Bildts blog som länk på din blogg?
Lite nyfiken bara?

yasmine sa...

Jag hittade hans blogg (viste inte då att han skrev en) och så ville jag spara den för skoj skull...men jag har faktist inte läst den...
Men annars så är han en av de som styr landet så det är lite roligt ändå att se vad han skriver...

Relay sa...

Okej då vet jag det, ville bara dämopa min nyfikenhet.

Relay sa...

Yasmin ville bara säga att jag flyttat min blogg till
http://relay.wordpress.com/

yasmine sa...

Ok...bra, då vet jag det...tack ;)

Tonårsmorsa sa...

Vilken fin sida du gjort här! Kram till dig!

Relay sa...

Hur gick det med Konvertitmötet?

yasmine sa...

Tonårsmorsa:
Tack så mycket...hoppas att allt är bra med dig...

Kram

Replay:
Det gick jättebra och det var hur kul som helst. Många blev glada för att en sådan grupp blev till och förhoppningsvis blir vi flera nästa gång ;)

Omar sa...

Assalam alaikum! Tack för din fina blogg. Håll ställningarna! Jag villa passa på att tipsa om min egen.

www.doctoralazerius.blogspot.com

Medina sa...

As salam alaikum min syster. Jag har följt dig sedan du hade din blogg på aftonbladet och hamdullila jag blev påverkad av dig att följa ditt exempel med att sprida islam via internet. Insh-Allah så vill jag få kontakt med dig. Söker systrar att få kontakt med att diskutera Islam. Du kanske vet hur vi ska göra så att det inte blir offentligt jag tänker mer på att byta msn adress. Vill ju inte ha den skriven på internet. Jag har även blogg här min adress dit är http://medinab.blogspot.com/
Titta gärna förbi.
Hör av dig.
As salam alaikum.

yasmine sa...

Assalam aleykom Medina:
Visst skulle det vara roligt att få kontakt med dig. Jag bara undrar om du är den Medina jag känner från moskén i Stockholm. Jag känner nämligen en men inte säker om du är den eller inte.

Jag tycker att internet är lätt sätt att sprida islam men däremot ska man absolut vara försiktigt. När jag började blogga så var inte alls tanke att sprida islam utan jag hade till och med tanken att blogga om helt andra saker men jag började blogga i samband att jag konverterade och av sig själv blev det ett mera islam blogg och det är jag glad över alhamdulillah.

Alhamdulillah den är uppskattad av många och insha Allah jag sprider gott ord om islam.

Anonym sa...

Assalaamu aleikum,

Jazak Allahu khair för bloggen och för att du ordnar konvertitgruppen. Ville bara fråga om träffarna kommer att vara på hösten också, jag kunde tyvärr inte komma nu på våren, men kommer jättegärna om de fortsätter. Vi har setts någon gång i moskén, men jag brukar inte skriva mitt riktiga namn här på nätet, så därför gör jag inte det nu. Men jag skriver också en blogg på sidan http://salmah.bloggspace.se

//Salmah

yasmine sa...

Assalam aleykom
insha Allah vi kommer att ha konverititgruppen aven pa hosten. Du ar garna valkommen till oss.

Fi Amani Allah

Anonym sa...

Assalam alikum min syster.
Nej det är inte jag. Jag bor långt borta från stockholm. Hur ska vi gå vidare med att få mer kontakt? Kanske byta msn adress? Vill inte skriva ut den här. Men du kanske vet hur vi ska göra insh-allah.
Salam.
Medina.

Anonym sa...

jag fattar inte hur kan ni tillåta er använda vissa arabiska ord och skriva dem på svenska, så som "fi amani allah" baraka allah fikom" osv... tänk bara lite att inte alla muslemer är ARABER,,,

jag tycker att de flesta av muslimska araber i Sverige är falska, särsiklt nordafrikaner, så som den gryppen som styr stockholms moskée, Är ni riktiga muslimer, då ska ni inte låta okunninga och falska personer personer leda er.

Anonym sa...

trots att håller med dig men bättre utan fördommar. vi vill vara goda mislimer och Allah ser allt

Anonym sa...

trots att håller med dig men bättre utan fördommar. vi vill vara goda muslimer och Allah ser allt

yasmine sa...

Medina:

Salam. Genom blogg så kan du maila mig så det är bara att skriva så svarar jag så gott jag kan, ibland hinner jag inte svara på en gång men försöker göra mitt bästa insha Allah.

Anonym:

Att man använder det arabiska språket har ingeting att göra med att man ska tro att alla muslimer är inte araber. Arabiska har stor betydelse inom islam för att först och främst är Koranen på arabiska och det kan man inte komma ifrån. Ska man recitera från Koranen så gör man ju det på arabiska så det blir naturligt att man lär sig lite arabiska och visa arabiska uttryck. Jag förstår inte vad är det som gör dig upprörd.
Som muslim försöker man efterfölja också profeten Mohammed (fred och välsignelse vare över honom) och då blir det naturligt att man använder de åkalelser som han har sagt för att man vill säga exakt det man säger. Om du kan flera språk så vet du kanske att om man översätter något så blir det inte precis exakt samma betydelse och dessutom är arabiska mycket rikare språk än svenska så med ett par ord kan man säga så mycket mera än vad man skulle göra det på svenska.
Jag har inte träffat någon konvertit som skulle vara arg över att arabiska har så stor plats inom islam utan tvärtom många strävar efter att lära sig åtminstone lite arabiska för att just kunna läsa, lyssna och förstå Koranen, kunna använda åkallelser som profeten (fred och välsignelse vare över honom) har använt osv...

Du måste nog förstå att det har inget med araber att göra. Muslimer som är inte araber lär sig också arabiska och Koranen på arabiska även i andra länder runt om i världen.

Jag vet inte om du själv är muslim eller inte. Det har kanske ingeting jag med att göra men om det är så att du är muslim och har sådana fördomar om muslimer så gör det mig ledsen. Det räcker väl med att människor runt omkring har fördomar att även muslimer ska gå och ha fördomar om varandra också. Jag förstår inte din kritik mot Stockholms moské först och främst. Om du har någon kritik så är det väl bättre att skriva än att bara skriva löst att de är falska. Vill man komma med ett påstående så ska man väl kunna komma med ett konkrett och inte bara något som ser ut att bygger på massa fördommar.

Dessutom så hoppar du på muslimer från Nordafrika. Det är väl också lite vågat att göra. Känner du verkligen ALLA nordafrikanska muslimer? Min man är från Nordafrika, menar du då att han är också falsk? Kom ihåg att även om att någon har gjort något eller uppfört sig på ett visst sätt så kan den personen inte representera alla andra. Det är väl något man borde förstå som vuxen människa, eller hur?

Skriv gärna varför du skrev som du skrev. Skulle vara intressant att veta men jag som brukar gå till moskén har bara blivit bemöt positivt där. Jag går till moské för att be, få gemenskap med mina systrar inom islam och få kunskap. Jag känner en del av ledningen och jag har inte fått någon alls intryck att någon skulle kunna vara falsk eller fått negativ bild och vibar. Därför är det intressant vad som har fått dig att tro så.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
yasmine sa...

Anonym:

Jag tog bort kommentaren om forumet så att ingen skulle se adressen dit, som du bad mig.

Baraka Allah fiki för informationen men jag är faktiskt medlem redan där sedan ganska bra tid tillbaka ;))))

wa alaykom assalam
Yasmine

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online