fredag 4 maj 2007

Resa till Göteborg

Under valborgshelgen åkte jag till Göteborg. Huvudpunkten där skulle vara den 5:e kulturella temadagen som ägde rum i Göteborg. Moskén i Stockholm engagerade resan för oss med en buss. De flesta som åkte med var ungdomar.

Vi åkte på söndagseftermiddag med en lång, röd sl buss så det skrek Stockholm om oss när vi var i Göteborg. De har nämligen blåa bussar. Resan gick bra. Jag tog med mig min son så han var den yngsta deltagaren. Jag var lite orolig hur det ska gå men jag hel plötsligt fick många barnvakter och de som höll koll på honom och lekte med honom så min resa förvandlades till en verkligen semester och det har jag att tacka de som jag åkte med.

En av de härligaste sakerna som jag älskade är att vi alla bad tillsammans oavsett vart än vi var. Om man är på resande fot så förkortar man böner och sätter de ihop. Så istället för 5 gånger om dagen så ber man endast 3 gånger. Första vår bön blev på en bensinmack. Jag hade kompass med mig så det var lätt för oss att hitta Qibla (riktningen mot Kaba’a) och så ställde vi oss på rad, ute i den fria. Den som ledde bönen längst fram sedan alla killar bakom honom och vi, tjejer, bakom dem. Jag har aldrig bett ute och det var härligt att göra även om andra människor tittade men det spelade ingen roll. I bussen sjöng vi anashid (islamisk sång), läste tillsammans dua (bön) och reciterade tillsammans Koranen. För mig var det en hel ny upplevelse. Jag har varit på ”läger” förut men aldrig en islamiskt och den här var den bästa jag någonsin varit på.

Vi kom fram på söndag natt så det var bara be natt bönen för oss, äta lite och gå och lägga sig. Killar och tjejer sover så klart för sig. Vi fick sova i den islamiska skolan. Så vi sov i gympasalen och killar fick sova i bönelokalen. Vi fick madrasser så det var inte bara på golvet vilket var ganska skönt. Jag sov verkligen hård båda nätterna som vi var där. Jag hörde ingenting fast jag gick och la mig medan andra var fortfarande uppe och pratade.

På måndag så kom det två shejker till oss för att ha föreläsning med oss. Den ena var Ahmed El Mofty, ganska känd, svensk shejk som ofta brukar vara med och föreläsa. Jag har varit många gånger på hans föreläsningar och han brukar vara mycket uppskattad. Den andra var från UK, Ajmal Masroor. Det var inte första gången för honom att vara i Sverige men för mig var det första gången jag såg honom och jag verkligen uppskattade hans föreläsning. Han är mycket duktig, rolig och ger mycket kunskap. Jag hoppas verkligen att han kommer mera till Sverige. Båda var sedan under själva Temadagen på tisdag. Till skillnad från den ungdomskonferensen jag var med på i Stockholm så delade man upp här en arabisk sal (där var det föreläsningar på arabiska) och engelska-svenska sal (där var det antingen på svenska eller engelska). Jag gick så klart till den det var på engelska-svenska och så var Ajmal Masroor i den salen så det var verkligen lyckade föreläsningar. Han är mycket känd i England och är språkrör i media för muslimer samtidigt som han är imam där och mycket annat. Mest tyckte jag om hans sett förmedla kunskap och hans tankesätt.

Under måndag eftermiddag fick vi lite tid för att gå på stan. Göteborg är en fin stad. Väder var bra, det var varm. Visa promenerade runt. Jag och några tjejer blev sittande på en trappa som heter Lejontrappa vid vatten och vi hade en egen föreläsning där. De ville höra min väg till islam. Som konvertit så är det den vanligaste frågan man får. Hur blev jag muslim? Det är alltid intressantaste. Till och med jag som är konvertit tycker att det intressant hur andra blev det. Varje persons väg är unik. Så i en timme ungefär satt jag och berättade hur jag blev det så det blev inte så mycket av det jag såg av Göteborg. Jag hoppas att komma dit igen för att jag tyckte om staden.

Vi åkte hem på tisdag kväll, efter att Temadagen var slut. Vi åkte nästan hela natten. Jag tror att vi var i Stockholm runt 5. Visa åkte hem med tidig tunnelbana och jag stannade i moské och vi sov ett par timmar där. Så jag kom hem på onsdag eftermiddag.

Det var verkligen härligt att komma iväg, byta miljö. Jag äskar att resa och det kändes till och med som jag åkte utomlands. Jag vet inte varför men som att jag var inte länge i Sverige. Dessutom var det mycket lärorikt resa. Jag lärde mig mycket. Teman på den Temadagen var ”Positiv perspektiv på livet” och det känns som att jag har mycket kunskap och inspiration på hur man ska tänka positivt och sluta tänka över sina problem. Mycket kom ju så klart ur islams perspektiv. Hur man som muslimer får den positiva tanken? Det var mycket om att det som händer är Guds vilja och man ska acceptera. Man får prövningar i livet och det är bara att ha tålamod och Gud belönar för tålamod. Att vara arg, deprimerad är något som förgör människan. Ju mer man tänker positivt desto bättre går det istället för att ha hela tiden negativa och pessimistiska tankar. Det skulle nog säga vilken människa som helst oavsett om man är religiös och tror på Gud eller inte.

4 kommentarer:

le grand maître sa...

hejsan. jag läste att du använde en slags kompass för att hitta riktningen till kaaba i ditt inlägg. jag har läst det på andra ställen också men alltid glömt bort att fråga var man kan skaffa sig en sådan.

mvh

LGM

ps. men du, att sitta o sjunga på bussen, det var väl sånt man gjorde på lågstadiet. stackars busschaufför ... ;-)

yasmine sa...

Salam!

Kompass kan du skaffa dig oftast på ställen där du kan också köpa islamiska böcker eller kan fråga i arabiska affärer. Om du bor i Stockholm eller du har moské i din stad så finns det säkert i moskén. De arabiska affärer som säljer tavlor med Koranens suror kan också ha det. Jag själv köpte i moskén.

Apropå sjunga i bussen så är det klart att man kanske gör sådan på lågstadiet men också i en islamisk buss. Det var chauffören som var vår ledare i sång :))))
Sedan var det för det mesta läsa dua tillsammans och recitera Koranen och det är verkligen fint att göra tillsammans. Man gör det även i Moskén så det har inget med att man är barnslig utan sådant är verkligen fint att göra tillsammans. Även sjunga anasheed vilka innehåller åkalelser för Allah. Allt det kan man inte jämföra med lågstadienssång :)))
Åk med en gång och se, du kommer älska det ;))))

le grand maître sa...

Tack för tipsen syster! Jag ska se om jag kan hitta en till slut =)

Men om sjungandet så var det väl inte "En busschaufför, en busschaufför, det är en sån med glatt humör ..." som ni sjöng va? ;-)

Jag skriver föresten också bl a om Islam i min blogg här. Titta gärna in och kommentera =)

mvh

LGM

yasmine sa...

Lycka till, hoppas att du hittar en snart, insha Allah

Vi sjöng inte något sånt....utan endast anasheed (om du vet vad det är, islamisk sång där man nämner mycket Allah och också profeten Mohammed (saw))...sedan som jag skrev reciterade Koranen och gjorde tillsammans högt dua...

Föresten du kanske tror att busschauffören var utomstående vilken han är inte...han är lärare inom islam och är verksam inom moské.

Ska absolut kika på din blogg.

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online