söndag 6 maj 2007

Vem är dina vänner?

Alla människor förhoppningsvis har några eller många vänner runt omkring, ett umgängekrets som de umgås i. För alla kan den se ut annorlunda ut. Visa kanske umgås endast med svenska, eller från samma kultur som man själv, visa har mångkulturellt umgänge.

Jag tror att det är viktigt att ha vänner. Människor som man kan anförtro sig för, människor man kan ha roligt med och människor man kan utbyta erfarenhet med. Vänner och ens egen umgängeskrets spelar en stor roll i vårt liv och påverkar oss mycket även om vi inte alltid vill erkänna det. Vänner kan vara både positivt och negativt för en.
Jag tycker att det är viktigt att tänka på vem man egentligen umgås med. Att ha en bra umgängeskrets är viktigt. Även om många skulle förneka det så kan man lätt falla för grupptryck och man blir oftast på något sätt påverkad av sina vänner. Det finns till och med ett ryskt ordspråk om det. Det blir svårt för mig att översätta men den säger ungefär så att med den som man är (vän) med, från den får man (beteende). Oftast kan man se att nära vänner pratar nästan likadant, klär sig lika och har lika tankesätt.

Det är ju ganska naturligt att man drar sig till personer som är lika en eller att man påverkar varandra efter en tid. Därför vill alla föräldrar att man har bra vänner men många gånger kan vi själva inte se om ens egna vänner är bra för oss eller inte. Vi läser många gånger kanske om att ett gäng killar som slog ner någon, rånade någon men alla i den där killgänget är inte dåliga killar. Oftast så påverkar de varandra och oftast är det kanske en eller två de som är dåliga men som är otroligt bra på att influera andra.

Inom islamiskt perspektiv så brukar man säga att man alltid ska tänka på om ens vänner bidrar till något positivt eller negativt och det viktigaste är att man bör vara i det umgänge där man kan starka varandras iman (tro). Det handlar inte att en muslim ska vara bara med en muslim. Man ska ha olika vänner och det är viktigt tycker jag att man öppnar sig mot olika sorts människor med olika kulturella bakgrunder. Huvudsaken är att de påverkar bra en eller man kanske påverkar de bra. För att det är ju inte alltid så att man blir påverkad av vänner utan man kan också påverka sina vänner.

Som muslim vet jag att på domedagen kommer jag stå själv framför Gud och bli utfrågad om alla handlingar jag gjorde. Så även om jag kanske gjorde något på grund av mina vänner så kommer jag inte att kunna skylla mig på de och ingen kommer stå vid min sida och försvara mig. Alla kommer vara för sig själva.

Profeten Mohammed (saw) sa ”Skillanden mellan gott umgänge och dålig sällskap är likt den mellan en person som bär på mysk och den som arbetar vid bälgen . Personen som bär på mysk skänker dig kanske lite, hursomhelst njuter du av den behagliga doften. Smeden vid bälgen bränner kanske hål på dina kläder, i alla fall kommer du att lida av stanken”

Jag tycker att det är så. Ett dåligt umgänge blir dåligt för en om inte kortsiktigt, då långsiktigt så jag hoppas att alla tar en liten stund att tänka över vem är det som är ens vänner och vad bidrar era vänner för er och vad gör ni för era vänner. Kanske är det dags att tänka om, avstå från dem som inte är bra eller kanske ändra sitt eget beteende. Det här är först och främst påminnelse för mig själv. Jag försöker alltid tänka på vad jag gör för mina vänner och vad gör mina vänner för mig och jag tackar Gud för mina vänner för att jag har fina vänner som många står vid min sida, stödjer mig i både glädje och sorg och också hjälper mig att starka mig själv och min iman.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns ju ett sånt ordspråk på svenska också; Man blir som man umgås!

Anonym sa...

Hej(förbaskat, hela min kommmentar försvann visst så här kommer en ny, kortare).
Förr hade jag kompisar som liknade mej, eller som jag liknade.

För 12 år sedan när jag mötte Gud i en Uppenbarelse och bl.a slutade dricka alkohol, försvann nästan alla s.k. vänner.

För 2½ år sedan när jag blev allvarligt sjuk(är det fortfarande) försvann ännu fler(!), men jag fick några nya.

Nu har jag vänner som är mer Olik mej, av dem lär jag mej mest. Men de får inte vara så olika att vi har olika politisk uppfattning(helst) men framför allt inte olika människosyn! Det går inte alls.Gud, plus Människors lika värde sätter jag som nummer ett.

Här får du min älsklingssura(men jag har inte läst alla):"Han är Gud - EN (odelbar).Gud, den Evige, den av skapelsen oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad. Ingen finns som kan liknas vid Honom." - sura 112./kramar från Kari i ett regnigt Stockholm.(blavalen/wordpress eller Kari bloggar fred,frid o frihet ab blogg 10029)

yasmine sa...

Salam Kari!

Mycket fin sura, den kan jag också....en av mina favoriter är också Al-Kafirun...i allmänheten så tycker jag att hela Koranen är vacker och brukar lyssna på den ofta.

Som jag har förståt så har du blivit sjuk. Jag hoppas att du blir verkligen bättre och Må Gud bota din sjukdom och belönna dig för din prövning.

Jag håller med att vänner behöver inte vara helt lika utan det handlar om att kanske ha samma värderingar i livet och att man kan bidra med positivita tankar till varandra.

Jag som är muslim, umgås inte endast med muslimer. Religion skiljer oss emellan men sedan värderingar är lika och respekt för varandra.

Till Anonym:
Tack....jag visste att det borde finnas samma på svenska men jag glömde bort och översätta ordspråk från ett annat spåk är inte heller lätt. :)))

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online