tisdag 5 juni 2007

Ibland ställs man inför prövningar

För en tid sedan berättade jag för min syster om min konvertering. Det finns en fördel och nackdel med min syster är att fördelen att hon berättar allt vidare för hela familjen så för mig räcker det att bara nämna till henne och nackdelen är att jag inte kan berätta några hemligheter till henne för att hon verkligen berättar ALLT (även om man säger till henne att inte göra det).

Så jag väntade ca en vecka och sedan ringde min mamma för att höra hur det var med de och höra om hon skulle ta upp det ämne vilket hon gjorde så klart. För henne är det nog svårast att acceptera mina val i livet och en av sakerna som hon sa ”Du är inte arab för att vara muslim”. Det är väl hennes tankesätt. Alla araber är muslimer och om man inte är arab så kan man inte vara muslim. Ja, min mamma har stor okunskap om islam men det kan jag inte döma henne för.

Tanken att jag har slöja är ännu svårare för henne att acceptera så hon sa att hon inte vill se mig i slöjan. Ibland tänker jag att det är helt otroligt att en liten bit av tyg kan väcka så mycket känslor hos människor speciellt om man använder den i egenskap att man är muslim.

Jag förstår att det tar tid för människor att vänja sig och att det kommer att ta tid för min familj också vara ok med att jag faktiskt är muslim och tänker förbli det. Fast sedan kom en till prövning för mig. Bara några dagar efter att jag har pratat med min mamma om allt, dör min mormor.

Visst var min mormor gammal och det är förväntat att hon skulle dö men ingen förväntades att hon skulle göra just då när hon gjorde men det är Gud som bestämmer, inte vi. För mig blev situationen lite jobbigare inte enbart att min mormor har dött och man känner sig ledsen för det utan också att snabbt förstod jag att jag kommer spendera mycket tid med min familj. Min moster med sin man kommer att komma (och de vet inget) och det ska vara begravning.

Helt plötsligt blev det en stor röra i huvudet. Tankar bara snurrade och snurrade att jag inte ens kunde sova på natten. Min närmaste familj vet och tar allt svårt och andra vet inte alls och de skulle bli nog chockade se mig helt plötsligt i slöjan och ställa massa frågor till mig och föräldrar vilket varken jag eller de orkade med. Vilken svårt situation helt plötsligt jag befann mig i. Stora frågan var ju så klart slöjan. Ska jag ta av den under denna tid eller ska jag ha den kvar? Ska jag följa Allah till det sista eller ska jag göra enklare för min familj med tanke på deras sörj? Allah eller människor?

Jag som är muslim, tror på Gud, det enda Guden, älskar Gud och följer Gud vill inte följa människor och ska inte ens göra det. I vanligt fall skulle jag inte bry mig vad människor tycker och tänker. Jag följer inte människor helt enkelt. Så vanligtvisst skulle jag säga att jag struntar i vad de tycker om slöjan och ha den på. Vill de inte se mig, jag behöver inte komma men situationen i mina ögon blev lite annorlunda eftersom den fajten jag behövde ta medan alla befinner sig i sörj. Det är redan jobbigt för hela familjen och det sista man vill är bråka med andra i sådan situation. Därför blev det jobbigt för mig att fatta beslut om vad jag skulle göra. Jag grät, jag bad och förra vecka var inte en lätt vecka men jag tackar Gud att det är över.
Ibland är det så att man måste gå igenom olika sorts prövningar och det är inte alltid lätt. Huvudsaken att man inte går ifrån den raka vägen, för mig betyder det att inte gå ifrån Gud. Att inte bli vilsen och inte glömma Gud. Som muslim så vet jag att det är Gud som prövar oss på olika sätt men prövningen är aldrig mera än vad vi skulle klara av. Visst var det jobbigt att ställas inför problem och bekymmer men när jag tänker på vad jag har och hur jag har det så tackar jag bara Gud. Det handlar mycket om hur man ser på saker och ting. Ibland ställs man inför prövningar men det betyder inte att vi ska gå under på grund av dem.

31 kommentarer:

blåkullan sa...

Jag har full förståelse för din mor! Självklart är hon orolig för sin dotter! Du har ändå valt en religion som påbjuder stening, piskning, dödsstraff för homosexuella handlingar, diskriminering av icke-muslimer,mångifte osv....naturligtvis förstår jag din mors besvikelse och oro. Hade du konverterat om du inte hade träffat din make? Hade du lämnat ditt gamla liv bakom dig? Kvinnor gör allt för KÄRLEKEN! Tyvärr så ser man sällan att män ens uppoffrar sig det minsta lilla för sina kvinnor. Du har lämnat allt bakom dig-vad har din man gjort för dig? Religionen ger honom tom tillåtelse att skaffa ytterligare tre fruar! Och ha sex med sina slavinnor! Jag hoppas att du är medveten om allt detta. Och att det är ditt val-och inte den brinnande kärleken du hyser för din man.

blåkullan sa...

Naturligtvis är jag medveten om att slavinnor inte existerar i vårt land (iallafall inte officiellt) men slaveriet frodas i tex Sudan. Där tar sig muslimska arabiska män svarta slavinnor och de tvingas bli deras hustrur och slavinnor-det är ISLAM!

yasmine sa...

Blåkullan:
Vänta, vad snakar du om?????? Lämnat mitt gamla liv för min man???? Göra allt för kärleken??? Om du nu har läst min blogg, läst allt jag har skrivit så borde du se att jag var INTE gift när jag konverterade!!!! Jag kände INTE ens min man när jag gjorde det!!!! SÅ kan du förklara hur skulle jag ha gjort det för honom och för kärleken????
Jag konverterade till islam på grund av min egen vilja!!! Jag studerade islam på universitetet (vilket kanske du borde också göra på grund av din okunskap) och sedan konverterade jag. Varken en man eller kärlek har med min konvertering att göra!!!!

Nu till resten av din kommentar om flera fruar, sex med slavinor. Vad snakar du om??? Ja, kanske så får men man gifta sig med fler än en fru men det finns ju stora vilkor för det och vilkor som är svåra att uppfylla:
1) EN man ska ge LIKA till alla fruar (både materiellt och känslomässigt) Vi vet alla att det är svårt att älska mer än en och ge lika kärlek.
2) Den första fru ska ge godkännelse att en man får gifta sig med en till. Om hon inte accepterar detta så får han INTE
3)Många skriver i äktenskapkontraktet att mannen får inte gifta sig med flera fruar annars blir det skillsmässa
4) Vi lever i ett västerländsk land där det är förbjudet med en till fru så det betyder att den 2,3,4 skulle i så fall falla utanför landets lagar och inte ha samma rättigheter som den första och alltså skulle äktenskapet vara HALAL (tillåtet) och man MÅSTE ha ett Halal äktenskap.
Så du ser det är inte så lätt att bara gå och gifta sig med flera (INTE OM MAN FÖLJER ISLAM OCH FRUKTAR ALLAH)
Angående slavinor så hur sjutton ska en man ha rätt med en slavinna om ZINA ÄR HARAM (FÖRBJUDET) Om du inte vet vad ZINA är så är det sex utanför äktenskapet (gäller både innan man har överhuvudtaget gift sig och även om man är gift och har sex med någon annan än man är gift med. GÄLLER BÅDE MÄN OCH KVINNOR!!! Zina är till och med ett av de största synderna och straffas väldig hårt. INTE av människor (vem bryr sig om de) av ALLAH (det är GUD en troende och praktiserande muslim fruktar)

Jag tycker att du ska nog ta och läsa MYCKET om islam för att göra skillnad på det SANNA ISLAM och vad människor gör i islams namn på grund av tradtioner/kultur/högmodighet

Föresten så vet du inget om min man och jag respekterar inte att du pratar dåligt om honom. Han är en bra man, han följer den SANNA islam och han förtrycker INTE mig (annars skulle jag inte gifta mig med honom). Bara för att du råkade vara gift med en dålig man och råkad ut för tråkigheter, betyder INTE ATT ALLA MÄN ÄR DÅLIGA!!! Ska jag säga då att alla svenskar är alkoholister för att man ser här och där familjer med alkoholproblem????

Min familj föresten känner mig och vet vad jag går för och de vet att om de har inte kunnat styra över mig så kan INGEN människa göra det.

Anonym sa...

Tron verkar allt och tandvärk värker själv!
Är så glad att jag är gammal ateist när jag läser bloggar som denna. Religion är ett påfund som världen skulle klara sig bra utan.

blåkullan sa...

Varför bli så arg? Tramade jag på en öm tå? Har inte skrivit ett ord om din man, jag konstaterar bara att det är ytterst vanligt att kvinnor som blir förälskade i muslimska män konverterar för kärleks skull. Och JA, jag har läst och läst och läst och studerat Islam-desto mer jag läser desto räddare jag blir jag! Fakta; enligt sharialagen, islams gudomliga lag så ska en kvinna som varit otrogen stenas till döds ( hon grävs ner till axlarna och man väljer ut lagom stora stenar döden får inte komma för snabbt), samlag innan äktenskap straffas med piskning, likaså intag av alkohol, icke-muslimer skulle i en shariastat leva som judarna under nazisimen bla så kan en muslim mörda en ick-muslim en otrogen ,utan straff (blodspengar), och ja, homosexuella handlingar ska enligt sharia straffas med döden, oftast sker detta genom hängning som i Iran. Män får fritt ha sex med sina slavinnor, återkommer med sura, och dessutom ingå tillfälliga kontrakt med kvinnor de önskar ha sex med, dessa kontrakt kan vara några timmar, tid nog att utföra en sexuell akt (mannen kan göra detta även när han är gift).
Det verkar som det är du som bara tagit ut russinen ur den mögliga kakan, för i alla religioner finns ngt positivt. Men inte för homosexuella eller icke-muslimer i en shariastat. Du vet väl att flickor enligt sharia får giftas bort vid nioårsålder? Pga av Muhammed preferens av unga flickor.

yasmine sa...

Blåkullan:
Du skrev att jag har lämnat mitt liv och frågade vad min man har gjort för mig. Som att min man inte gör något för mig. Så du gjorde kommentar om honom utan att veta vem han är och vad han är för person.

Av det du skriver så ser du ut som att du har haft kontakt med shiamuslimer för att mycket av det du skriver kommer från shiamuslimer och jag är inte shia, jag är sunnimuslim.
Inom sunni är det förbjudet att inträda tillfälliga äktenskap. Man ska ha avskigt att gifta sig för evigt inte bara en timme eller en dag. Och än en gång det är förbjudet med sex utanför äktenskapet.
Flickor får inte giftas bort om hon inte vill,mot hennes tvång men det står att en flicka får gifta sig när hon är mogen för det och fått sin mens. Du får tänka att på den tiden (profetens Mohammeds (saw) tid) var mognadsålder mycket lägre än idag. Kvinnor blev mognare mycket tidigare än vad det är idag. Du kanske glömde bort att även i Sverige giftes flickor lång före de nåde 18 års ålder. Vi förändras och samhället förändras. Men å andra sidan flickor idag har pojkvänner när de är 12-13 och har till och med sex med killar så egentligen är det inte stor skilland. Kan de ha pojkvänner och ha sex så kan de väl lika gärna gifta sig. För att vad islam förespråkar är att relation sker inom äktenskap. Vilket tycker jag är rätt och fint. Jag älskar min kropp och jag vill inte ge den till den ena och andra och jag vill inte att män ska utnjutja min kropp för sin egen njutning. När jag gifter mig så vet jag att min man vill ha mig, min själv och inte bara min kropp. Hur många flickor blir inte uttnjutjade av killar. De ligger med de och sedan dumpar de. Ganska vanlig fenomen, kan du nog också håla med om. Jag tror inte att det är något du skulle önska för din dotter, eller? Du kanske tycker att hon ska ligga med en efter en och inte ta vara på sin kropp.

För att bli straffad för otrohet så först och främst ska både mannen och kvinnan bli det och för det andra så ska det finnas 4 trovärdiga vittne till det. Jag tror inte att det är så många som har sex framför 4 män frivilligt. Straffer är inte ens stening till döds utan piskstraff. I de flesta muslimska länder tillämps sharia på fel sätt för att deras ledare är för högmodiga och vill förtrycka sitt eget folk och blandra sharia mycket med tradition och kultur. Dessutom som jag skrev förut så beskriver du mycket shiaislam

Anonym sa...

Yasmine! Det är ingen idé, vi som är sunni muslimer och valt det för våran egen skull vet vad islam står för och vad Allah gör för oss. Sabr mot okunniga människor som vill ha en reaktion! Du kan skrika dej blå med vissa människor o dom kommer i allafall inte att förstå vad du menar.Vi vet för vem vi har slöjan och det är inte för våra män ...

Förstår ditt dilemma med din familj förstår ALLA dina funderingar och känslor. Jag har delar av släkten kvar att "visa" mej för och det är inte lätt. Att din närmsta slökt ska vara så anti måste vara jätte svårt .Min familj mamma pappa o syskon har reagerat bra som du vet. Jag önskar vid Allah att dom ska acceptera dej som du är och den du valt att vara och bli. Man blir svag ibland , man går igenom prövningar kom ihåg att Allah är med dej även när allt känns hopplöst. Plus att du har alla miljoner av systrar och bröder i islam med dej, jag är en av dem.

sawsan

Anonym sa...

Salam Aleikum syster!

Först så vill jag beklaga sorgen.

Jag tror inte att du behöver se det som att välja mellan Gud och människorna. Gud är barmhärtig och förlåtande. Och islam är en logisk religon, att ta av dig slöjan för att underlätta för din familj i denna svåra tid är inte en synd tror jag. Efterhand så får dom såklart lov att acceptera det, men att välja tillfället när man "kommer ut" kan ju vara bra, och underlätta för eran framtida relation.

Sen ska man ha i åtanke också att det att dölja håret inte står i Koranen, och bara för att du tar av dig slöjan så behöver det inte betyda att du måste klä dig oanständigt.
Alt är ju att klär dig i svart och täckande som man faktiskt brukar klä sig på begravning och har en slapp slöja över huvudet som visar hår, då blir det inte lika uppenbart att du är muslim, och dom får bara en liten förvarning ;)

Iaf, lycka till med allt, och stå på dig mot dessa okunniga människor.. Man blir nästan mörkrädd när man ser hur hjärntvättade vissa folk är :S .

blåkullan sa...

Jag anser att både pojkar OCH flickor ska ta hand om sig själva, respektera sina kroppar OCH sina själar. Det är ingen skillnad om man är flicka eller pojke. Jag tycker dock att det INTE går att jämföra en trettonåring som har en pojkvän i samma ålder med äktenskap, för det är ett stort anvsar, och speciellt anser jag inte att man kan jämföra det med att en flicka gifter sig med en 54 årig man som det var i pfofetens fall. Du har fel om straffet för otrohet, Muhammed sa klart och tydligt att en kvinna (el man-men det är i praktiken oftast kvinnor som straffas) ska stenas till döds om hon/han är otrogen. Konstigt att du tolkat/lärt dig detta på ett annat sätt, det är väldigt svårt att tolka på ett annat sätt. Har diskuterat detta ämne med många muslimer, och de känner alla till att straffet är stening. Straffet för stöld är lemlästning , otrohet stening, sex innan äktenskapet piskning. Jag tycker att det är totalt åt skogen att flickor får gifta sig så unga! Jag fick mens när jag var elva och då skulle jag i princip kunnat giftas bort...fy...jag var ett barn som alla andra elvaåringar. Men du verkar ha missuppfattat detta med åldern, nio år gäller faktiskt (och praktiseras i Iran) eftersom Muhammeds unga fru var nio då han började ha samlag med henne. själv var han över 50. jag är medveten om att flickor giftes bort unga i Sverige en gång i tiden, men knappast var de nio år, men det gör väl inte Muhammeds handlingar bättre? Vi lär oss av historien och ser till att den inte upprepas men Islams lagar gäller för eviga tider, och därför kan äktenskap mellan mycket unga flickor (barn) helt legalt praktiseras i många muslimska länder. Det är oerhört viktigt att man inte gifter sig när man är barn. Erfarenhet är så viktigt. Mognad, självinsikt, och naturligtvis också fysisk mognad. Om jag had en dotter runt tolvårsålder så skulle jag inte vilja att hon hade sex, men gudarna ska veta att jag ännu mindre skulle vilja se henne gift med en gammal farbror eller överhuvudtaget. Och det gäller söner också naturligtvis! Jag vill något mycket bättre och mer för mina barn!

blåkullan sa...

Du verkar tro att alla flickor automatiskt pga de är icke-muslimer blir utnyttjade. Så fel du har! Jag är ett bra exempel. Min mor sa alltid till mig-gör ALDRIG NÅGONSIN NÅGONTING MOT DIN VILJA! (detta sa hon när vi talade om killar/sex osv) och det har jag följt hela mitt liv. Jag har alltid varit stenhård när det gäller män, relationer och sex. Jag har själv valt med vem och när jag "debuterade" så att säga...och det var extremt sent. Detta kommer jag föra över till mina barn. Det handlar om självrespekt och egenvärlde, och det lovar jag att jag inte behövt en religion för att finna, utan bra föräldrar. dock delar jag inte din uppfattning att man måste vara gift för att ha sex. Sex mellan ett älskande par är inget fult eller skamligt, men sex mellan en man och hustru i en dåligt äktenskap där både tvång och våld finns kan vara det. nog sjutton tycker jag det är synd att unga flickor verkar känna sig tvugna att ha sex eller utföra sexuella handlingar de inte vill, men det sker också INOM äktenskapet. Jag vill personligen bara ha sex med någon som jag älskar och som älskar mig, ett papper gör det inte "finare" eller mer " moraliskt" enligt mig. Många gifta kvinnor behandlas fruktansvärt illa på alla plan i sina äktenskap och det finns inget fint eller vackert med det. Kärlek mellan man och kvinna är dock fint, kärlek och respekt och jämlikhet. Det finns inget jämlikt med en vuxen man och ett flickebarn, eller rent och fint.

Anonym sa...

Hey, I recently added a news widget from www.widgetmate.com to my blog. It shows the latest news, and just took a copy and paste to implement. Might interest you too.

Anonym sa...

asalam malekom

Må allah ge dig styrka i din sorg för in mormor och styrka att ta hand om dig själv i relation med din familj. Att en del här på bloggen inte kan respektera dig och din tro säger mer om dem än om dig,

Kram!

Anonym sa...

citat:
"Ja, min mamma har stor okunskap om islam men det kan jag inte döma henne för."
Nopp och hon kan inte heller döma dig för du gått i fällan.

blåkullan sa...

Ja, islam och muslimer är ju världskända för att ha stor respekt för oliktänkande....så stor att oskyldiga icke-muslimer ständigt slaktas av islamister....islam är ju en "fredlig" religion...undrar om kvinnan som grävs ner och stenas till döds håller med..?

Anonym sa...

BLÅKULLAN, ang det med stening. Du pratar som om stening vore en del av islam, låt mig bara få påpeka att av våra 3 största religoner, så är islam den religon som minst förespråkar stening.
Både krista och judar följer ju som du kanske är bekant med, GT, och där står det klart och tydligt att om mannen på bröllopsnatten inte kan finna tecken på att kvinnan är oskuld så ska hon stenas till döds utanför sin faders hus. Nu är det inte så att man ska se på alla kristna och judar som vidriga monster, men jag är ganska trött på att läsa och höra om hur okunniga människor yttrar sig för att sprida osanningar om islam, som faktiskt är den enda religonen som det inte står något om att man ska stena någon till döds i.

Frid.

yasmine sa...

Nu när stening har diskuteras så mycket så tänker jag vissa vad som står i Koranen och muslimerna först och främst följer Koranen för att det är Guds ord.

Sura 4:15-16
OM NÅGON av er kvinnor begår en grovt oanständigt handling, tillkalla då fyra bland dem av er som har bevittnat handlingen, och om de vittnar [att de har sett den], stäng då in henne i hennes hem till dess döden befriar henne eller Gud vissar henne en väg. Om två begått en sådan handling, straffa dem båda. Men lämna dem i fred, om de ångrar sin handling och bättrar sig. Gud tar i Sin barmhärtighet emot den ångerfulles ånger.

Som du ser BLÅKULLA och även andra att det står klart och tydligt att först och främst ska det finnas 4 vittnen till att en kvinna hade sex med någon man (och säg till mig vem är det som går och har sex framför 4 män) sedan om det nu är så att det finns 4 vittnen så ska kvinnan (eller till och med båda) stängas
in hemma eller tills hon dör med vilket menas att hon får tillbringa sin liv hemma eller tills Gud visar henne väg och med det mennas att Gud vägleder henne så att hon ångrar sin hanlding och gör tawba (betyder att man ångar sig något väldigt djupt och lovar att aldrig göra om det).
Det står också att om man ångar sig direkt (gör tawba) så ska man inte alls straffat för att Gud är barmhärtig.

Sharia lagen gäller ju så att först och främst tittar man vad som står i Koranen och man inte hittar tydliga hänvisningar i Koranen som t ex i Koranen står det att man ska be men inte hur många gånger om dagen och hur exakt man ska göra det, då går man vidare till nästa källa och det är Profetens (saw) Sunnah (hadither) och där står ju både att man ska be 5 gånger och hur man gör. Sedan finns det 2 till steg. Anologi (liknelser) och Konsensus.
Men Koranen väger tungst för att det är Guds ord och ingen vet bättre än Gud.

Du pratar mycket om Iran. Vet du att där är det shia muslimer och de tolkar allt på annat sätt och det kan vara mycket stora skillnader mellan shia och sunni muslimer. Visa säger till och med att Koranen är inte komplett. Hur som helst så är det inte bara ta och stena kvinnan till döds. Visst kan det förekomma i många länder och jag håller med att det är inte rätt men dessa ledare är högmodiga och förtrycker sitt eget folk genom att tolka fel Sharia och missbruka Sharialagar.
Känner till fall där en kvinna visades sig vara prosituerad fast hon var gift och hade barn och maken inte viste något om det. Inte blev hon stenad för det utan hon fick fängelsestraff. Men det är ju även i Sverige förbjudet med prostitution så jag tycker inte att det är så konstigt.

Inom islam får man inte bara döda hur som helst och straffa med döden någon för att det är endast Gud som bestämmer när man kommer att dö och har rätt att ens liv. Fast det är klart det finns och fanns situationer då människor fick rätt att dödstraffa någon men det betyder inte att detta ska missbrukas på något sätt.

Jag kan hålla med "Anonym" att både Judendomen och Kristendomen kan vara mycket hårdare på visa punkter än Islam men det är ju endast muslimerna som människor hackar på för att de vill vara mer religiösa och praktisera sin religion än vad judar och kristna gör idag.

Anonym sa...

Yasmin, jag tycker inte att det är relevant om dom är shia eller sunni. Det för inget bra med sig att skylla på shia. I afganistan är de flesta sunni och dom har ungefär samma levnsdsvilkor som i iran.

Däremot så är jag starkt kritiskt till många muslimer idag, och muslimska stater. När islam som till det förislamiska samhället med kvinnans alla rättigheter så är det förståligt (dock inte acceptabelt) att männen som hade all makt inte ville ge ifrån sig den. Så vad man verkar göra än idag i dessa "starka" islamska länder, är att fokusera och se ill att följa och tom överdriva kvinnans skyldigheter och mannens rättigheter! Medans männen, som hade makten och kan bestäma allt, förminskar kvinnans rättigheter och glömmer mannens alla skyldigheter. Så till viss del så kan man verkligen kalla dom starkt relogösa, men jag tycker inte att det är rätt ord för dessa folk, utan är man riktigt religös så följer man allt Allah har uppenbarat, inte bara plockar ur sina egna rättigheter.
Jag kan ta ett ex. kvinnor i iran och pakistan och afganistan ( det är dom länder som jag personligen vet om iaf) nästan överdriver sitt döljande mm, medans männen som är lika starkt uppmuntarde att sänka bilicken när dom ser en kvinna, dom männen är sliskigare och glor mer än många svenska män tom!
Orättvist som bara den.

Blev kanske lite virrigt nu, men om Gud vill så förstår ni ändå :)

yasmine sa...

Jo, jag förstår det du menar och jag håller med. Jag är själv mycket kritiskt till hur de muslimska länder styrs för att antingen så har man för mycket makt och tvingar befolket till det ena och andra vilket tillslut inte sunt för de (t ex Saudi Arabien) eller så tvingar man människor att inte vara alls muslimer och följa islam ( t ex Tunisien).

Ibland tror jag att det är på något sätt är lättare att vara muslim i ett sådant land som Sverige där myndigeheter inte tvingar till något utan man bara är fri att praktisera och vara religiös eller inte. Fast jag förstår ju tanke med Shariah...följer man den rätt så blir det rätt men tyvärr missbrukas det som jag skrev tidigare.

blåkullan sa...

Fundera på den igen Yasmin! Hur är det möjligt att du som muslim tycker att det är lättare att leva som muslim i SVERIGE än i ett muslimskt land....kanske är det inte så pjåkigt att leva i en demokrati iallafall, och inte i en shariastat? Jag tycker dte är dubbelmoral att man som muslim klagar på västvärlden men ändå väljer att flytta hit! Man får göra ett val! och ja männen i muslimska länder är tusen ggr sliksigare än i Sverige! Det land jag bodde i blev jag uppvaktad ganska rejält var jag än gick, och ibland så gick det inte att gå ut. Tack för den underbara friheten vi kvinnor har i vårt vackra land. Men desto fler muslimer det blir i Sverige desto mindre frihet för kvinnorna. Svenska män har enligt mig en sundare kvinnosyn än muslimska män som anser att de kan ha "kul" med icke-muslimska kvinnor men när det gäller så gifter de sig med en muslimsk kvinna helst från hemlandet.

blåkullan sa...

Och du Yasmin; stening är vedevärdigt och ociviliderat hur många vittnen som än måste till! Det är en fruktansvärd död, och detta för ett snedsteg! Jag tycker inte om otrohet, men tycker att det är en privatsak mellan makarna, och stena någon pga otrohet är helt enkel fruktansvärt!!! Dessutom är det konstigt att män har rätt till fyra hustrur enligt islam, medan en kvinna måste vara trogen sin make livet ut. ORÄTTVIST!

blåkullan sa...

Ociviliserat ska det stå.

Anonym sa...

blåkullan, dina argument håller inte, vart vill komma? vad vill du åstakomma? För jag är ganska säker på att du inte läser hennes blogg för att du vill lära dig nått (vilket du skulle behöva).

Jag säger det igen. Men jag antar att du inte kommer att lyssna denna gången heller. Stening har inget stöd i koranen!
Du hittar mer stöd för stening i både torah och bibeln.
Och att du tycker att stening är vedevärdig och ociviliserat, det är DIN åsikt. Du kan inte säga att det bestämt inte finns något bra med det, för det kan du inte veta.
Jag tycker att stening är hemskt, efter den kunskap som jag har. Men jag är inte allvetande, så jag kan inte med säkerhet säga att det är så.

Sen måste du kunna förstå att det är skillnad på många islamska stater och islam.
Jag tycker inte alls att det är motsägelsefullt.
Muslimer är inget mer än människor dom heller.
Och islam uppkom under en hemskt kvinnoförnedrande tid, kvinnorna sågs som (sex)objekt bara.
Såklart att männen, som hade all makt inte ville ge efter för islam och ge kvinnan en lika hög status som männen hade! Och än idag så har en del muslimska länder och muslimer lyckats hålla kvar det, men det är påväg mot en förbättring som tur är.

Jag tycker synd om den tjej som anser att hon är fri i det svenska samhällets kvinnokultur.
Många svenska män har ingen som helst respekt för kvinnor och deras värde. Det har hänt många gånger att svenska män och killar stirrat helt öppet på mina bröst och ibland även slängt ur sig någon sliskig kommentar. Vad väntar dom sig? att tjejen ska bli alldelses till sig och verkligen lever för en en bekräftelse av en okänd man att man t ex har snygga pattar? nej tack. Jag behöver inte deras uppmärksamhet. Jag har mitt värde, I MIN SJÄ, i mina färdigheter, i min godhet, i alla mina bra och vackra sidor. Inte i mina bens längd och mina brösts storlek. Och jag bryr mig inte ett dyfft vad äckelgubbarna tycker om min kropp, för det är inte deras sak.
Det finns en del bra saker i den svenska kulturen med, och en del bra saker från arabisk kultur. Dom bra sakerna från båda, det är dom sakerna som går hand i hand med islam.

blåkullan sa...

Anonym; du måste skämta? Islam gudomliga lag SHARIA (läs Sunna) så står det tyddligt och klart att otrogna ska stenas till döds (profetens Muhammeds egen uppmaning och är lika viktig för muslimer som Koranen-jag har läst på) och ja, stening är vedervärdigt och sjukt, människor med empati lär hålla mig med till 100 %. Tror du verkligen, är du verkligen så naiv att du tror att bara svenska män stirrar?!!! Jag är själv kvinna och enligt min erfarenhet så är muslimska män, speciellt araber värst. De stirrar på lättklädda tjejer och fäller grova kommentarer. Alla män är fixerade vid kvinnors utseende, precis ALLA! Och islam är inte en religion som håller männen från kvinnor precis. Män får ha fyra hustrur. De kan enligt sharia gifta sig med flickor så unga som nio år ( Åter igen sunna-Muhammed gifte sig med en sexåring) och får DESSUTOM ingå tillfälliga kontrakt med hur många kvinnor de önskar. Mannen som väl kan vara gift betalar bara en viss summa, ett kontrakt skrivs (man bestämmer sig för en vecka tex) och kan då ha hur mycket sex han så önskar med kvinnan ifråga, utan att det kallas otrohet. Jag anser att kvinnans ställning i islam är under all kritik. Hustruaga är påbjudet (Koranen), likaså en "mildare" form av könsstympning, när det gäller stening så sveper man in kvinnan i ett vitt tygstycke, gräver ner henne till axlarna och stenar henne med lagom stora stenar då man inte vill att döden ska komma för snabbt, piskning är straffet för sex innan äktenskapet, en tjuv ska lemlästas (man hugger handen av honom/henne), flickor kan man gifta bort från nio års ålder, homosexuella handlingar ska straffas med döden, icke-muslimer ska hatas och man påbjuder våld på dem i olika omfattning....fredlig religion? Varför inte välja en shariastat och låta oss andra leva i fred och frihet?

blåkullan sa...

Jag tycker snarare synd om dig anonym som tror att kvinnan är så "fri" i islam. Hon får agas, giftas bort som nioåring, hon ska lyda sin make....vilket liv är det? Ett liv som omyndig under mannen. Islamister anser att muslimska kvinnor ska försöka efterlikna Muhammeds fruar. De var alla lydiga och undergivna står det att läsa om dem. Jag tycker det verkar vara ett fruktansvärt liv. Att dela sin egen make med massor av andra kvinnor och dessutom inte få göra några egna val. I Sverige har vi kommit långt. Kankse längst i världen. Det är inte perfekt. Men nog sjutton är det härligt att få välja VEM man ska gifta sig med, hur man vill leva sitt liv utan att alltid behöva fråga om lov.Då jag levt i ett arabiskt land vet jag hur de fungerar. Mannen bestämmer. Många kvinnor lider-men i tysthet.

zulgarnian sa...

syster
bry dig inte blåkullen
har sett honom eller henne i andra blogg också.
personen är en rasist och har ingen anning om islam elelr kvinnors rättighet
blåkullen
du kn väl börja kristisera islam
men vi tar punkt för punkt ok!
då ska du få dina svar och som sagt börja exempelvis med stenning och vidare

zulqarnian sa...

blåkullen
snart ska jag ta mig tid och svara med fakta och bevis.
du har fel i vartenda punkt. du har inte studerat allt dessa själv utan du har bara tagit till dig vad andra har sagt,

zulqarnian sa...

syster jag är shia och stolt över det också.
men det du säger om att shia har tillåtit muta är fel. emam ali har själv sagt att muta var endast tillåtet efter slaget siften.

Anonym sa...

Läste en del kommentarer här på bloggen, jag blir så förvånad, hur är det möjligt att någon vuxen (eller är det en vuxen?) kan attackera en annan person sådär som "blåkullan" gör?
Jag är inte muslim men jag vet väl att i grund och botten är islam ingen våldsreligion, det handlar om människor som utnyttjar religionen antingen för att ställa den i dålig dager eller för ekonomsika och politiska framgångar.

yasmine sa...

till Anonym:

Ja du, visst är det märkligt och det är ju en vuxen person, inte ett barn (tror inte ens att ett barn skulle göra det). Nu har hon inte skrivit på ett tag. Kanske fick hon ändrad åsikt eller bara tröttnade. Hur som helst jag håller med om att många människor använder religionen för ekonomiska, politiska och andra saker som det egentligen inte står för och i grund och botten så handlar religion om helt annat.

Anonym sa...

till blåkullan (läs på)



Bibeln föreskriver hedersmord, inte islam

'Om en man gifter sig med en kvinna och efter att ha varit tillsammans med henne inte vill ha henne längre utan kommer med beskyllningar som ger henne dåligt rykte:

”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”,

... då skall....om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld,... flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket.'
5 Mos 22:14-21
Islam-Svarar: No comment.

Anonym sa...

ovanstående infon taget från nätsidan
http;//www.islam-svarar.se

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online