fredag 31 augusti 2007

Bilderna på profeten Mohammed (saw)

Det är något som är väldigt aktuellt och jag kan inte stanna utanför det hela utan att nämna. Det berör ju mig också. Det handlar om bilderna som en konstnär gjorde. Han ritade profeten Mohammed (saw) med kroppen av en hund och nu är det några om gick med på att ha utställning på dessa.


Först och främst förstår jag inte ens hur man överhuvudtaget hittar på det. Hur får man den idén? Har inte människor bättre för sig än att sitta och tänka ut att rita en profet som hund. Det gör mig verkligen ledsen. I nyheterna var det en man som sa att han förstår oss muslimer, varför vi är upprörda men det här är för att väcka debatt.


Då får jag genast en tanke om man verkligen måste använda en sådan hemsk och förolämpade metod för att väcka debatt. Den andra tanke kommer vad är de exakt ute efter. Debattera yttrandefrihet eller islam? Oavsett vad det är de är ute efter så blir svaret för mig att varken det första eller den andra eller till och med något annat ska inte debatteras med hjälp av bilderna på profeten (saw).


Inom islam är det totalt förbjudet att avbilda någon av profeter eller de närmaste runt dem för att man aldrig kan veta hur de såg ut och dessutom ska inte människor kunna dyrka dessa bilder istället för att dyrka Gud. Så genom att bara rita/måla profeten Mohammed (saw) är första felet man gör och sedan det andra felet som är ännu värre och det är måla honom som en hund.


Profeten Mohammed (saw) precis som alla andra profeter var speciell människa, en människa som vi muslimer ser upp till och följer i exempel. Han var inte gudomlig men han (saw) fick det sista uppenbarelsen av Gud och dessutom det absolut bästa förebilden i allt. Han (saw) är älskad av alla muslimer och för varje muslim (till och med den som är kanske inte så mycket praktiserande) är han som pappa, som bror, som en väldigt nära person.


Jag skulle kunna skriva om profeten Mohammed (saw) hur mycket som helst och det är inte så konstigt för att det går inte att beskriva vem han var och hur han var med några ord. Det finns massviss med böcker om honom och ändå är det svårt att täcka allt. Det har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas en människa som han (saw). På Domedagen när alla människor kommer att tänka på sig själv och bry sig om endast sig själv och inte någon annan. Det står till och med skrivet i Koranen att varje kvinna kommer att kasta sitt barn och springa ifrån. Den enda människa som kommer att tänka på andra än sig själv kommer vara just profeten Mohammed (saw). Han (saw) kommer att be för människor, be till Gud att vara barmhärtig mot hans folk (ummah). Bara det visar vilken person han var och är och hur mycket han (saw) älskar oss, därför älskar varje muslim profeten Mohammed (saw).


Utifrån det blir det självklart att vi, muslimer blir upprörda, sårade, arga på någon som inte respekterar profeten och speciellt när sådana teckningar blir till. Jag tror inte att någon skulle vilja och inte ens han som gjorde dessa teckningar, att man tog och ritade precis så ens pappa eller bro eller sin egen man eller mamma, fru, syster. Den personen skulle säkert bli förbannad och anmäla säkert för kränkning eller något annat.


Ni som är där ute och inte förstår, gå och måla en sådan bild på er bästa väns mamma eller pappa, man eller fru och se hur den personen kommer att reagera. Föreställ att någon gör samma sak mot er och vad ni skulle tycka. Något målar och sedan gör utställning med er mamma eller pappa. Hur skulle det kännas? Jag antar att det inte skulle vara så kul. Normalt så är det ingen människa som skulle tolerera sådant.


Bara för att profeten Mohammed (saw) lever inte idag, bara för att han tillhör mer historien och många inte ens bryr sig om honom så ger det inte rätt att inte visa respekt för hans familj. Vi, muslimer är hans (saw) familj. Det finns dessutom de som tillhör profetens Mohammed (saw) släkt men det är inte så viktigt i det sammanhanget. Vi, alla, är hans familj. Han är som vår far och det är naturligt att vi inte tolererar sådant och protesterar och jag tycker att det är dags att visa hänsyn och respekt för den vi älskar.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fattar inte varför de snackar om tryckfrihet . Vad har de med tryckfrihet att göra. Handlar ju om BRIST PÅ RESPEKT. Ok man ska få tryckaa vad man vill. Men man ska visa respekt mot andra. Varför trycka något så hemskt och som sårar så många.

yasmine sa...

Ja, jag håller med. Man ska kunna säga och trycka vad man vill men så länge det är med respekt.
Tyvärr så är det många som inte förstår. Så länge det inte berör de så tror de är löjligt men om det skulle vara något som skulle beröra de så skulle de bli lika upprörda.

blåkullan sa...

Jag tycker det finns värre saker för muslimer att bli upprörda av. Som könsstympning av flickor, slakten i Sudan på oskyldiga svarta, fattigdomen, analfabetismen, kvinnans ofrihet, krig, svält osv....DET är saker som får människor att lida. En teckning är en bit papper. Muslimerna borde vara starkare i sin tro än att slösa egergi på petitesser! Ett alternativ är ju annars att flytta till en shariastat som bättre överenstämmer med de islamistiska ideerna man hyser. Är du inte upprörd över de hot konstnären fått utstå. Kristna hotar aldrig, trots att Jesus har blivit driven med på ett mycket värre sätt än profeten Muhammed någonsin har blivit. Och då talar jag verkligen om riktigt grova saker. Men de kristna anser att de är starka i tron och Jesus lär ju om kärlek och förlåtelse, inte om hot och våld. För övrigt blev jag jätte arg när en konstnär dödade djur för att ha i konsten-det var ruskigt. Djurplågeri, och inte konst.

Anonym sa...

blåkullan, det är också saker många av oss muslimer bryr oss om. Men att avbilda profeten Muhammed(saw) är inte en petitess som du kallar det för. Men jag håller med om att de hot konstnären har fått är helt uppåt väggarna. Det bästa vore om vi muslimer inte gav honom någon uppmärksamhet alls, för det är precis vad han vill ha. Tänk, va skönt det vore om de där bilderna bara hade suddas ut med höstvindarna som börjar blåsa in. Om folk hade ignorerat hade det blivit så-.. men nu cirkulerar bilderna mer än ngnsin för alla vill veta vad det var för bilder som fick vissa muslimer att bli så arga. Det är fel tycker jag. Men blåkullan påstå inte att kristna inte hotat någonsin... så många som hotar inom islam kan ja slå vad om att det finns kristna som gör samma sak. Det nämns bara inte i tidningen utan det kan stå... 45 åring hotade bankchef... t.ex.

JTA sa...

Jag kan inte heller för mitt liv förstå varför muslimer blir så upprörda över rondellhunden. Man kan nästan få för sig att ni är svaga i tron. Vilks rätt barnsliga provokation borde in väl kunna skaka av er. Vad är det för övrigt för fel på att avbildas som en hund? Det är ju människans bästa vän. Vilks har ju nu till och med skaffat en vakthund som heter Muhammed -- vilken ära! (Det är för övrigt en hynda, vilket tydligen inte är en slump.) Det går ju dessutom att säga mycket värre saker om Muhammad med stöd enbart i islams egna och heligaste skrifter. Så varför är ni himla upprörda?

yasmine sa...

Det är klart vi blir ledsna och det sårar oss när en kär person till oss blir målad som en hund.
För det första så är det förbjudet överhuvudtaget att avbilda människor (rita, måla dem) och så klart stor förbjud att visa profeter (alla profeter). Därför när man tittar t ex på film (muslimska) om profeter så kan man aldrig se deras ansikten.
För det andra även om vi som muslimer ska vara snälla mot djur och växter och ta väl hand om dem så är djur fortfarande underlägsna och det är förnedrade att man ska bli ritad som ett djur oavsett vilket djur det är. Det är inget jag skulle tycka om om någon målade mig som det eller någon annan inom min familj.
Du kanske tycker det är ok. Du kanske inte skulle tycka att det gör något om någon ritade din pappa, mamma eller någon annan som står det väldigt nära till hjärta som en rondelhund eller något annat men det är inget vi, muslimer, tycker är roligt.
Däremot så håller jag inte med om det våld visa muslimer har använd sig av i samband med dessa teckningar. Vi kan protestera men protestera fredligt och inte med våld men tyvärr det förstår inte alla. Men den där lilla procent som använder sig av våld ska inte kunna representera alla muslimer i världen. Att alla tycker så och alla gör så.

Att han har skaffat en hund som fick nu namnet Mohammed är verkligen inte en ära för oss. Jag tycker inte det men det är hans sak. Jag står inte och jublar och tycker att han har gjort något wow.

Vad kan du säga som är värre om profeten Mohammed (saw) utifrån Koranen???? Det påstående förvånar mig. Jag har läst hela Koranen och jag har inte hittat där något som skulle vara förnedrande av någon av profeter. Om du tycker det så skulle jag gärna vilja att du kommer med bevis och inte säger bara lösa påstående som jag inte ser någon grund i.

Anonym sa...

Problemet ligger att vi här i västvärlden har något som heter yttrande- och tryckfrihet, något som tydligen anhängare till islam motsätter. Yttrande- och tryckfrihet innebär att jag ska få kunna yttra MIN åsikt utan att bli HOTAD. Jag är INTE med i din religion (islam) och då måste du försöka att förstå att jag inte tänker leva efter era regler, jag lever efter västvärldens regler, ateisterna regler, MINA egna regler men inte dina. Jag kan förstå att islamister blir sårade för att det är deras allra heligaste, MEN då måste ni försöka förstå tillbaks att yttrandefriheten är MITT allra heligaste. För JAG (och de flesta andra) vill kunna säga våran åsikt UTAN att bli hotade. Jag som person ber om förståelse, vi kommer inte leva efter eran religion och ni kommer inte leva efter våran, då vi inte har lika åsikter så måste vi kompromissa, detta är ett bra exempel på det. Det jag hellre skulle vilja att ni la mer tid på är de sakerna som blåkullan sa, det är trots allt bara en bit papper eller betraktar du din profet som mer värd än en medmänniska?

Anonym sa...

Alla har rätten till åsikts- och yttrande frihet, men det betyder inte att man inte ska ha respekt för sina med människor.
Bara för att man reagerar och blir upprörd betyder det inte att man har en så kallad "svag" tro.
Det betyder att man bryr sig och har islam i sitt hjärta så väl gud och hans profet. Vi ser upp till vår profet för att han var en mycket vis, generös och gudfruktig man.
Han var den som välsignade oss med att göra oss till muslimer, han som visade oss den rätta vägen. Han är en idol som ligger mycket varmt om hjärtat.
Så klart man skulle bli upprörd om någon sa något dåligt om honom. Jag tycker att konstnären gjorde väldigt fel med att vanhedra vår profet.
Jag blir ännu mer upprörd över att någon säger att "man borde bli hedrad, hunden är ju människans bästa vän".
Att kallas för hund inom många kulturer är det ett utav det vanhedrande och kränkande man kan göra. En hund sågs förr då som ett smutsigt djur man skulle hålla sig ifrån, ingen har något emot hundar nu i dagens samhälle eftersom människan utvecklar sitt intellekt hela tiden.
Men att kalla någon för hund är ändå FEL, själva betydelsen kommer aldrig att gå bort.
Se det från andra människors ögon och tänk efter på vad ni säger innan ni sårar någon. Jag tycker också att det var fel att HOTA konstnären. Man ska alltid prata och förstå varandra innan man drar slutsatser. "Man kan inte rätta FEL med FEL."
Det blir ju då aldrig någonsin RÄTT. Ni pratar om åsikts och yttrande frihet, men ni låter inte mig tycka mina.
När jag gör det så säger ni " det är trots allt bara en bit papper".
JA, OCH? Vem är du som ska tysta ner mig? Jag får ju tycka att det ät fel, för det tycker jag! Och vad menar ni med "det är trots allt bara en bit papper eller betraktar du din profet som mer värd än en medmänniska?" Lilla vän, har du en skruv lös? Jag har en fråga till dig.
Betraktar du din Jesus ( jag har inget problem med kristna, har kristna vänner.
Tog det bara som ett exempel.) som mer värd än en medmänniska?
När denna så kallade medmänniskan trampar på dina tår om och om igen? Ställ dig den frågan Du.
Och till dig som jag upprört som inte har med detta och göra, förlåt, men detta är mina åsikter och vad jag fattat rätt är det så att det finns åsikts- och yttrandefriheter.
Tack för mig!// En stolt Muslim!

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online