onsdag 29 augusti 2007

Ett helt år

Nu har det gått ett helt år sedan jag har konverterat till islam. Inte en enda dag har jag ångrat mitt val utan tvärtom. Varje dag har jag tackat Gud att Han har visat mig denna väg, öppnat dörren för islam. Alhamdulillah.


Idag oftast ses det som att man är lite knäpp om man säger att man är religiös och tror på Gud. Att vara religiös ligger verkligen på ute listan men frågan är om man alltid måste följa det som är inne. Måste man alltid ha den senaste tekniken hemma, måste man alltid ha det senaste modet i sin garderob?


Jag är en människa som inte följer det som är senaste. Visst ser jag det nya men innan jag springer till affären och köper det absolut senaste låter jag tiden gå. Jag tänker, tittar och skapar tycke om det. Blir det så att jag tycker om något så köper jag, tycker jag inte om något eller ser inget behov av det så står jag över.


Jag förstår att prylar blir inne och ute men jag förstår inte hur Gud kan helt plötsligt bli ute. Tron på Gud. En tröja blir gammal, slits och man kastar den. Mobilen går sönder och man kastar den. Det kommer en ny, mycket snyggare tröja och det kommer en ny mycket snyggare och med mera funktioner mobil men Gud är alltid det samma men ändå är det ute att vara religiös. Ute att tro på Gud. Helst vill inte människor att det ska synas eller tros om dem att de tror på Gud. I fall man gör det så ska man det göra det hemma och inte ute i allmänheten och helst ska man inte prata om det. Det är också därför många tycker att det är jobbigt med kvinnor som har slöja i samhället för att det syns på dem.


Det finns en religion som är ”inne” idag, som är aktuellt och man pratar mycket om och det är islam. Fast det är inte för att alla tycker om islam och helst vill vara muslimer eller som muslimer utan tvärtom, man hatar islam. Islam är aktuell bara på grund av att den förknippas med terrorism och människor som säger att de gör något i islams namn fast egentligen är de ute och cyklar. Detta har lett till att det är svårt att vara muslim för de ”vanliga” muslimer som faktiskt vill och följer det rätta islam. Dessa muslimer förtrycks dagligen runt om i världen och får stå ut med alla sorts kommentarer och kanske hot.


Fick höra av en kompis att en dag när hon var i stan så såg hon några afrikanska muslimer som slog i trummor och sjöng La ilaha illa Allah, vilket betyder Den finns ingen gud utom Gud. Jag frågade henne hur folk reagerade och hon sa att de tittade lite nyfiken på dem och la till att de ändå var från afrikaner inte araber. Genast skämtade vi att om en arab ställde sig mitt på Sergelstorg och skrek Allahu Akbar (Gud är störst) så skulle stan ha blivit tom på folk. I alla fall skulle man få affärer för sig själv och kunna shoppa i lugn och ro. Fast jag kunde inte låta bli att det är egentligen lite tragiskt hur det har blivit. Människor är så rädda för islam, muslimer, araber och det tror jag bidrar till ännu mer kommunikationsproblem och fördomar.


Hur som helst så har ju jag varit nu muslim i ett år. Jag valde både att vara religiös och att det ska synas på mig, vilket är helt ute idag och dessutom en religion som är hatad av omvärlden. Ändå så är jag glad över mitt val och skulle göra precis samma val igen. Jag bryr mig inte vad människor säger och tycker. Jag behöver inte vara som alla andra. Jag är inte rädd att stå för det jag tycker och tror på och försöker påminna mig själv hela tiden om det.


Det finns en väldigt vacker sura i Koranen som jag tycker om och dessutom ger mig bland annat mod och styrka.


”I Guds, Den Nåderikes, Den Barmhärtiges Namn!

SÄG: Ni som förnekar sanningen!

Jag dyrkar inte vad ni dyrkar.

Inte heller dyrkar ni vad jag dyrkar.

Och jag kommer aldrig att dyrka vad ni dyrkar,

Och ni kommer heller aldrig att dyrka vad jag dyrkar.

Ni har ert tro – och jag har min tro!” (Sura 109 Al Kafirun)

10 kommentarer:

Anonym sa...

kul att läsa din blogg synd att du skriver så sällan men det finns ju orsak till det jag vet...............men jag kickar in med jämna mellanrum och ser om den har uppdaterats och det är alltid lika kul när du skrivit ngt nytt.

// sophia

yasmine sa...

Tack Sophia att du uppskattar så mycket det jag skriver. Det glädjer mig och ger mig mer viljan att skriva. Jag vet att den senaste tiden har jag inte varit så duktig på det. Så mycket kommer imellan och dessutom vill jag inte skriva bara för att skriva. Ska dock försöka bättra mig och skriva lite oftare insha Allah (om Gud vill).
Ha det så bra

Yasmine

Donia sa...

Hej Yasmine! Jag har l�st din blogg ett tag nu, och jag vill bara s�ga att jag tycker du skriver v�ldigt fint. Du tar upp s� aktuella och viktiga �mnen och det du skriver �r s� intressant. Jag �r sj�lv muslim, 15 �r gammal. Det �r s� m�nga m�nniskor som har s� mycket f�rdomar om muslimer. Om islam. Om Allah. Jag vill ocks� s�ga att det var v�ldigt starkt av dig att konvertera. Mabrouk!

yasmine sa...

Salam Donia

Tack så mycket för fina ord. Visst är det så att många har fördomar och feluppfattning om islam. Tyvärr är det så att en del är på grund av vårt eget fel...alltså muslimernas fel. Mycket sker i religions namn fast det har inget med religion att göra. Jag försöker att berätta det islam handlar om men lite mer ur vardalig perspektiv insha Allah. Jag bär islam med mig varje dag Alhamdulillah och vill visa att jag är inte så hemskt eller terrorist eller förtryckt som många skulle tro :))))

Anonym sa...

Assalamu aleikum. Jag är själv en svensk konvertit sen 10 år tillbaka och har inte ångrat en dag att jag blivit muslim. Härligt att höra att du vågor stå för vad du tror på också. Bor du i stockholm? masalaam
Jill

yasmine sa...

Assalam aleykom Jill.

Det är klart att man ska stå för det man tror på och våga göra det. Tyvärr är det många som inte ens vågar det utan låta sig styras av människor i dens omgivning.

Ja, jag bor i Stockholm ;))

Yasmine

Anonym sa...

Det heter konverterat inte konverterad. Jisses...

yasmine sa...

Tack för att du påpekade för mig ;))))
Visst händer det att jag gör fel.

Anonym sa...

hejsan.
jag har en fråga, hur ser en typisk dag ut för dig? allt ifrån att du går upp på morgonen till kvällen? brukar det uppstå etiska dilemman som relaterar till din tro?
jag gör nämligen ett arbete om islam och ska beskriva hur en dag för en muslim ser ut. vore jättesnällt om du ville komma med förslag osv. tack på förhand! Olivia.

yasmine sa...

Till Anonym:

Jag måste nog göra det ganska besviken då min typisk dag ser som vilken dag som helst för en vanlig Svensson. Jag vaknar, går till jobbet, jobbar, kommer hem, tränar, äter middag, tittar på tv och går lägger mig. Det är en typiskt dag i stora drag.

Sedan är det så klart att som praktiserande muslim så ber jag 5 gånger om dagen så det ingår i min vardag. Nu när solen har börjat gå upp tidigare så vaknar jag först för att be, sedan går och lägger mig igen i ca en timme och sedan vaknar jag för att gå till jobbet. På jobbet ber jag två böner och det har jag inga problem med. Mina arbetskollegor har respekt och acceptans för det. Ingen tycker att det är något fel att jag ägnar 5 min per varje bön åt att be istället för att jobba. Sedan ber jag 2 böner när jag är väl hemma.

Under Ramadan så kan det se lite annorlunda ut, då jag fastar. Det innebär att jag varken äter eller dricker under dagen. På jobbet så kan de mer tycka synd om mig fast det har aldrig påverkat mitt arbete så ingen har emot att jag fastar. Det som blir lite annorlunda är hemma på kvällen då man ägnar mer tid åt familjen, vi samlas för att äta tillsammans (även om vi gör det nästan varje dag). Under Ramadan lagar man speciella rätter, äter dadlar osv. Sedan så läser jag mycket Koran och ber extra. Men det är ju 1 månad av de 12 så det är inte så typiskt för min vardag heller.

Jag vet att en del diskriminering finns mot muslimer och speciellt kvinnor som bär sjal. Jag är måste vara ganska lyckad lottad då jag har varit skonad från det mesta. Jag har inga problem som sagt att be på jobbet eller att jag använder sjal.

En stor dilemma som kan uppstå då och då är när jag blir tvugnen att närvara vid någon middag eller fest där det serveras alkohol. Vi, muslimer, dricker inte och vi bör inte heller närvara i sådana sällskap där människor dricker alkohol men ibland är det ganska svårt att undvika då det kan förekomma inom jobbet eller också om jag är bjuden till t ex födelsedagsfest/bröllop eller något liknande hos mina icke muslimska kompisar. Men det försöker jag också lösa kanske genom att försöka sitta bland de som inte dricker.

Handskakningen kan vara ett annat exempel som jag som muslim blir ibland tvugnen att tillämpa fast det är emot min tro.

Så det är klart att leva som muslim enligt islam till 100% kan vara ibland svårt i Sverige vilket är inte så konstigt då Sverige är inte ett muslimskt land men jag tycker ändå att det är relativt lätt och det är egentligen små detaljer som kommer ivägen. De stora viktiga för mig har jag inga problem med.

Därför brukar jag säga att min vardag egentligen inte skiljer sig så mycket från en icke muslimskt persons vardag. Jag gör precis samma saker som alla andra fast anpassar lite enligt min tro.

Har du mer frågor så är det bara att skriva. Du kan också maila mig istället för att skriva på blogget.

Lycka till!

Yasmine

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online