lördag 8 september 2007

Äntligen har media visat.

Av en slump, när jag läste DN på nätet hittade jag en artikel om en svensk muslim som gjorde mig mycket glad. Oftast är vi vana att se beslöjade svenska kvinnor i media som säger att de har konverterat till islam. Det leder ofta till att människor som läser det, tror att de blev tvingade av sina pojkvänner/män att konvertera eller att de gjorde det för hans skull.


I det fallet är det annorlunda. Den här gången har de äntligen tagit en manlig konvertit. Det är första gången jag ser att de skriver om en man och tycker att det var på tiden. Jag vet många som tror att det är nästan enbart kvinnor som konverterar just på grund av de anledningar jag nämnde ovan. Fast egentligen är det så många män och i moskén är det faktiskt mer män än kvinnor som konverterar till islam.


Det händer oftast att en person konverterar under fredagsbönen och oftast brukar vara att det är nästan bara män. Då och då är den en kvinna. Nu under Ramadan som börjar om några dagar brukar vara extra många personer som konverterar Alhamdulillah.


På ett sätt så är det inte så konstigt att människor tror att det är mer kvinnor än män som konverterar till islam. Kvinnorna syns mera. Kvinnor bär sjal och det är klart att om man ser en blåögd, ljus kvinna i sjal så ser man direkt att hon är konvertit. Män syns inte lika mycket, nästan syns inte alls. En gång när jag var på väg till stan såg jag en svensk man med en sådan islamisk huvudbonad. Jag bor i väldigt svensk område. Brukar säga ibland att jag är typ den enda muslimen här. Jag vet att det inte är så men om jag jämför med antal svenska och antal invandrare så är utgör alla invandrare (både muslimer och icke muslimer) än mycket lite procent och dessutom många muslimska kvinnor som bor här bär inte ens sjal. I alla fall så blev jag mycket glad att se en svensk man som bor i ett svenskt, överklass område och är muslim.


Det är också som den där mannen i artikel nämner, att män syns inte men det finns. Han nämner en svensk man som är VD vid ett stort företag som har konverterat till islam. Han säger att han kommer varje fredagsbön till moské och ber i sin kostym men annars är det ingen som ens skulle gissa att han är muslim. Jag tror också att alla ni där ser säkert många män som är muslimer men som inte ens syns på dem.


Han som var med i artikeln lever med sin fru och sina barn också i ett svensk område, bland svenska. Han har varit muslim väldigt länge och det var ingen som tvingade honom till det. Han valde det själv. Han vill att det gärna syns på honom att han är muslim och en av anledningar är att han vill följa reglerna som kvinnorna gör som täcker. Det finns ju klädregler för män också. De ska täcka sin kropp och inte ha sådana tajta kläder att man ser kroppskonturen. Ingen profet någonsin klädde sig i tajta kläder. Han säger själv att han blir arg när han ser en beslöjad kvinna gå bredvid sin man som har tajta kläder. Som om reglerna är endast för kvinnor men inte för män.


Jag blir riktigt stolt och glad att läsa denna artikel och jag verkligen hoppas att han inte är den sista mannen som är med i tidningar och överhuvudtaget media. Det finns så många, så många mer än vad människor ens anar. Jag hoppas att de ska börja komma fram mer. Vara stolta över att vara muslimer och inte gömma sig i det att det inte syns på de och jag hoppas att media kommer vilja också faktiskt att visa upp att det finns män som konverterar och det är helt, fult normala män. Kanske då kommer människor att börja ändra lite sin syn på islam och konvertiter.


Här kan ni själva läsa den där artikel om Max som är en svensk konvertit.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=689186

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jätte bra artikel! Sådana vill vi se fler av!

Anonym sa...

Svensk blåögdhet. Vi ska acceptera allt och alla. Religion är bara destruktivt och leder till våld och fattigdom.
Nu ska vi framhäva islam som positivt också. I botetn ligegr det en rädlsa att vi ska drabbas av terrordåd utförda av islamister. I Tyskland visar det sig att konverterarna är farligast. De är mest extrimistiska medan de som växt upp med religionen i sina hemländer ofta har en mer avslappnad attityd till religionen. Vi behöver nog inte vara rädda för invandrare från Irak och IRan som är muslimer men svenskar som vill leka extremmuslimer är nog farligare.

Fenris sa...

Visst är det bra att kunna läsa om muslimer och om islam på ett mer nyanserat sätt. Faktum kvarstår dock att islam har fundamentalt olika värderingar som de demokratiska vi står för i västeuropa. Jag skulle gärna se hur muslimer i tex Sverige stod upp och försvarade t ex yttrandefriheten. Istället gör man gemensam sak med mullorna i Iran och kräver inskränkningar i våra demokratiska rättigheter. Så länge man inte från muslimsk sida kan visa total respekt för andras rättigheter kan man inte själva heller kräva respekt.

Fenris
http://blogg.passagen.se/bt1special

Anonym sa...

Bara för att man är muslim så betyder det inte att man är enig i alla åsikter och funderingar.
Bakom "etiketten" Muslim (som alla verkar hänga upp sig på) så finns det faktiskt en människa som har en fri vilja och tänker fritt.
Man kan nog inte be någon muslim om att försvara yttrandefriheten när den kränker människor som vi ser upp till, på samma sätt som att jag inte hade velat försvara yttrandefriheten om den kränker andra människor...
En sak att tycka något eller lägga fram fakta, men detta är ju verkligen bara till att trycka på människors knappar.
Det är väl "roligare" att trycka på "muslimernas" knappar med tanke på att dem reagerar... Har inte sett några målningar på Påven i någon djur skepnad, alla har rätt till sin åsikt men detta känns verkligen som att det ligger på sandlåde nivå om det nu är så att man vill ha en diskussion (eller vad det nu är för annan svag förklaring man kom med...)

*Bra blogg Gumman!

Kram/Natali

yasmine sa...

Religion leder inte till våld och fattigdom. De flesta religioner handlar om att man ska älska sina medmänniskor och dessutom hjälpa de fattiga.

Att människor handlar i religionens namn är fel och det de gör har ingenting med religionen att göra och dessutom lång ifrån religionen. Skulle det inte finnas religion som de kunde smutsa ner så skulle de använda sig av något annat.

Jag tycker inte att en galen människa ska representera en hel grupp och dessutom representera religionen. Som människa måste man vara klok nog förstå att innan man börjar vara emot något och säga något emot, måste man verkligen undersöka den saken grundligt.

De människor som ger kommentarer om religionen och speciellt nu när det gäller islam. Oftast saknar människor kunskap i ämnet och säger bara för att kommentera eller utgår från det som de ser på gatan eller i media.

Extremister eller fanatiker finns nog i alla grupper. Alla har ögonen på islam och muslimer för att man gärna vill visa att de är dåliga och när en muslim som gör något så blir det inte Ahmed som gjorde det och det utan en muslim medan när det gäller andra så blir det svensson som gjorde och inte kristen. När det gäller icke muslimer så är det ingen som bryr sig om deras religion.

När en galning kör med hög fart på stockholms gator och kör över människor så är det bara en galning. Alla svenskar blir inte till galningar. När man ser en alkoholist misshandla sina barn så blir det inte att alla svenskar alkoholister och misshandlar barn. När en läkare våldtar sin patient så tror man inte att alla läkare i Sverige våldtar sina patienter. Så varför gör man så med muslimer. Varför ska alla världens muslimer stå till svars och förknippas med galningar? Oftast så är det ingen normal muslim ens håller med dem utan tycker också att det är fel och fördömmer deras beteende.

Jag är muslim, bor i Sverige och visst är jag för demokrati och absolut för yttrandefrihet. Däremot så anser jag inte att det ska vara hets mot folkgrupp. Om det är något som man vet skulle såra eller hetsa andra människor så ska man inte säga det eller trycka. Som Natali skrev, det är knappast någon som trycker någon skum bild med Påven eller annan person som är viktig i västerlandet.

Natali:
tack så mycket :))))

Protisen sa...

Vad tröttsamt med alla dessa som skall sätta en stämpel på religiösa människor. Som upprepar samma fraser, att religioner är farliga, destruktiva och odemokratiska.
Jag förstår att muslimer i Sverige känner sig nertryckta, då de hela tiden dras över en kam, alla kallas terrorister och fundamentalister. Jag är trött på gnälliga ateister, som hela tiden skall pracka på oss andra sin åsikt. Sluta att generalisera!

blåkullan sa...

Yasmin; du har fel. Både Jesus och påven har blivit skämtade om och speciellt Jesus har blivit framställd väldigt provokativt (ecco homo, flera skivomslag osv), men det är bara muslimer som blir aggressiva och mordhotar. Men i Sverige vill de bo ialfall. Sen kan du inte kalla en teckning hets mot folkgrupp, muslimer är inte ett folkslag utan tillhör en religion-stor skillnad, men värt att notera.

L sa...

Folkgrupp och folkslag är inte heller samma sak.

Anonym sa...

Du skrev att hans fru inte är muslim det stämmer inte.Max är gift med en muslimsk syster.Hans fru är från kurdistan hennes syster är aktiv i Stockholms moske antar att du brukar gå dit då du nämner mosken.

yasmine sa...

Anonym:

Jo, du har rätt. Hans fru är muslim och jag känner till och med henne personligen. När jag skrev inlägget så blandade jag ihop henne med hans mamma. Det är hans mamma som är inte muslim men då missförstod jag det och skrev fel. Sedan glömde jag bort att ändra det. Tack att du påpekade det och påminde för mig att ändra det.

Yasmine

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online