fredag 14 september 2007

Ramadan Moubarak, Ramadan Karim!!!


Den efterlängtade, kära månaden är här. Idag var det första dagen i månaden Ramadan. Många muslimer runt om i världen fastade idag första dag. Många kanske undrar varför längtar tusentals muslimer till en period då de ska avstå från mat.


Om man inte har provat fasta under Ramadan så tror man att det är hemskt och det är svårt och förstår inte alls hur man klarar det. Så tänkte jag också tills den dagen jag faktist provade. Av ren nyfikenhet ville jag veta hur det känns. Då var jag inte muslim men jag fastade igenom hela månaden och det fick mig att längta mer. Göra det igen.


Idag började min andra Ramadan. Som vanligt längtade jag lika mycket tills den dagen då jag skulle börja fasta. Jag tror att anledningen till att så många muslimer längtar till denna månad är för att det verkligen är en mycket speciell månad. Genom att fasta, känna lite hunger och törsten förstår man hur de fattiga har det och förstår hur pass bra vi har. På kvällen så får man ju egentligen sin mat och kan äta hur mycket man vill. Fast egentligen orkar man inte så mycket. Jag bröt min fasta som vanligt med dadlar och drack vatten. Det kändes som att jag redan blev mätt.


Under Ramadan kommer man bort från det världsliga. Jag försöker sluta tänka på shopping, tv, musik, problem, pengar och massa annat som tillhör till vardagen. Tack vare Ramadan så rensar jag både kroppen och själen från massa dåliga saker och det är det som gör att jag längtar till denna månad. Att känna lite frid, att kunna ta hand om mig, koppla av, tänka på det som jag kanske inte hinner tänka i den normala vardagen. Läsa Koranen, lyssna på Koranen, påminna mig själv vad är det jag tror på och varför jag tror på det.


Nu låter det ganska fint och jag hoppas att det kommer vara så även under den här Ramadan men tyvärr blev min första dag framför tiotal böcker och dator. Med mycket stress och full koncentration så var jag helt inne i mellanöstershistoria under Rom och sedan muslimerna. Jag hade en tenta som jag skulle lämna in senare idag innan kl 12 på natten. Så då var det bara sitta och läsa och läsa och sedan försöka svara på frågor. Nu har jag skickat iväg tentan och andats ut. Känns ganska skönt nu. Att jag var hungrig någon gång senare under dagen hade jag helt glömt bort. Jag hann inte tänka på det. Så första dagen gick bra Alhamdulillah.


Jag vill passa på att önska alla muslimer en välsignad Ramadan fylld med baraka, dyrkan, tålamod och glädje. Må Allah acceptera vår fasta, salat och dua’a och insha Allah vår iman blir stärkare. Glöm inte att göra dua’a för varandra insha Allah

9 kommentarer:

Sophia sa...

Hej Igen!!

Jag har en undran angående ramadan, är det så att man också blir förlåten för ngt dumt/synder man gjort/begått under året som gått när man gör ramadan.

ShireZ sa...

Ramadaan karim sis..

yasmine sa...

Sophia:

Ja, visst så förlåts alla synder under det året som har gått, alltså från det förra Ramadan till nyvarande Ramadan. Men det är inte så lätt. Man måste be om förlåtese och ha avsikt att inte göra om det. Dessutom gäller att man gör under Ramadan så mycket som möjlig, alltså det goda. Fasta, be mycket, göra dua, betala sadaka, avstå från synder och be om förlåtesle både hos människor och Gud så klart.
Så insha Allah vi ska be så förlåts alla våra synder.

blåkullan sa...

Låter för enkelt. Då kan man i princip bete sig illa under 11 månader fast övertygad att allt är förlåtet bara man fastar. Stor glädje för alla brottslingar, otrogna äkta män osv....

yasmine sa...

Blåkullan:

Oj, har din man varit otrogen mot dig. Förstår att det är inte så roligt. Hur som helst så är det inte så enkelt att man kan bara bete sig illa 11 månader, sedan fasta och allt blir bra och sedan fortsätta med det gamla. Menningen med Ramadan att det ska påverka oss så att vi kommer fortsätta i samma anda och vara goda medmänniskor och göra det som är rätt mot oss själva, mot Gud och mot andra människor.
Dessutom så är det inte bara så lätt att be om förlåtelse och allt är bra. Man måste verkligen mena det och man måste ha avsikt att aldrig göra det igen utan förbättra sig.
Alla människor syndar mer eller mindre men var och en ska ha en chans att bli förlåten. Ber man om förlåtelse, strävar man verkligen att bli den bättre och aldrig göra om det synden eller de synderna så blir man förlåten. Gud är barmhärtig och så är det i alla religioner egentligen, det är inte unikt för islam.

Annars så tycker jag att du ska sluta hoppa på varje minsta detalj. Jag tror alla har märkt att du tycker gilla om islam och antagligen pga dina personliga problem. Du får tycka vad du vill men om du tycker så mycket gilla om islam så behöver du inte ens gå in och läsa vad jag skriver. För det är det ändå bara massa strunt ord. Jag antar att du har mycket bättre saker att göra.

blåkullan sa...

Varför klarar du inte av kritik? Vill du att människor ska läsa vad du säger, nicka och be islamiserna att införa sharia i Sverige? Nej, min nuvarande make är inte otrogen, men min ex (muslim) var det regelbundet och det gällde ALLA hans vänner också. Men det kanske var en omtolkning av deras rätt att ha fyra hustrur samtidigt, vad det jag? Så är livet i en demokrati Jasmine, alla har rätt till sina åsikter, tom icke-muslimer!

Anonym sa...

Trött man blir på bittra människor... dem måste alltid klaga på något *puh*
Se det ljusa i livet istället =)

L sa...

Blåkullan
Jag är bara lite nyfiken på i vilket land din exman hade sitt ursprung?

yasmine sa...

Roligt nog så är jag nyfiken på samma sak, alltså från vilken land han kommer ifrån. Har känsla av att han är antingen från Iran, Libanon eller Irak men man vet ju inte säkert.

Blåkullan:
Vist har alla rätt till en åsikt men det känns tråkigt att du hoppar på vart enda ord jag skriver. Jag ber dig inte hålla med men varför överhuvudtaget läsa om du inte håller med.
Hur som helst så tror jag att du har verkligen fått en fel bild om islam, alltså riktiga islam. Det är nog inte ditt fel. Kanske om min man gjorde som din så skulle jag tycka samma sak idag men jag går inte efter hur människor beteer sig för att jag vet att långt ifrån alla muslimer följer islam. Många yttnutjar islams namn.
Du ser själv med hans otrohet. Det är absolut förbjudet inom islam vara otrogen. Det är förbjudet med tillfällig äktenskap och dessutom en äktenskap där den första frun har inte godkänt och har vetskap om det. Jag gissar att du verkligen varken viste eller godkännade det. Så allt han och hans kompisar gjorde är verkligen förbjudet inom islam och dömt av Gud.

Jag är muslim men tro inte att jag vill införa massa regler och lagar i Sverige och omvandla Sverige till något. Jag respekterar den svenska lagen och följer det. Som muslim är det min plikt eftersom jag bor i det landet. Muslimerna är här minoritet och ska anpassa sig enligt min åsikt. Det är klart att jag tycker att man ska försöka göra livet lite enklare för muslimer. Att kvinnor ska kunna ha slöjan om de vill även i skolan och på jobbet, att det finns moskér där man kan be, att man kan köpa halalkött men jag tror inte att det är mycket att kräva.

Jag är dessutom för demokrati och jag anser att jag har absolut rätt att leva i det här landet lika mycket som en annan medborgare. Jag har svensk medborgarskap och jag respekterar och följer landets lagar, betal skatt och annat så varför skulle inte ha rätt att vara här. Bara för att min tro råkar vara islam? Islam betyder dessutom att underkasta sig Gud, dyrka Gud. Så det är det jag gör inget mera.
Jag varken stör någon eller skadar någon.
Jag har både muslimska och icke-muslimska vänner och jag respekterar för fullt mina svenskar grannar och för de är jag lika svensk som dem är.

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online