söndag 23 september 2007

Nu har jag vant mig

Nu har det gått lite mer än en vecka på Ramadan och kroppen har vant sig att fasta. Jag har vant mig att fasta. Nu känns det ganska naturligt att inte äta. Jag får inte längre tvångstankar att stoppa i något i munnen. Inte så att jag tyckte att det var jobbigt och vara hungrig men av någon anledning får jag alltid tvångstankar i början.


I alla fall alla dessa tankar om att ta något i munnen är borta. Jag antar att det är mer på grund av vane grej. Man är ju van att äta vid visa tider och visa situationer. Som exempel när jag pluggade förra veckan till tenta, då är jag van att sitta och knapra lite på godis eller något sådant. Inte för att det är så bra men i alla fall.


För mig är det är svårare faktiskt att vara hemma hela dagen när jag fastar. Man kanske skulle kunna tro att det är lättare hemma, man kan vila, titta på tv, läsa eller göra något annat men jag tycker att det är mycket svårare. Jag får hela tiden lust att springa fram till kylskåpet. Jag är inte ens hungrig och ändå vill göra det. När jag är ute, om jag är i skolan eller gör något annat, då blir jag så upptagen med det jag gör så jag glömmer maten helt och hållet trots att alla äter runt omkring mig.


Många dietister brukar säga att det tar ca 14-21 dagar för kroppen att vänja sig vid något eller vänja av sig. Därför många rekommenderar att sluta äta alla socker det antal dagar för att senare så känner man inte suget. Så det är nog samma sak med fastan. Det tar några dagar för kroppen att vänja sig och ställer om sin klocka när den får mat och sedan blir det lättare och lättare att fasta. Jag kommer till och med ihåg när Ramadan var slut förra året så var det konstigt att börja äta igen under dagtid. Då hade man blivit riktigt van att äta på kvällen. Jag ville inte då att Ramadan skulle vara slut. Fast om typ två veckor så har man kommit in i den vanliga rytmen igen.


Den största nackdelen med Ramadan om man nu ska uttala det så är att man riskerar att gå upp flera kilon. Många säkert skulle undra hur det kommer sig. Man fastar ju hela dagen men egentligen är det lättare att gå up under Ramadan än någon annan tid på året. Man fastar hela dagen, sedan så börjar man frossa mat på kvällen. Många lagar mat mycket mer än under vanliga dagar och sedan blir det också ganska mycket sötsaker. Dessutom så ger hjärna konstiga signaler att man ska ”passa på” att äta nu under kvällen för att man inte äter under dagen. Så resultatet blir att man frossar i sig mat, äter mycket sötsaker fast man har blivit mätt för länge sedan. Dessa mattraditionen med olika rätter och bakelser tillhör till Ramadan för många och allt det gör man under natten. Så när man väl går och lägger sig med en överfull mage som inte orkar förbränna allt lagras det istället som fett. När Ramadan är slut så står man där med minst 2-3 kilo extra och förstår inte vad som har hänt. Hur kunde man ha gått upp när man fastande en hel månad.


Jag har nog fördelen att jag inte har alla dessa Ramadan traditioner från födseln och så har jag en liten familj. Jag kan inte massa recept på exotisk mat och olika Ramadan kakor så det blir vanlig mat och inte så mycket kakor. Ibland är det ganska skönt att inte ha en och annan tradition i bagaget utan utrymme att skapa egna traditioner som känns bäst och rätt för en och dessutom så klart inte går emot islam.


Tillslut så sätter jag in en video av en hysterisk rolig kille. Han pratar om månaden Ramadan lärorikt men otroligt roligt. I just love it!

10 kommentarer:

Verodim sa...

BS"D

Hej,

Jag tittar in på din blogg med jämna mällanrum, intressant läsning.

Nu till en fråga: Säger inte Islam att man inte får frossa under Ramadan? Jag har hört det och undrar om det stämmer? Man ska igentligen inte äta stora festmåltider efter fastans avslutande varje dag utan äta lättare måltider.

Lycka till med fastan och ha det bra!

yasmine sa...

Verodim:

Jo, du har aldeles rätt. Man ska inte frossa in i sig mat när man bryter fastan. Tyvärr finns det några som har missuppfattat den här punkten och gör varje dag till en festmåltid.

Egentligen ska man äta lätt men mätt. Det är klart att man inte ska vara hungrig men inte överdriva. Därför brukar många bruta fastan med en soppa. Det är ganska bra för magen.

Festmåltid har man egentligen när Ramadan är slut, under Eid. Då är det 3 dagar och man kan äta hur mycket som helst.

Fast om man ska nu tänka på hur det är överhuvudtaget med matregeler inom islam så är det så att man ska alltid äta måttliga mängder och inte överdriva med mat.

Anonym sa...

Du är duktig som klarar av det, Mashallah!
Men du, jag har en liten fråga:P. Var kommer din man ifrån?

yasmine sa...

Tack så mycket...Man försöker göra ju sitt bästa insha Allah

Min man kommer från Marocko, det kan man kanske förstå i och med att jag skriver en del om Marocko ;)))

Verodim sa...

BS"D

Tack Yasmine, då hade jag inte fått det om bakfoten. Lycka till med fastan!

Anonym (070928): Jag tror han är från Marocko.

kvinna sa...

ramadan karim!

må allah ta emot din fasta och förlåta dina synder, amiin!

kram från en syster i islam

yasmine sa...

AMIN och Må Allah ta emot din fasta och förlåta dina synder, Amin

Kram

Sascha sa...

Hej gumman! Det var lange sedan! Hur mar du? jag sitter i skolan och haller pa med photoshop...det ar helt omojligt, jattesvart!
Las min nya svenska blogg http://saschaandthecity.blogspot.com! eller sa hors vi pa Facebook...
manga kramar pussa Kevin fran mig!

Anonym sa...

gratulerar till lobotomin!
Roberth

Anonym sa...

han är bara så rooooolig. tack för att du la in denna länken:D tack för en trevlig blogg. mashallah

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online