torsdag 8 november 2007

Ska man våga åka tunnelbanna och tåg?

Idag på Efterlyst kommer de att ta upp de två fall som hände i tunnelbanan för någon vecka sedan. Nu efterlyses det en eller två personer som har knuffat ner två olika personer ner på tunnelbana spåret. Först var det en kvinna i Gullmarsplan och som tur var så klarade hon sig fast fick skador. Sedan var det en kille i Högdalen som blev kastad framför ett tåg och tyvärr så miste han livet. Vad är det som håller på att hända? Ska man nu behöva oroa sig att åka tunnelbana för att inte råka bli ner knuffad? Nu förtiden så känner man sig otrygg på både gator, tunnelbana, pendeltåg station. Snart kommer man inte ens våga gå ut alls. Jag undrar om människor har blivit galna eller något sånt. Så har det inte varit förut. Så har jag aldrig känt mig i Sverige.


Den killen som blev kastad framför ett tåg i tunnelbanan i Högdalen är inte heller bara vem som helst. Utan jag kände honom. Inte så nära men jag visste vem han var. Jag kommer ihåg hur han alltid glatt hälsade på min son med ett snällt leende. Många av dem som jag känner viste vem han var och alla hade bara goda ord att säga om honom.


Det hann inte gå en vecka sen många grät i moskén under begravningen på en 15 årig kille som blivit påkörd av ett tåg. En ung och bra kille som istället för att gå runt bestämde sig med sin kompis att ta genväg genom spåret och just de kom Arlanda Express. Kompisen klarade men han dog. Tårarna hann knappt torka, den dystra stämningen i moskén hann knapp försvinna när alla blev ännu mer chockade av ett nytt död. Den här gången var det inte ens olyckshändelse utan mord.


Killen var bara någon timme innan och bad fredagsbönen i moskén som vanligt. Där var vi alla. Sedan åkte han väl hem eller någon annanstans. I tunnelbanan så stötte han på mördaren. Han drog honom till perrongen och sedan knuffade ner honom framför tåget. En kille ville hjälpa till honom men han hölls av två andra killar och blev slagen. Han fick aldrig chans att hjälpa honom. Tåget kom och körde på och senare så dog han. Den killen som inte fick inte hjälpa till honom mår nu inte heller så bra. Vilket är ju ganska förstående.


Den killen som dog stod nära många. Han var ganska mycket i moskén, hade många vänner där bland bröder och nu sörjer alla. Han var här ensam, utan familj. Hans familj var killarna i moskén.


Nu när jag kommer till moskén så kan jag känna av sorgen som råder där. Man ser tårarna hos många. Den är inte likt sig själv vilket jag tycker inte så konstigt. Det är klart att alla blir ledsna när en nära person dör. Många undrar nu varför, många undrar vem kunde handla så grymt och hjärtlöst och det finns ingen som kan ge svar på dessa frågor.


Jag hoppas att någon som har sett något, som har sett vem det var som gjorde det kommer att höra av sig till polisen så att polisen kan hitta denna person insha Allah. Jag kan inte tänka mig att den killen ville någon ont eller gjorde någon ont och det är så svårt att föreställa sig att någon ville göra något dåligt till honom också men det hände. Teorierna är många säkert men egentligen är det bara Gud som vet.


Som sagt jag hoppas att polisen kommer hitta den grymma mördaren och han kommer att dömas för det han har gjort.


Må Gud förlåta han för allt och ge honom paradis. Amin
(jag menar han som blev mördad)

2 kommentarer:

illusionen sa...

du gjorde mig ledsen för killen.

yasmine sa...

Det blev jag också när jag fick höra det och jag är fortfarande ledsen speciellt med tanke på att man vet fortfarande inte vem som har mördat honom.

Dessutom efter honom så blev en till kille död, en av de som blev överkörd av en bil på Stureplan och i fredags var det en tjej som dog i olycka. Många dör runt omkring en. Man hinner inte med.

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online