onsdag 19 december 2007

Eid al-Adha!!!


Idag är det Eid al- Adha och därför vill jag önska alla Eid Moubarak, glad Eid. Hoppas att alla kommer ha det trevligt med sina familjer och vänner under Eid.


För oss muslimer är det den största högtiden, man brukar också kalla den för stora Eid. Först och främst firar vi det i påminnelse om att profeten Abraham fick som uppdrag från Gud att slakta sin son och han var beredd att göra det men i sista sekunden så skänkte Gud ett får till Abraham som han fick slakta istället för sin son. Därför slaktar muslimerna runt om i världen får idag. Dessa får är speciella får, Eid får. Man föder upp de speciellt och matar hela året för att sedan slakta den på Eid. Regel är också att hälften av köttet ska gå till familjen och hälften ska gå till fattiga. Så om man slaktar ett får så delar man den i två halvor. Slaktar man två får så blir ett får till familjen, ett till fattiga osv.


Eid köttet räknas som speciell kött som är mycket godare och så klart har mycket välsignelse i sig. Jag fick äta min första Eid kött förra året när jag var i Marocko fast senare, inte under själva Eid. I år blir det inte så eftersom här i Sverige är det förbjudet att slakta hemma.


Dessutom är det hajj (vallfärd) under samma tid. Första hajj-dagen är dagen innan Eid då alla samlas på ett berg som heter Arafa. Den dagen brukan man också fasta men det är inte obligatoriskt. Hajj är vallfärden som varje muslim måste göra någon gång under sitt liv. Det spelar ingen roll när, det enda är att man ska ha råd med det. Nu förtiden så kostar det en del att göra vallfärd så det gäller verkligen att ha råd med det utan att man tar lån eller ens familj blir fattig. Måste själv börja spara lite pengar för det. Jag vill ju så gärna åka.


Förra året var det ett par kompisar till mig som åkte på vallfärd och även i år är det några stycken som jag känner. Alla säger att det verkligen är en upplevelse och man vill aldrig komma därifrån och så fort man lämnar Mecka och Medina så vill man åka dit igen. Insha Allah alla muslimer kommer ha möjlighet att någon gång i livet åka dit.


Själv så vet jag inte hur mycket det blir av Eid firande idag. Redan igår så dekorerade vi hemma så att det skulle se lite extra fint ut. Idag på morgonen så åkte vi in till moskén som vanligt för Eid bönen. För mig var det mycket kort besök för att jag behövde åka iväg och jobba. Kunde inte ta ledigt idag så istället får man fira efter jobbet. Vilken tur att Eid är flera dagar så man behöver inte koncentrera sig just på en dag utan kan fira under flera dagar genom att besöka och fira tillsammans med familjen och vänner.


I Marocko är Eid imorgon. De följer en annan beräkning av månen så det blir alltid dagen efter. Så jag antar att idag är hela familjen förbereder inför Eid. Jag hoppas att kanske nästa år vi kommer ha möjlighet att fira någon av de två Eid i Marocko insha Allah. Det skulle vara roligt eftersom jag aldrig har upplevt Eid i ett muslimskt land.


MAY ALLAH BLESS YOU ALL and YOUR FAMILIES!!!

EID MOUBARAK!!!

Yasmine

1 kommentar:

Yamila sa...

Eid mubarak till dej också! Hittade din blogg för några dagar sen. Keep up the good work! Blev lite nyfiken på från vilket land du kommer?

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online