tisdag 4 december 2007

Jag är som alla andra

När jag går ute på gatan så ser människor direkt att jag är muslim. Slöjan som jag bär varje dag avslöjar det. Jag bär den med stolthet och jag är stolt av att vara muslim. När människor ser mig som muslimer så tror de genast massa saker om mig. Det vanligaste är väl att jag är en förtryck kvinna. Att bakom mig står en man som säger vad jag ska och inte ska göra. Att jag bär slöja för hans skull, för att han vill så men också så tror de att jag är på något sätt annorlunda än de andra. Att hela jag är annorlunda, något helt främmande för dem. Men vad är sanningen. Om de bara skulle våga lära känna mig, skulle de verkligen tycka att jag är så annorlunda eller kanske finna att jag egentligen är en ganska vanlig tjej, en vilken ung tjej som helst.


Många gånger har jag fått frågan hur min muslimska vardag ser ut och varje gång har jag tänkt att de som frågar måste tro att det ser ut på något annat sätt än deras att jag måste vara på något sätt annorlundare. Fast egentligen är det nog inte stor skillnad från deras vardag.


Sanningen är just att jag är en vanlig tjej, precis som alla andra. Visst jag äter kanske inte griskött men jag äter så mycket annat som alla andra äter. Jag dricker inte alkohol men jag dricker andra drycker som andra gör. Dessutom så finns det människor som tycker som jag att det är ganska skönt att slippa göra bort sig eller må dåligt nästa morgon. Att man inte behöver ett glas vin för att känna sig lite mer social när man är med människor som man inte känner.


Man kan nog inte se muslimska tjejer (jag menar de som har slöja) ute på krogen och disco men det betyder inte att vi inte festar. Visst festar vi och visst tycker vi om att dansa och ha kul. Det är väl ganska normalt. Vi umgås mycket med varandra både inom familjen men även utanför familjen.


Jag kanske ber 5 gånger om dagen och går till moské då och då men jag gör också så mycket annat. Jag shoppar, jag träffar mina kompisar ute på café, jag går på bio, jag reser till olika länder, jag läser böcker, jag surfar på nätet, jag tittar på tv och allt annat som så många andra tjejer i min ålder gör.


Jag är precis vilken fru och mamma som helst och hemma är det nog precis som inom vilket hem som helst. Barn ska lämnas och hämtas på dagis. Föräldrarna jobbar, lagar mat, städar, tvättar och uppfostrar barnet. Jag och min man hjälper varandra med allt vi kan. Det finns inte ditt eller mitt utan den som har tid gör det. Ganska jämställd tycker jag men det är väl så hos andra också, eller? Nu vet jag att lite skiljer sig det från familj till familj, vilka regler man sätter upp men man kan inte klassas ju annorlunda för det, eller?


Så jag undrar vad det är som gör mig till onormal eller att människor tror att jag är onormal. Jag tycker att jag är precis som alla andra och gör saker och ting som alla andra. Det är kanske små detaljer som skiljer sig åt men det är väl så för alla. Ingen är inte likt den andra. Visa tycker om fotboll visa gör det inte. Visa tycker om actionfilmer men visa tittar bara på drama. Visa är läkare och visa är byggarbetare. Visa festar varje helg och visa är ute i naturen och vandrar. Det är normalt att människor har olika intressen och tycker lite annorlunda men det gör de inte till annorlunda människor, eller konstiga människor. Man behöver inte känna att det är en främmade människa och vara rädd för den men varför blir så många rädda för muslimer. Varför känner då så många att muslimer är på något sätt annorlunda än en själv.

9 kommentarer:

Hannah sa...

Innan jag började läsa din blogg så hade jag fördommar om just muslimer. Jag vet inte varför. Men nu har jag börjat ändra inställning, efter att jag läst din blogg.

yasmine sa...

Hannah:

Det känns roligt för mig att jag har lyckats på något sätt att ändra din uppfattning. En gång i tiden hade jag också många fördomar mot muslimer och islam. Fast nu menar jag inte att du ska gå och bli muslim :))) Det är inte mitt syfte.

MVH
Yasmine

Zoe sa...

Tack för en underbar blogg! Jag skulle vilja fråga en fråga. Jag tänkte att den passade eftersom det börjar närma sig jul. Firar muslimer jul? Om inte, är 24/12 som en helt vanlig dag för alla muslimer då? MVH Zoe

illusionen sa...

Yasmine

Hej!
jag var en troende muslim för drygt tre månader sedan.. men efter att jag har fördjupat mig i Koranen och Hadith kom jag fram till att islam är ingen barmhärtig religion. Jag vill inte att du ska ändra dina uppfattningar om islam, du kan vara som du är men vet du verkligen vad islam är? vet du vad Muhammed har sagt om kvinnor? vet du att Muhammed dödade själv mellan 600 till 900 fångar? och hur Koranen har tillåtit män att slå kvinnor?

va tycker du när Koranen säger:

Männen har gjorts ansvariga för kvinnorna,** och GUD har begåvat dem med vissa egenskaper och gjort dem ansvariga för uppehället. De rättfärdiga kvinnorna kommer med glädje att acceptera detta arrangemang eftersom det är GUDs budord, och hedra sina makar i deras frånvaro. Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem. Om de lyder er får ni inte överträda mot dem. GUD är Den Högsta, Ojämförlig.34 Kvinnor (Al-Nesã')

här kan du söka och läsa också om Muhammed syn på kvinnor enligt Hadith.

http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fhadith.al-islam.com%2FDisplay%2FDisplay.asp%3FDoc%3D0%26Rec%3D509&langpair=ar%7Cen&hl=en&ie=UTF8

MVH Insan

Svarten sa...

Tack för en trevlig och intressant blogg. Jag skrev några rader om den och lade ut en länk.

yasmine sa...

Zoe:

Nej, muslimerna firar inte jul alls. Vi muslimer har två högtider, Eid al-Fitr och Eid al-Adha. Den första är efter Ramadan och den andra är efter vallfärden och i påminnelse när profeten Abraham ställdes för uppgift att slakta sin son men i sista sekund så fick han slakta ett får i stället.
Så utöver det är det inga högtider.
Så för oss blir 24/12 en hel vanlig dag och även i muslimska länder. Här så kan visa familjer vara blandade så om man har en del av släkten som är kristen så kanske gå man till de och firar jul.

Svarten:
tack så mycket. Det känns roligt att någon uppmärksammar en på ens blogg.

L sa...

Yasmine, jag är intresserad av att läsa vad du har att säga om Insans inlägg. Jag har själv inte läst mycket av koranen, men för mig känns den för hård, fokus på bestraffning och rädsla för domedagen är större än fokus på belöning och förlåtelse. Så jag skulle vilja veta vad du känner, eftersom jag vågar anta att du inte håller med? (vill förresten påpeka att jag inte tror någon annan religiös skrift är bättre..)

yasmine sa...

illusionen och L:

Jag har tänkt att svara på kommentaren. Men jag vill först själv läsa i både den svenska tolkningen av Koranen och den arabiska innan jag kommenterar den här versen. För att den här översättningen tycker jag är för grov och känns inte som att det stämmer till 100%. Men som sagt vill inte gå in på det nu innan jag har hunnit läsa det själv.

Annars så tycker jag att inom islam tror man väldigt mycket på en förlåtande och en barmhärtig Gud. Varje sura (kapitel) i Koranen börjar med "i den nådrike, barmhärtigaste namn" Och man läser över allt att Gud är förlåtande. Det handlar bara om att be om förlåtelse.
Visst kan jag hålla med om att det finns en viss skräck inför Domedagen men det handlar inte om att göra människor rädda utan att bara berätta att det kommer vara Domedagen och vad som kommer hända då men om man ber om förlåtelse och följer Guds väg så behöver man inte vara rädd för det.

Sedan allmänt om att slå en kvinna. Det är förbjudet. Man ska inte slå en kvinna så att hon får ont eller att det blir ett märke på hennes kropp. Man får absolut inte slå i ansiktet eftersom det är förnedrande för kvinnan.
Om en kvinna gör fel ska man först och främst se om hon ångrar sig för det hon har gjort och ber om förlåtelse. Sedan kan man avstå från att ha intim umgänge med henne. Sedan kan man låta henne stanna hemma ett tag. Men det är i de värsta fall och då kvinnan inte ångrar sig det hon har gjort. Det kan handla om otrohet och stora synder. Inte att hon inte lagade middag, var för länge med kompisar eller städade inte lägenheten. För det här kan man absolut inte straffa.
En kvinna har rätt att skilja sig från sin man om hon blir slagen av honom.

Så det är klart att jag inte håller med det påstående och jag tycker absolut inte att fokus är mer på bestraffning utan mer på förlåtesle.

Profeten Mohammed (saw) var mycket barmhärtig mot kvinnor och överhuvudtaget mot alla människor. Troende eller icke troende, mot människor med andra religioner. Till och med i hans sista tal till muslimer så påpekade han (saw) flera gånger "kvinnor, glöm inte era kvinnor", "skydda era kvinnor, ta hand om era kvinnor". Han gav kvinnan mycket högre ställning inom islam och samhället än vad hon hade innan. Tack vare profeten Mohammed (saw) så slutade människor döda ny födda flickor som man gjorde på den tiden. Det finns också en berättelse där profeten Mohammed (saw) säger att den som tar hand om två flickor väl kommer till paradiset. En annan berättelse där han (saw) säger att först och främst ska man respektera sin mamma, sedan sin mamma, sedan sim mamma och sedan sin pappa. Han (saw) upprepar "mamma" tre gånger, så viktig är en kvinna.

Jag är en muslimskt kvinna. Jag känner mig inte förtryckt, illa behandlad eller att min man har på något sätt makt över mig som är orättvis. Som jag skrev i mitt inlägg jag är som alla andra, jag är en vanlig tjej och islam gör inte att min situation eller min roll som kvinna blir värre.
Jag tycker nästan det är tvärtom. Islam ger mig en högre ställning. Jag behöver inte bli behandlad som om jag är inte värd något som en kvinna kan bli behandlad i visa kulturer. Jag blir behandlad med stor respekt.

Nu blev det ganska mycket och angående kommentar om versen så återkommer jag som sagt insha Allah.

MVH
Yasmine

L sa...

tack... Själv tror jag att det mesta mer "handfasta" i koranen, handlar om att koranen anpassats efter en viss kultur, absolut! Vad som gör den svår för mig att ta till mig är just tonen. Men det är väl personligt.

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online