fredag 4 januari 2008

Kunskap – nyckel till framtiden

Hela mitt liv har jag hört att kunskap och utbildning är nyckel till framtiden. Att plugga på högskola eller universitet var ett måste för mig. Jag övervägde aldrig att inte plugga vidare, att inte skaffa sig examen. Om jag tänker på min bakgrund så är det kanske inte så konstigt. Jag kommer från en högutbildad familj, där alla har någon sorts akademisk examen om inte mer.


Idag är jag färdigutbildad, har magisterexamen, vilket jag är mycket glad för. Jag jobbar och trivs mycket bra. Här om dagen hamnade jag i lönediskussion med mina arbetskollegor. Helt plötsligt kommer det fram att en elektriker, snickare eller rörmokare med endast gymnasieutbildning har dubbel så mycket i ingångslön än vad jag har.


Jag är inte avundsjuk på de, jag är tacksam för vad jag har och tackar Gud för det men mina tankar om högutbildning har plötsligt rasat. Jag som har hört så många gånger ”skaffa dig en bra utbildning så att du har ett bra jobb i framtiden” och nu inser jag att en examen är inte värt så mycket. Jag vet att jag inte får bortse från det faktum att jag dessutom är en kvinna men ändå. En ekonom med en akademisk magisterexamen har dubbel så lite lön som en rörmokare. Är inte det lite konstigt?


På ett sätt så förstår jag att sådana jobb ger ingen status, det är kanske inte många som verkligen vill bli rörmokare eller snickare och efterfrågad på dessa är stor och därför har de möjlighet att vara mer kräsna och kräva mer lön.


Efter att jag har fått en inblick i verkligheten så tänkte jag att min man kan lika gärna skola om sig, jobba med kanske inte lika rolig och intressant jobb men däremot tjäna mycket bättre. Jag kunde inte låta bli att komma hem och lägga fram förslaget till honom. Han så klart skrattade åt mig och sa att han kände till det och att han till och med har funderat själv på det.


Jag sa genast till honom att jag bryr mig inte vad han jobbar med. Visst kanske låter det inte så fint att säga att min man är rörmokare men vem bryr sig. Det är mycket skönare att vara ekonomiskt oberoende, att kunna ge egna barn allt man vill att de ska ha, att kunna resa utomlands åtminstone en gång om året osv. Dessutom så har ju min man magisterexamen så sin kunskap har han skaffat sig. Vem vet, kanske kommer han skola om sig.


Hur som helst så är det tips för er som vill tjäna mycket pengar. Strunta i att ta examen, ha massa i CSN lån och sitta framför böckerna i flera år. Ta en yrkesutbildning på gymnasiet och njut sedan. Fast måste nog säga att de här jobben är ganska tunga så man måste vara nog beredd att vara händig.


I och för sig så tycker jag fortfarande att plugga på universitetet är bra. Det ger en viss mognad, allmänbildning och man blir lite klockare. Så kanske det bästa alternativet blir att man pluggar på deltid och jobbar med någon sorts händig jobb det andra halvtiden. Så har man i så fall pengar och utbildning.


Islam lär muslimerna att skaffa sig olika sort kunskap och lära sig hela tiden. Det tycker jag är det viktigaste och vad man jobbar spelar inte så stor roll så länge man är nöjd med det man gör.

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker du nedvärderar yrkeskunskap lite, även om de inte har akademisk utbildning har skickliga hantverkare mycket kunskap som bör värderas. det är inte alla som kan bli bra hantverkare lika lite som att alla kan bli akademiker.

yasmine sa...

Visst är den kunskap väldigt viktigt och det är säkert svårt att vara en bra hantverkare men jag tycker fortfarande att om man har lagt ner flera års plugg, slit, har stora CSN lån och sedan får man lön som är mindre än en vanlig ingångs lön för en hantverkare så är det lite konstigt. I mina ögon.
Tänk att en professor som har forskat, disputerat, varit handläggare för en som har disputerat, skrivit flera vetenskapliga artiklar får mindre eller kanske lika mycket som en hantverkare.

Jag har alltid trott att det är medelklass yrken men med deras löner så blir det överklass yrken. En lärare på universitetet har inte råd med det som en elektriker har.

Jag tycker att man ska kunna belöna ens kunskap, utbildning, erfarenhet. Antagligen är det inte fel på hantverkarnas löner utan på akademikernas lönerna. Det betyder att deras kunskap belönas inte lika bra som en hantverkarens.

För att jag ska tjäna lika bra som en hantverkare så måste jag bli typ VD för ett företag eller åtminstone ha en väldig hör chefposition vilket innebär många års plugg, slitt och så klart jobbinsatser. Tycker inte du att det är orättvist? Vart är vår svenska jämställdhet?

Att människor väljer bli hantverkare ingen fel på och jag sa till och med till min man att jag bryr mig inte vad han arbetar med så länge han trivs med det han gör. Jag tycker att det är det som är viktigaste.

Protan sa...

Grejjen är den, att snickare och rörmokare inte precis växer på träd. Det är ONT om sådana, och efterfrågan gör att de kan ta bra betalt på rörfirmorna, följdaktligen kan man betala en rörmokare en bra lön. Ekonomer med magisterexamen finns det ganska gott om, därav också en halvtaskig ingångslön. That's fact!

Anonym sa...

Grattis till din examen!

Jag som själv har varit muslim i många år undrar nu bara en sak.
Tror du att du kommer att få jobb med hjälp av din examen? Många muslimer får ju långt ifrån det. Sen om man är kvinna med sjal ja då blir det ännu svårare.
Självfallet är utbildning aldrig slöseri med tid men jag undrar om du kommer att få jobb där du kan ha nytta av din utbildning?
Personligen så vill jag inte jobba jag tycker att mannen ska försörja sin fru och att jag ska få vara hemma med barnen :o), ska tillägga så att ingen tror att vi lever på ngt bidrag ; Nej tack inga bidrag här inte.

yasmine sa...

Anonym:

Tack så mycket. :))
Jo, jag har fått ett arbete med min examen och där jag behöver mina kunskaper som jag har lärt mig under min utbildning. Jag är tacksam för det Alhamdulillah. Jag sökte alla möjliga jobb inom min utbildning och så fick jag ett. Jobbar i en väldigt svensk miljö, där 90% är svenskar och jag är den enda muslimen och har sjal. Inga problem Alhamdulillah. Alla är mycket snälla och trevliga. Säkert finns det några som kanske tycker att jag är konstig eller nåt sånt men de håller det tyst för sig själva. För mig är det viktigaste att min chef tycker att jag gör ett bra jobb och man tittar på mina kvalifikationer och inre istället för det yttre och det gör hon också, alltså chefen.
Absolut så är det lite svårare kanske att få jobb med sjalen men man ska aldrig ge upp och man kan få jobb inom sin utbildning (beroende kanske vad man har för utbildning, visa är ju överrepresenterade).
Utbildning är viktigt tycker jag och jag tycker att alla bör skaffa en högre utbildning oavsett vad. Med tron och tillit till Allah så får man tillslut ett arbete, insha Allah.
Jag är ingen hemmafru typen, skulle aldrig klara av att sitta hemma hela dagarna och bara ta hand om hemmet och barnen. Jag vill jobba och utvecklas personligen inom mig själv oavsett om min man jobbar eller inte. Det blir ju ändå lite mer pengar inom familjen bara för att jag jobbar och mer möjligheter att göra saker och ting. Dessutom så vill jag inte belasta min man att han jobbar från morgonen till sent på kvällen och vi aldrig ser honom. Vilket kan lätt hända.

Om du vill ha ett jobb så ska du absolut inte vara orolig. Det kanske kommer ta lite tid men tillslut får man när man kämpar lite. Jag känner många mina kompisar som har sjal och jobbar utan några problem.

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online