söndag 30 mars 2008

Ibn Rushd hederspris 2008

Idag i moskén delades ut Ibn Rushds hederspris. Det delas ut varje år efter att människor har nominerat olika personer/organisationer/företag som gör något för muslimer och arbetar mot islamofobi. Förra året fick IKEA priset för introducering av sjalen för kvinnor i arbetskläder.


I år blev 11 personer/organisationer/företag nominerade. Varje av dem har gjort viktigt arbete och jag hoppas att de kommer att fortsätta så på samma sätt insha Allah.


Redan klockan 11 började Ibn Rushd med årlig årsstämma vilken skulle sluta klockan 15. Den var jag inte med på för att jag är varken med i Ibn Rushds styrelse eller i något annat förbund som får vara med under årsstämman. Däremot drog de ut på tiden så när allmänt folk började droppa in klockan 15 in i moskéns konferenssal så höll de fortfarande på att bestämma olika frågor som ska bestämma på sådan årsstämma. När väl mötet var över så blev det paus och sedan skulle andra delens program fortsätta.


Jag tyckte om det som en av nominerade sa senare under prisutdelningen om mötet. Hon är rektor för folkhögskola i Göteborg. En väldig rar svensk kvinna som från beskrivningen är mycket uppskattad av hennes elever vilket är väldigt viktigt. Hur som helst hon sa att hon ser inga skillnader mellan muslimer och svenskar (icke muslimer). Hon sa att hon har suttit med under hela mötet och sa ”vi tjafsar, ni tjafsar, vi alla är likadana”. Hon konstaterade att en muslimskt årsstämma är precis vilket årsstämma som helst.


Den andra delen av programmet började med av en artist från Senegal som har bott här i Sverige i 15 år. Han är både skådespelare och musiker. Han har gjort föreställningen ”Krokodilfiolen” där han berättar om sin uppväxt i Senegal och senare hur han kom hit till Sverige. Han visade ett par sketcher från sin föreställning vilka jag tyckte verkade vara ganska roliga men också gav känslan av att han inte har haft så lätt i sitt liv och gått igenom ganska mycket.


Den andra talaren blev förefattare till nyutgivna boken ”Vems islam”. Han pratade om vilka olika muslimska grupper det finns och hur muslimerna blir sedda av media och väst och hur muslimerna blir sedda av varandra. Det verkar vara ganska intressant bok och säkert nyttigt att läsa både för muslimer och icke muslimer.


Tillslut blev det dags för prisutdelningen. Något som de flesta hade väntat på. Som jag redan skrev så var det 11 nominerade, tyvärr så kommer jag inte ihåg alla men bland dem var det Fredrik Reinfeldt för hans jobb i samband med karikatyrer av profeten Mohammed (saw), City Dental för deras reklam, Utbildningsradio för deras projekt ”Muslimer i Europa”, Salih Tufekcioglu för hans arbete med bland annat Hikmainstitutet, Abdelkader Habib och (en kvinna, kommer inte ihåg hennes namn) för arbete i folkskola i Kista och sist men verkligen inte minst Mohammed Knut Bernström för hans översättning av Koranen som säljs under namnet ”Koranens Budskap”.


Detta är alla personer som jag kan komma på nu fast måste nog säga att jag har glömt några stycken också. Hur som helst så kan jag säga att de flesta hoppades på att just Mohammed Knut Bernström får det priset och så klart även jag. Alla gör viktigt arbete men det arbete han har gjort betyder mycket för både muslimer och icke muslimer. Han gjorde en modern tolkning av Koranen, boken som är skriven på arabiska och är inte så lätt att tolka/översätta. Arabiska språket är väldigt svårt och Koranens arabiska är ännu svårare. Innan fanns det ganska dåliga översättningar som både var inte korrekta och med svår svenska att förstå. Dessutom saknade de alla något som ”Koranens budskap” har och det är noter som ger mycket förklaring både av ord och även berättelser bakom olika verser. Det är väldigt viktigt att veta när och varför olika verser blev uppenbarade för att förstå deras betydelse och mening. Det försökte Mohammed Knut Bernström göra med sina noter i Koranen vilket jag tycker att han har lyckats göra väldigt bra. Så det är inte så konstigt att av alla dessa 11 nomineringar så hoppades jag på att just han skulle få priset.


I slutet av presentationer av alla nomineringar så var det dags att äntligen berätta vem som har fått hederspriset. Det bestämde väldigt kompetent jury som bestod av både muslimer och icke muslimer. Till stor ära och glädje så gick priset till Mohammed Knut Bernström. Tyvärr så kunde han inte komma personligen för att hämta priset så vi fick se honom genom webbkamera från hans hem i Marocko. Det förvånar mig inte att han inte kunde komma för att trots allt han är 89 år Mash Allah och det ålder är inte så lätt att flyga fram och tillbaka.


Under sitt liv så var Mohammed Knut Bernström diplomat i flera länder och det sista hans arbete blev som ambassadör i Rabat (Marocko) 1976-1983. Han tyckte väldigt mycket om Marocko och även där kom han i kontakt med islam och muslimer så när han pensionerade sig 1983 så stannade han kvar i Marocko och bosatta sig i en mindre stad vid Atlantkusten. 1986 konverterade han till islam och efter några år påbörjade han översättningen av Koranen. 1998 kom första upplagan av Koranens Budskap. Nu håller han på att översätta Sahih Muslim som är samling av hadither (profetens (saw) traditioner).


Jag måste säga att Må Allah belöna för hans arbete och det han har gjort för oss, svenska muslimer. Jag har både inbunden Koranens Budskap och i pocket format. Tack vare den översättningen har det hjälpt mig att lära sig om islam och älska islam som jag gör idag. Jag hoppas verkligen att han hinner översätta Profetens (saw) traditioner – Sahih Muslim och även det boken ska då prydligt stå på min bokhylla och även så klart användas flitigt precis som jag använder Koranens Budskap.


Jag rekommendera er alla som vill läsa Koranen på svenska att välja Koranens Budskap. Det är den bästa översättningen och ger mycket lärdom.


Till Mohammed Knut Bernström vill jag säga ett stort grattis och tacka honom för hans arbete. Baraka Alla fik. (Må Gud välsigna dig)

4 kommentarer:

Naima sa...

Salaam !
Vad roligt att Mohamed Knut fick priset. Såg nyligen en dokumentär om honom på Kunskapskanalen. Har träffat honom en gång för många år sedan när han höll på med översättningen av Koranen och gjorde redan då dua för att han skulle hinna bli klar. Nu gör jag samma sak för att han ska bli klar med sitt nuvarande arbete. Mashallah ! Vilken gåva till oss svensktalande muslimer.
Naima

Dieta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Linn sa...

Salaam yasmine!
Jag tänkte höra med dig om du har msn? jag har nämligen många frågor jag skulle vilja ställa till dig ang konvertering :)

Kram Linn

yasmine sa...

Wa alyekom assalam,

Jag har msn men jag vill inte lägga ut den här så antingen kan vi ta det per email och du kan skriva till mig på yasse467@hotmail.com eller så skicka mail till mig med ditt adress så addar jag dig, insha Allah.

Kram/Yasmine

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online