måndag 10 mars 2008

Nej till moské i Skärholmen

På Citys hemsida kan man rösta om man är för eller emot moskébygge i Skärholmen i samband med artikeln de skrev förra veckan. 76 % har röstat NEJ, att de inte vill ha någon moské i Skärholmen.


Det första tanken som kommer upp i mitt huvud är varför egentligen så många människor är emot. Vad är det de är rädda förr? Varför vill inte människor ha moské i en förort där det bor många muslimer?


Jag antar att människor är rädda att muslimer ska komma och ta över det svenska samhället. Att helt plötsligt ska det vara moskéer över allt och att det blir muslimer över allt eller ännu mer muslimer än det är idag. De är kanske rädda att moskéer är det första steget och kanske tänker att om vi tillåter det, vad kommer efter det. Människor är ständigt rädda för det okända. Kanske många är rädda för att det inte är bönen som kommer praktiseras där utan muslimer kanske kommer planera framtida attentat.


Sanningen är ju att människor som bor i Skärholmen vill faktiskt bara ha en stor nog plats som de kan gå och be i. Där de kan träffa varandra och umgås med varandra. Muslimerna i Skärholmen vill så gärna slippa trängas i den lilla lokalen eller åka långt in till stan för att be i en moské. Vad kan vara så fel med allt det här? Runt om i Stockholm (och inte bara Stockholm, även Sverige) har vi kyrkor. Olika sorts kyrkor som tillhör olika samfund men för det mesta det vanliga svenska kyrkan. Skulle omröstningen handla om kyrkan så tror jag att ingen skulle protestera så mycket. Bara där jag bor är det kanske 5 eller 6 kyrkor som man kan gå till. Varje söndag är det gudstjänst i dem. En moské är precis som en kyrka. En plats där man vill utöva sin religion. En plats där man vill be, känna sig lugn och harmoniskt och träffa andra människor. Precis det samma man gör i en kyrka fast kanske själva bönen sker på lite annorlunda sätt.


Sverige är ett kristet land och det är naturligt att det finns kyrkor här och där men vi kan ju inte ta bort faktum att det bor rätt många muslimer här också och även muslimerna vill ha möjlighet att praktisera sin religion, ha en plats att gå till. Jag tycker inte att det är något som borde vara så upprörande eller konstigt att man bygger en moské någonstans i Stockholm. Dessutom har jag en känsla av att många av dem som röstade bor inte ens i Skärholmen och skulle säkert inte ens märka av om det fanns en moské där eller inte. Så varför vara emot något som man kanske inte berörs så mycket av medan det kanske betyder mycket för andra. Varför försvåra för andra? Varför inte bara visa lite ödmjukhet mot andra? Varför inte ge andra möjlighet att praktisera sin religion? Vi har ju faktiskt här i Sverige ett lag där det är fritt för alla att utöva sin religion, vi har religionsfrihet. Det är något jag är mycket glad över och tacksam över. Därför blir jag så förvånad att människor ändå reagerar på det sättet.


Sedan så klart får jag ju inte glömma att det är säkert inte så att hela Stockholm gick in på Citys hemsida och röstade. Det är kanske en liten minoritetsgrupp och kanske inte representerar Stockholmarnas åsikt i det ämne. Jag får väl hoppas på det och hoppas att människorna i Skärholmen kommer få sin moské tillslut, insha Allah.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jo den där Sascha visar bilder som du inte borde ha länk till tycker jag, bättre att inte ha henne som en av dina favoritbloggare.

ps detta meddelande är bara till dig inte till bloggen kram

Anonym sa...

Alla de som inte vill ha en moské är inte rädda för muslimer, men de kan ändå anse att islam inte går att förena med Europa. Många av de unga svenskar som idag visar en skepsism mot islam har vuxit upp med muslimska skolkamrater och har därför erfarenheter av islam. Att förneka dessa människor att uttrycka sin åsikt kommer att leda till ännu större "islamofobi" som du vill kalla det. Muslimerna har fått ett rykte som kan liknas vid det zigenare hade och fortfarande har, en moské till skulle inte vända denna trend.

Sascha sa...

Hej "anonym". Nu är det så att Yasmine länkat till mig för att jag är en mycket god vän till henne och vi har känt varandra i över tio år. Kan inte tänka mig vad det är för bilder på min blogg som kan ha upprört dig så mycket, men kan det vara bilder på lättklädda modeller och halvnakna fotbollsspelare som du tycker att en religiös person som Yasmine inte borde länka till? Vill då upplysa dig om att min blogg handlar om mode och det mest direkta sättet att kommunicera mode är genom bilder. Mina bilder är dessutom inte av den speciellt stötande typen, annars hade AB tagit bort dem för länge sedan. Sedan så är det ju så att även om man är religiös är ju religionen inte det enda intresset man kan ha, så jag tycker faktiskt du ska lämna åt Yasmine friheten att länka vart hon vill. Hälsningar Sascha.

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online