lördag 1 mars 2008

Självmordsbombare på gatan

Det var här om dagen jag gick ute. Helt i mina tankar och funderingar om jag ska köpa något hem med mig. Förbi mig gick ett gäng killar. De pratade glatt och det verkade inget speciellt med dem. Helt plötsligt hör jag att någon säger högt ”Höredu!!! Du ser ut som självmordsbombare, nu för du ge dig!!!”


I den sekunden frös jag till. Stannade upp tittade upp och såg att det var en av de där killarna som sa det. Nästa tanke blev till vem var det riktad. Jag tittade omkring mig och såg att de tittade på en man som gick en liten bit bort från mig.


Mannen som var också helt i sina tankar och upptagen med sitt, flinade lite till åt deras kommentar och gick vidare. Mannen såg verkligen inte ut som en självmordsbombare i mina ögon. Han var ganska lång, kraftig byggd och visst hade han lite skägg men han såg ju svenskt ut!!! Skulle han ha på något sätt arabiskt utseende så skulle jag nog förstå men en svensk man (visserligen med lite mörkare hår) men tydliga svenska drag.


I de där några sekunder som jag växlade blicken mellan mannen och killen i chocken att överhuvudtaget höra något sådant på gatan fick det mig dessutom att tänka att det var nog ingen annan som stannade till. Det var ingen annan som reagerade på vad de sa. Ingen annan som brydde sig om det. Inte ens själva mannen blev bestört av deras kommentar. Han bara skrattade och gick vidare och fortsatte vara upptagen med sitt.


Jag undrar i vilken värld lever vi egentligen, vilket samhälle. Killarna som egentligen var inte så speciellt unga, kanske mellan 20-30 årsålder, borde väl veta att man säger inte något dylikt på gatan till en främmande person. Ja, inte tills varandra tycker jag. I mina öron låter det väldigt kränkande men vem vet, jag kanske överreagerar. Kanske så är det normalt och det är jag som överkänsligt.


Hur som helst en chock fick och den meningen ekar fortfarande i mina ögon. Jag önskar att människor skulle vara mer snällare mot varande, visa mer hänsyn till varandra, vara mer toleranta. Tänka efter två gånger innan man säger något. Vart tog vägen viktig lärdom ”att behandla din nästa såsom du vill bli behandlad”.

3 kommentarer:

M sa...

Salaam aleikom syster...
har följt din blogg ett längre tag, jag är själv konvertit och din blogg var en av de första "konvertit bloggarna" jag läste. Har märkt att du börjat skriva mindre, förstår du har mkt o göra.. ville bara säga att du skriver underbart bra, må Allah belöna dig för den kunskap du skänker andra människor... Barak fik Allah //mariam

yasmine sa...

Mariam:

Tack så mycket att du uppskattar min blogg. Jag försöker skriva så mycket jag kan. Ibland hinner jag bara inte och ibland har jag idébrist. Vill ju inte skriva vad som helst.
Ska försöka bli duktigare på att skriva oftare insha Allah.
Wa fiki baraka

Anonym sa...

Salaam ualeikum syster.

Det du skrev är verkligeheten.

Det är så man ser på oss och att ingen reagerade förvånar mig inte det som förvånar är mig muslimer som inte ser att det är så där ute.
Mna blir till slut beviken när man ser hur det verkligen är.
Det finns så mycket hat mot oss.

Jag följer också din blogg för att se hur du utvecklas som muslim och vad som händer i ditt liv.
wa salaam

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online