söndag 16 mars 2008

SUM konferens 2008

Nu är det mindre än en vecka kvar till den årliga SUM – konferensen. Som vanligt sker det under påskhelgen (21-24 mars) i Åsö gymnasium i Stockholm. Jag kan inte vänta till de dagarna. Var med förra året och jag älskade det. Jag älskade att vara bland muslimer, att få kunskap från många duktiga föreläsarna och bara ha roligt.


Konferensen är främst för ungdomarna där många ungdomarfrågor tas upp. Även om jag är redan 25 år så anses jag tillhöra fortfarande ungdom, tack och lov J. I år kommer det att handla om ”det tidlösa budskapen Tawhid”. Tawhid är det arabiska ordet för Gudsenhet, att Gud är en. Det ska komma föreläsare från både Sverige och utlandet. Det kommer vara olika workshops och olika ungdomsorganisationer ska också komma, bl a Lugna Gatan. På kvällen kommer vara underhållning med musik och stand up comedy.


Ja, det låter som en helt perfekt påskhelg för min del. Vi muslimer firar inte påsk för att vi inte tror på att Jesus har blivit korsfäst därför passar det så bra att göra något annat medan alla firar påsk och man är överhuvudtaget är ledig från jobbet/skolan. För mig är det helt perfekt. Jag jobbar ganska mycket så jag hinner inte vare sig gå till moské så ofta som jag skulle vilja eller gå på olika föreläsningar. Därför ser jag verkligen fram emot konferensen för att då är jag ledig. Dessutom känns det som om man reser bort under dessa dagar fast det sker i Stockholm. Vet inte varför det känns så men det är verkligen miljöombyte för mig.


Om det är något som är intresserad av konferensen så kan ni gå in på http://www.sum-konferens.se/ och läsa mer. Där kan man också registrera sig för konferensen om man nu vill komma. Den är öppen för alla så man behöver absolut inte vara muslim för att vara med, det räcker med att man har intresse av islam och vill lära sig mera. Då har man chans att göra det där.

4 kommentarer:

Linn sa...

salam aleikum!

gärna oftare uppdateringar av bloggen :)

yasmine sa...

Wa aleykom assalam Linn:

Jag försöker uppdatera så mycket som möjligt, tyvärr ibland hinner jag inte och ibland vet jag helt enkelt vad jag ska skriva. Men insha Allah ska skriva mer.

Yasmine

Anonym sa...

hej, jag undrar om det är något ni firara under påskhelgen istället för påsk som vi gör ??

yasmine sa...

Hej!

Nej, muslimerna har ingen firande under påskhelgen eller något motsvarande till påsk. Utan vi passar på och vara lediga (vi som bor i de länder där man firar påsk) och om du tänkter på själva konferensen så är det bara en aktivitet för muslimer i Sverige när alla ändå är lediga och har inte bättre för sig.

Mvh
Yasmine

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online