söndag 27 april 2008

"Hur kan du som är en stark och självständig kvinna välja denna religion?"

Det här inlägget är inte skrivet av mig personligen utan av en tjej som har konverterat inte för så länge sedan. Hon är stark, klok och skriv det här så otroligt bra så jag bad henne om att få lägga ut det på mitt blogg. Det är hennes erfarenhet men som stämmer nog in på de flesta av oss som konverterar, speciellt kvinnor eftersom vi får trampas med och försvara gång på gång alla fördomar som riktar sig mot oss.


"Jag tror att de flesta som konverterar får frågan, "Hur kan du som är en stark och självständig kvinna välja denna religion?" Som jag har berättat förut så kommer detta citat från min kära mor.


Mitt svar är att jag är fortfarande en stark och självständig kvinna, och att konvertera gör mig bara starkare. Att kunna stå för den jag är och det jag tror på.
En svag människa ger efter för vad andra människor tycker, tänker och känner.... Så var jag förut, därför blir det nu rama skri när jag verkligen visar vem jag är. Nu när jag tänker efter så kände jag mig instängd! Efter man har konverterat så kan man bara bli en bättre människa, InshaAllah.


Det som vi konvertiter går igenom gör man inte för att det är roligt, utan för att man har hittat sig själv och den rätta vägen, Alamdulliah.
Jag kämpar varje dag för att inte ge efter för den besvikelse, sorg och faktiskt ilskan som jag ibland känner mot vissa människor som inte har någon kunskap om Islam. Bland dem är självklart några av mina närmaste. Ibland känns det som om man måste försvara sig för det val man gjort.


Men inshaAllah så blir jag bara starkare och starkare, inshaAllah min familj,vänner och människor jag träffar på gatan kommer att förstå varför jag valt detta och inse att jag är samma person som förut, bara en bättre människa.


Alla dessa människor som pratar om att vi muslimska kvinnor är förtryckta är ju faktiskt de som själva förtrycker oss! Visst finns det självklart många många kvinnor som är förtryckta, det får vi inte glömma, men om jag har gjort mitt eget val så är jag inte förtryckt.


Min man och jag har alltid haft respekt för varann, vi har alltid diskuterat saker och han är stolt över mig. Han har aldrig höjt handen eller svurit åt mig eller bestämt åt/för mig.
Men som vissa tror så kommer han att börja med det... hahahaha... ja ursäkta.... men efter 6år så ska han börja behandla mig som skit..... bara för att jag blivit muslim. Det är sådan stor okunskap!!


Jag har beslutat mig för att människor ska få tycka å tänka vad de vill, mitt mål är att tjäna Allah(swt) och inte andra människor.
Det ända jag kan göra är att bemöta dessa människor med samma respekt som jag själv vill att de ska bemöta mig med.


Jag kan skriva en massa massa saker, jag har så mycket inom mig som egetligen bara vill ut. Men det kanske kommer mer en annan gång. Hoppas det inte blev för mycket blablabla Laughing


Alhamdulliah för oss starka kvinnor som vågar stå för dem vi är och det vi tror på. Allah (swt) vet vilka kvinnor han ska börja med att visa den rätta vägen och som sen kan hjälpa i kampen mot okunskap och förhoppningsvis hjälpa människor till den rätta vägen. Med kunskap kommer man långt Very Happy


SUBBHANAH ALLAH"

_________________

4 kommentarer:

Kefas-JDFK sa...

Viktig fråga du tar upp. Generelt sätt så tänker man ju enbart på kvinnor när man tror att de är de enda som blir förtryckta.
Är det inte så att Islam kräver att man tror och underkastar sig det som Mohammed lärde? Va betyder ordet Islam?
Hur blir du en bättre människa, genom dina egna ansträgningar?- Kommer du någon gång klara av att leva upp till koranens krav på dig?- Va händer om du inte klarar det? Finns det hopp? Finns det frälsning? Varför tro på en människa som inte hade någon form av vittnen för sina egna ord? Varför förkasta frälsning?

Veronica sa...

hej yasmin! sitter å gör ett skolarbete om död och begravning inom islam och snubblade in på din sida! tänkte bara höra ifall du kan hjälpa mej med en fråga om varför det är förbjudet med kremering inom islam?
tack på förhand! /veronica

yasmine sa...

Anledningen till att man gör det samma som man har gjort för profeterna (alla profeter). Man kan inte bränna en profet och därför bör man inte bränna en vanlig människa heller när man har dött.

En annan anledning är också att när man begraver en människa i jorden så går själen tillbaka till kroppen för att bli dömd. Fast det är inte det samma som Domedagen. Då blir det stora domen.

Jag kan inte så mycket om denna fråga så jag hoppas att jag har varit lite till hjälp ändå.

Du kan prova söka på t ex www.islamguiden.com www.islamway.com eller www.islamonline.net

Lycka till med arbetet

Anonym sa...

Till kefas-jdfk:

Är det inte så att Islam kräver att man tror och underkastar sig det som Mohammed lärde?
Det är inte Mohammed(saw) man underkastar sig utan Allah(Swt)och Allahs ord, visst ska man tro på mohammed(saw) som sista profeten och hans haditer. Men allt Mohammed(saw) lärde var ju från Allah(swt)

ISLAM= Islam är ett arabiskt ord och det betyder underkastelse överlämnande och Lydnad. Som religion står Islam för fullständig underkastelse och lydnad inför Allah. En annan bokstavlig betydelse av ordet "Islam" är" fred/frid" och detta betyder att det bara är genom underkastelse och lydnad inför Allah, som man kan uppnå verklig frid i kropp och själ. Ett sådant liv i lydnad ger hjärtat frid och upprättar en verklig fred i samhället som helhet.

Kommer du någon gång klara av att leva upp till koranens krav på dig?- Va händer om du inte klarar det?
Jag anser inte att koranen har några "krav" som är svåra att leva upp till, sen så SKA det inte förekomma tvång inom Islam utan allt du gör är mellan dig och Allah(swt)

Hur blir du en bättre människa, genom dina egna ansträgningar?
Förstår inte riktigt vad du menar här. Men om man tänker med hjärtat ,delar med sig av det man har och Om man hela tiden har avsikten att göra gott så blir man väl en bättre människa.

Varför tro på en människa som inte hade någon form av vittnen för sina egna ord?
Varför inte?? Ska man inte få tro som man vill, varför ska människor hela tiden döma eller ha bevis.

För mig finns hopp... Islam gav mig hopp Alhamdulliah

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online