söndag 17 augusti 2008

Religiös - ute - svag?

Min familj har fortfarande svårt att acceptera mitt val i livet eller rätt sagt en viss del av familjen vilket i sig har bidragit till att jag inte har längre så mycket kontakt med dem. Personligen tycker jag att det är synd för att jag inte tycker att religionen ska stå mellan familjemedlemmar men eftersom det är deras val så får jag acceptera det som det är.


Sedan jag har konverterat till islam, vilket nu var för två år sedan, har min mamma tyckt att jag antagligen mår dåligt, är deprimerad, psykiskt sjuk och allmänt svag person. I början försökte hon till och med få mig att gå till en psykolog och ”lösa” mina personliga problem. Ja, verkligen konstigt att om man är religiös då är man antagligen psykiskt sjuk. Det är tyvärr min mammas uppfattning. Det spelar ingen roll vilken religion man har utan överhuvudtaget. Till och med om jag nu skulle vara praktiserande judinna eller kristen så skulle hennes uppfattning vara likadant.


Dessvärre så tror jag inte att det är enbart hon som tycker så utan en del andra människor i Sverige också. Det har blivit verkligen ”ute” att vara religiös och enbart ”knäppa” människor är det. Visa, precis som min mamma, anser att antagligen mår man dåligt eller är en svag person och därför söker sig till något och blir religiös.



Om jag nu återgår till mig så förstår jag riktigt inte vart min mamma har hittar sin grund. Hon ser ju att jag mår bra eller borde i alla fall se. Oftast brukar man märka att någon är deprimerad eller mår inte bra på något sätt men det är ju verkligen inte mitt fall. Jag förstår överhuvudtaget hur människor tror att religiösa personer är svaga personer med tanke på att nu för tiden, i dagens samhälle så måste man ständigt försvara sig, ständigt stå emot påhopp, diskriminering, sneda blickar från människor om man är religiös. I mina ögon är det enbart en stark person som kan klara av det. Enbart stark person, som är självsäker på sig själv som vågar stå för det man tror, vågar vara inte som alla andra och oavsett vad människor runt omkring en säger och tycker om en, inte lämna sin tro.


En man som har konverterat för länge sedan till islam sa: ” Sverige är ett kristet land, men samtidigt ses man som knäpp om man är kristen. Om man däremot kommer från en muslimsk bakgrund så behöver man inte stå till svars för sin religion på samma sätt.”


Lite synd tycker jag att det ska vara så. Idag är det lika knäppt att vara religiös muslim. Har själv hört många gånger ”men du behöver inte ha sjal, andra muslimer har inte det och det går bra”. Visst går det bra, de väljer att inte vara praktiserande och jag väljer att vara det men jag är inte mer knäpp för det.


Någon gång innan semestern var jag på väg hem från jobbet. Jag satt i tunnelbana och runt om mig satt fem killar i ca 14 – 15 års ålder. På något sätt kom de in på pratet att två av dem ska konfirmera sig snart. Då helt plötsligt en av killarna utbrast och började håna de att de håller på med något sådant löjligt och att de är hjärntvättade, sa att det finns ingen Gud och förolämpade Gud gång på gång. Dessa två killar försökte på något sätt göra att det inte är så tråkigt och berätta att prästen är rätt rolig men den andra killen kunde inte stoppa att håna de. En annan kille, deras kompis, som satt bredvid honom, helt plötsligt vände sig till honom och sa ”jag är religiös, vad ska du göra åt det?”. Killen fick en viss chock och viste inte riktigt vad han skulle säga, han försökte med något ”inte du också” och ”ni är hjärntvättade hela bundet” men hans kompis tittade nonchalant på honom och bara skakade på huvud och sa ”och”.


Jag som satt och såg hela den där scenen tyckte först synd om killarna som blev hånade och att överhuvudtaget den där killen höll på så och sedan tyckte jag att det var så starkt av den andra killen att bara våga stå för det man tror på, våga stå emot trycket och hånande. I mina ögon var han en stark kille och med ett leende på läppar gick jag ut från tunnelbanan.


Hoppas att fler ungdomar eller överhuvudtaget människor vågar stå för det de är och inte känna ständiga behovet att vara ”som alla andra”.

9 kommentarer:

Sis sa...

Salaam
Ja jag vet hur du har det. Men vad ska man säga de kommer aldrig att acceptera att vi blivit muslimer så är det bara och många icke muslimer anser att eftersom vi blivit muslimer så ska vi lämna landet...Ja så är det.
Jag kan bara tipsa om att resa till Syrien och studera arabiska man kan få CSN pengar för att göra det och jag kan ge dig mail adress till en syster som vet mer om det. Ta med dig din man och son och res bort lite ingen står ut i Sverige, om man inte är psykiskt sjuk när man blir muslim så blir man det med tiden där borta för icke muslimerna är inget man orkar med de mobbar och förlöjligar muslimer där hela tiden. Eller flytta till UK. wasalaam

yasmine sa...

Wa aleykom assalam, Sis

Ja, visst det är inte lätt att vara muslim här och tycker också att det är lite synd att det finns människor som tycket att bara för att man har blivit muslim ska man lämna landet, sitt eget land! Alhamdulillah, så har jag inte det så tufft här. De flesta i min omgivning bemöter mig ganska väl ändå. Att min familj kan inte acceptera det är synd men jag har nu egen familj :))

Tack så mycket för tipset om arabiskan. Har själv funderat att plugga arabiska i något land. Fast då mer kanske i Marocko eftersom jag stortrivs där. Vet inte om man kan ta CSN för studier där fast å andra sidan så har jag tagit så mycket CSN för mina studier i Sverige så jag kan inte ta mera. Du kan gärna skicka mig mail adressen så kan jag antingen spara den åt mig själv eller också kanske någon annan kommer att behöva.

Salam,
Yasmine

Sis sa...

Du/ eller ngn annan syster kan kontakta systern vill studera arabiska i Syrien så kan de kontakta en syster här; damas@damas.st Det finns en hemsida www.damas.st , Hon har också kurser i arabiska eller grunder i islam mm mm mkt intressant och hon är mashaAllah en väldigt bra lärare! Rekomenderas varmt!
Om jag får tag på ngt om pålitliga bra kurser i Marocko så ska jag höra av mig till dig igen ,wasalaam

Anonym sa...

Känner verkligen igen det som du skrev och det är så synd när ens familj är så negativ och fientligt intställd till saker och ting som dom egentligen inte vet något om.
Får påhopp och miljoner frågor varje dag, och det tar verkligen på psyket ibland...
Ibland är man stark och ibland svag, men alhamdulillah så kommer jag inshallah aldrig att lämna islam hur mkt folk än trycker på.

Kram En Syster

Bara jag sa...

nej verkligen inshaallah så ska ingen av oss lämna islam pga att kuffarerna vill det. Jag tycker verkligen att om man mår dåligt i Sverige så är det bättre att söka sig bort därifrån. Jag bor i UK och här är folk mkt mer vänliga, jag längtar aldrig till Sverige för vad finns det att sakna? Otrevliga människor , okunniga människor som tror sig veta bäst om allt och alltid ha rätt i allting fast de vet inget......Och vädret är ju hemskt jätte mörkt i 6 månader bara det gör att man blir deppig..hehehehe!!
Som jag nämnt innan om man inte är psykiskt sjuk innan man blir muslim så bblir man det när man blivit muslim..pga allt otrevligt man går igenom..Det är till och med bättre i Norge..
Det är viktigt att ha bra vänner där borta om man ska trivas där.
Sköt om er systrar.

Anonym sa...

Du är inte ensam om den erfarenhet som du har med din familj. Men det är ju deras val och du kan bara fortsätta att vara dig själv så kommer de till slut att förstå. Som muslim måste man ha mycket tålamod och aldrig glömma att det man gör är för Allahs skull och att vi får belöning för alla umbäranden. Vi är konvertiter i detta land av en anledning och vi ska absolut inte fly härifrån. Det går alldeles utmärkt att leva här och vara muslim. Själv är jag konvertit sen 16 år.
Sköt om dig !
Kram Naima

bara jag sa...

Jag har i alla fall flytt Sverige efter 15 år som muslim. det är inte alla som orkar stanna där så är det bara...man ska ju göra det som känns rätt för en.Kul att du orkar vara kvar själv vill jag aldrig återvända dit igen i alla fall för att stanna.

yasmine sa...

Jag kan tänka mig att även jag en dag kommer "fly" från Sverige fast egentligen inte för att jag inte trivs här idag. Det gör jag verkligen. Jag älskar Sverige men som du, "bara jag", skrev bara mörkret kan göra oss deprimerade och jag är en person som älskar sol och värme och därför ser min framtid gärna i någon varmare land. Fast när den dagen kommer vet jag inte.

Angående att leva här som muslim så kan det bero på vart man bor, här i stor Stockholm är det ändå relativt lätt. Visst möter man blickar och ibland måste man svara på olika frågor men för det mesta är det ganska lätt och det blir lättare och lättare Alhamdulillah. Om man tänker hur mycket det har förändrats över senaste åren så blir man glad.

1111111 sa...

As Salamu alaikum...

Jag ska till Syrien Insha Allah om ett par månader för att studera arabiska... Vet ni nagån skola där jag kan få CSN stöd ??

Wa salam

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online