fredag 5 september 2008

Fasta här eller där...

Jag tror att rätt många muslimer som bor i icke muslimska länder skulle egentligen vilja spendera sin Ramadan i ett muslimskt land. Jag har själv aldrig gjort det och vet inte exakt hur det är och vad det innebär men kan föreställa mig lite från det jag har hört från andra.


Det är klart att jag skulle vilja befinna mig i ett land där en sådan månad som Ramadan blir en gemenskap mellan majoriteten människor. Där alla fastar, där alla går till moské, där det finns den här speciella Ramadan stämning. Precis en sådan som uppstår ungefär i mitten av december då det är dags för jul. Till och med affärer, restauranger anpassar sig mer till fastans tider. Man hamnar i en stor gemenskap som man delar med andra. Det måste säkert vara på ett speciellt sätt och säkert kännas underbart.


Det måste vara mycket roligare när verkligen hela familjen samlas för att bryta fastan tillsammans, när man bjuder in ens grannar och blir själv bjuden. Nära och kära kommer på besök och det är ju bara under Ramadan, sedan kommer ju Eid som är ännu större. Som en riktig fest som präglar genom landet.


Så är det ju inte här i Sverige och det är inte så konstigt. Här är muslimerna en minoritetsgrupp. En liten grupp som fastar varje dag, en liten grupp som firar Eid. En tanke slog mig när jag funderare på allt detta. Trots att det är säkert så underbart att fasta Ramadan i ett muslimskt land så är det så mycket större prövning att göra det t ex här i Sverige.


Här får jag verkligen den här känslan av att känna hur en fattig person som inte har råd med mat för dagen känner. Den här fattiga personen kanske går omkring, hungrig, försöker få ihop en liten slant för att köpa sedan mat på kvällen och samtidigt ser den alla personer som passerar förbi med mat, känner den goda doften i mataffärer, från restauranger och caféer.


Precis så är det för mig. Jag, i min omgivning, ganska ensam med att fasta. På jobbet äter alla, över allt äter människor, alla affärer är öppna, restauranger och caféer frestar en med sina rätter och doft. Medan i muslimska länder ser man knappt någon på gatan att äta under Ramadan så här äts ju det för fullt. I bussen, tunnelbana, på gatan.


Allt det här väcker dessa tankar att prövningen är mycket större här. Att först våga stå för att man fastar, våga och vara stark nog att stå över maten man kanske erbjuds. Känna verkligen hur det känns för en fattig, förstå den fattiges känslor och tankar. När magen skriker efter mat men man har inte råd, man kan inte. Därför så är jag ändå glad att vara i Sverige och fasta. Trots att det inte finns samma stämning och samma känsla som är i ett muslimskt land så skapas det så många andra känslor inom mig vilka jag tycker är nästan viktigare.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker man kan känna i luften att Ramadan var på väg och en härlig känsla sprids i hela kroppen.
Även att vi inte bor i ett muslimskt land så har vi nu en chans att visa dom runtomkring oss vad Islam står för, sprida ut islam bland icke troende.
Bli starkare och få större belöning.

Ramadan Mabrouk, kram emma

Syster sa...

Ja, Ramadan är verkligen en välsignad månad, var man än är! Har hittills varit helt själv - min familj och släkt bor i annan stad och är inte muslimer och de få muslimska vänner jag har är inte i stan för tillfället. Klart det känns lite märkligt att bryta fastan själv, men det har likväl varit en alldeles underbar vecka. Ensamheten har också sina fördelar, om det inte blir för mycket av den dvs. Har kunnat fokusera ännu mer på bön, dhikir och läsning av al-Qur'an. Sanningen är att man egentligen aldrig är ensam - ALLAH (swt) alltid är med en!

Ramadan mubarak!
JazakAllah!

yasmine sa...

Håller med att ensamhet har sina fördelar. Har varit också två Ramadan då jag var ensam och även om det kändes lite tråkigt att bryta fastan själv medan man vet att ens familj är samlad långt borta från en så har jag kunnat koncentrera mig på 'ibadah (dyrkan).

Och det är sant, vi är aldrig ensamma, Allah (swt) är med oss och det är det viktigaste, Alhamdulillah

Ramadan Moubarak

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online