tisdag 2 september 2008

Min första dag på Ramadan





Den första dagen på Ramadan gick otroligt bra. Till och med bättre än vad jag trodde. Vi steg upp kl 3 på natten för att få i sig ”frukost”. Min man lagade en köttgryta på kvällen så att vi skulle ha den till frukosten. Vanligtvis så kan jag inte äta på morgonen eller när jag har precis vaknat och speciellt inte så tunga saker som grytor men nu gick det bra. Jag åt utan problem. Drack mycket vatten (dricker nästan inget annat än vatten) och kände mig mätt och belåten.


Profeten Mohammed (saw) sa: "Ha Suhoor för att den ger välsignelse”


Suhoor är den här måltiden som man äter på morgonen, ”frukost” innan man ska börja fasta igen. Det som är rekommenderat är att äta den så sent som möjligt. Därför gick vi upp en timme innan ”gryningen” för att äta. Välsignelse som man får genom att äta Suhoor är just att det blir lättare att klara av en hel dag utan mat och dryck. Det är klart att man kanske ska tänka på vad man äter då och kanske inte stoppa i sig massa salta kex och stark mat så att kroppen sedan kommer skrika efter vatten.


Kl 4:04 så inleddes fasta. Då får man inte äta eller dricka mer. Vi bad gryningsbönen och sedan gick och la oss. För mig var det ca 2 timmar till att sova och sedan var det dags att gå upp till jobbet. Trots att jag sov lite mindre i natt så var det inte större problem att stiga upp. Gick ganska bra och eftersom jag nu inte äter så behövde jag inte tänka på att hinna få i sig lite mat innan jag skulle gå. Fick mer tid att göra mig i ordning i lugn och ro, titta på nyhetsmorgon vilket jag brukar göra varje dag annars också.


Det är cirka 15 timmar man fastar nu så nästan mer än hälften av dygnet. Ramadan flyttar sig närmare och närmare sommaren och dagarna blir längre och längre. Många tror säkert att det är jobbigt och tycker synd om ”stackars” muslimerna som inte kan äta eller dricka. Även på jobbet fick jag lite sådana reaktioner. Men så synd är det inte om oss. Vi kan ju äta på kvällen, vi kommer ju att kunna få i oss mat bara lite senare. Vi är inte såsom de stackars människor i tredje världen som verkligen svälter och får aldrig i sig tillräckligt mycket med mat och bra näring.


För mig gick det hur bra som helst att jobba fast jag inte åt lunch som jag brukar. Jag kände inte ens hunger som jag brukar göra vid lunchdags. Kanske är det för att nu var jag verkligen inställt på att fasta och min hjärna vet det eller så är det för att jag egentligen är förkyld och därför inte ens har så mycket aptit att äta.


När jag väl kom hem så var det ett par timmar kvar till att solen skulle gå ner så jag passade på att vila. Tiden gick ganska fort. Ibland blir det att man nästan börjar räkna in de sista minuterna men inte igår. Då märkte jag inte ens att det var dags att bryta fastan.


Redan innan dukade vi fram maten, dadlar, vatten, ljuce, baghrir (marockanska pannkakor), ägg, bröd och köttgryta. Så när väl klockan visade på 20:04 så bröt vi vår fasta. Enligt speciella tidtabeller som vi följer där det står när solen går ner och går upp så stod det egentligen att solen är nere kl 19:53 men för säkerhetskull så väntade vi några minuter till.


Profeten Mohammed (saw) har själv brutit fastan med dadlar och mjölk och därför är det ”tradition” att göra på samma sätt. Dadlar är bra för att de är lite söta och har i sig mycket bra näring så man tillfredställer kroppen både med näring och sötma så att man inte ens känner behovet att slänga sig över andra sötsaker. När man har fastat en hel dag så smakar de första dadlarna extra goda. Med mjölk har jag lite svårt och därför dricker jag vatten istället.


Sedan efter att vi har brutit fastan så bad vi bön tillsammans och efter det var det dags att sätta sig och äta middag. Många kanske tror att man börjar slänga i sig maten på grund av hunger men egentligen gör man inte det. Man blir ganska mätt av ganska lite och orkar inte äta så stora portioner. Dessutom bör man inte heller göra det.


Profeten Mohammed (Saw) har sagt att ens magsäck bör bestå av 3 delar. En tredje del av mat, en tredje del av vatten och en tredje del av luft.


Så även inom islam så lär oss Koranen och profeten (saw) att man ska äta med måtta.



Under Ramadan är det också meningen att man ber extra under natten, utför speciellt nattbön (taraweeh). Det vanligaste är att man går till moskén och gör det tillsammans med alla andra. Man brukar dela upp Koranen i 30 delar och under varje sådan nattbön reciterar böneledaren 1/30 del och på det sättet när Ramadan är slut har man läst ut hela Koranen. Kan man inte gå till moskén så kan man göra det också hemma, vilket är vårt fall eftersom vi inte har möjlighet att gå varje kväll. Även om det är mycket speciellt att vara i moské och delta i gemensam bön med andra muslimer så är det också underbart att göra det hemma tycker jag.


Så gick min första dag till och egentligen så går ungefär varje dag av Ramadan till för mig och kanske även andra praktiserande muslimer.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Yasmine! Jag har läst din blogg lite till och från nu ett tag. Jag började läsa den eftersom jag själv funderat på att konvertera till islam. Så det är väldigt intressant för mig att läsa din blogg. jag har så mycket frågor och vet inte riktigt vem jag ska vända mig till. du verkar ju veta så himla mycket. jag gillar verkligen din blogg, jag har själv fastat i 3 år nu, är inne på mitt fjärde, men jag är ju inte muslim. jag vet att jag skriver lite osammanhängande, haha hoppas du har överseende med det. Ramadan Karem

yasmine sa...

Hej,

Jag förstår att du har mycket frågor. Det brukar man ha. Om det är något som jag kanske kan besvara så kan du alltid maila till mig så gör jag så gott jag kan :)))


Va roligt att du fastar. Provade själv ett år innan jag konverterade och kommer ihåg att det kändes underbart och det var det bl a som fick mig fundera över min tro och framför allt hur jag dyrkar Gud.

Ramadan Karim!

L sa...

..jag blir nyfiken på hur du gör med bönerna när du jobbar.. Kan du gå ifrån, har du nån lämplig plats? Eller tar du igen det när du kommer hem?

yasmine sa...

Svar till L:

Eftersom jag har ett eget arbetsrum så kan jag bara stänga rummet och be. Det är inga problem så. Ibland säger jag till någon av kollegorna att jag stänger in mig i en liten stund så att de vet.

Jag vet att en annan kompis som jobbar går och ber i vilorummet. Oftast brukar varje arbetsplats ha ett vilorum som man kan stänga i sig.

Syster sa...

Asalam o alaikum Yasmine! Gillar din blogg och dina funderingar. Intressant att höra hur fastan blev den centrala vägen in i islam! Det var precis så för mig också nämligen. Fastade två år i rad innan jag blev muslim 'på riktigt'. Minns den första gången som väldigt speciell, alhamdulillah. Det gav mig otroligt mycket och var verkligen det som fick mig att inse vad Islam är. Denna Ramadan är min första som muslim och det känns naturligtvis än mer speciellt och välsignat. Jag är så tacksam att jag tillslut vågade ta steget helt och fullt in i Islam, alhamdulillah!

Ramadan Kareem!

yasmine sa...

Wa aleykom assalam!

Ramadan Karim

Ja, det är inte lätt att ta ett sådant beslut men när man gör det så vet man att det är rätt och man är glad över det och tacksam.

Hoppas att du kommer njuta av Ramadan ännu mer nu när du är muslim insha Allah och Må Allah belöna dig för din fasta.

Att kunna fasta är verkligen i sig en välsignelse och jag är tacksam att jag kan göra det. Alhamdulillah

Yasmine

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online