tisdag 9 september 2008

Vi - kvinnor

På väg till jobbet läste jag som vanligt Metro, som nog de flesta ”Sverigeborna” gör som har tillgång till Metro. När jag kom fram till dagens kolumn som är skriven av Cissi Wallin så kunde jag tyvärr inte låta bli att hålla med henne i det hon skriver.


Hon skrev att hon är avundsjuk på männens vänskap. På det hur de stöttar, peppar varandra, hjälper varandra i det goda och onda när vi kvinnor är nästan som fiender för varandra. Visst är det på något sätt tragiskt att läsa att vi kvinnor inte är som män och i det här fallet sämre än män.


Även jag, som Cissi, har mött många kvinnor som tävlar med varandra, istället för att stötta varandra, försöker trycka ner varandra, baktalar, falska, skvallrar och värst av allt är avundsjuka på varandra.


Många gånger har jag mött tjejer som ler snällt mot en och verkar som om de älskar en och sedan så fort man vänder ryggen till de så snackar de skit om en och diskuterar allt från klädsel till mer djupare detaljer. Varför ska det vara så, varför kan vi inte kvinnor vara som män och stötta varandra? Varför måste vi ständigt skvallra, baktala och vara avundsjuka på varandra?


Avundsjuka gör mig många gånger arg och jag har mött människor som verkligen kan vara avundsjuka på det lilla man har. Jag har till och med mött de som är beredda att göra sjuka saker såsom använda förgiftning och andra saker på grund av avundsjuka. Kvinnor som inte vill att andra kvinnor, deras barn eller deras män ska lyckas. Varför är det så? Kvinnor tål inte andras kvinnors framgång medan män blir glada och stödjer ännu mer varandra.



Min bästa vän är min man. En vän som jag kan prata allt med, berätta allt, som inte sönder analyserar utan säger rakt på sak, en vän som vill ens bästa och inte vill att man ska misslyckas. En vän som stöttar och hjälper, en vän som ger goda råd. En vän som kramar om när man är ledsen och skrattar tillsammans med en när man är glad. En vän som aldrig är avundsjuk på en utan är stolt över en. Jag är mycket lycklig över att ha en sådan god vän, min bästa vän, min livspartner och det tackar jag för.


Det är klart jag har många kvinnliga vänner och många goda vänner så man ska nog inte dra alla över en kant men ändå alla dessa egenskaper existerar mer hos kvinnor än män.


Baktaleri, skvaller, avundsjuka osv, hör inte hemma inom islam (jag tror faktiskt inte hos någon religion) och det är betydligt mindre av alla dessa egenskaper jag möter hos praktiserande, religiösa kvinnor.


Nu när det är Ramadan så ska man passa sig extra noga att inte hålla på med allt det dåliga.


”Den som inte ger upp [slutar med] att säga falska uttalande (ljuga) och onda handligar, och säga dåliga ord till andra – är Allah inte i behov av hans lämnande av mat och dryck” (Al-Bukhari)


Fast det är klart att det här beteende gäller inte enbart under Ramadan utan man ska vara så under hela året, alltid.


”Kasta alltså inte begärliga blickar på det som Gud har skänkt några av er i rikare mått än andra – män ska få en andel [av detta], så som de förtjänat med sina handlingar, och kvinnor ska få en andel [av detta], så som de förtjänat med sina handlingar – be Gud att ge er något av Sitt goda. Gud har kunskap om allt” (Koranen 4:33)


Därför bör vi istället för att titta på andra vad de har och inte har och vara avundsjuka på varandra, vara nöjd med det man har och i att be Gud om det man vill ha och glädjas åt det andra har fått.


Som sagt, bra kolumn av Cissi Wallin och så sant, så sant. Jag tror faktiskt att det är rätt många kvinnor där ute som håller med henne och förhoppningsvis många fick också en efter tanke på sitt eget beteende. Jag hoppas att en dag kommer vi, kvinnor vara precis som män och vara trygga väninnor för varandra och inte fiender.

4 kommentarer:

Maria sa...

Oj, oj, vad jag känner igen mig. Det är så himla synd att det ska vara på det viset. Har alltid haft svårt att hitta bra tjejkompisar, har alltid trivts bättre med killkompisar och i killgäng. Killars kommunikation är så befriande rak och ärlig - tjejer ska ofta hålla på och 'sända signaler' och antyda hit och dit samtidigt som de ler glatt. En massa dubbla budskap hela tiden som sakta men säkert driver en till vansinne! Fattar inte varför det ska behöva vara så? De enda förlorarna är ju vi tjejer.. Nej, heja systerskapet! För vi är ju faktiskt alla systrar! Så det så!

JazakAllah!

gwendolen sa...

Jag håller helt med i det du säger. Kunde inte skriva det bättre själv.

Hittade just din blogg från bloggtoppen vill jag minnas. Jättekul att läsa om en till konvertits vardag. Jag är nämligen oxå svensk och muslim. Ha en trevlig helg och ta hand om dig.

ACPA sa...

Jag vill gärna veta om di synpunkt angående mitt senaste blogg inlägg!

Sis sa...

Svartsjuka är en sjukdom i hjärtat. I islam ska man göra dhikr för att bli av med såna dåliga tankar.Läs gärna en fantastisk artikel om "Hjärtats sjukdomar" på sidan;
http://al-ghazali.org/sidan/

under kategorin ; "Andlighet"
Minst sagt intressant artikel.Speciellt för muslimer som bör bearbeta såna dåliga sidor.

mvh

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online