måndag 13 oktober 2008

6 dagar i Shawaal

Profeten – frid vare över honom – sade: ”Den som fastar Ramadan och efterföljer den med 6 dagar av Shawaal, är samma som ett års fasta (i belöning)”


Varje år brukar jag fasta 6 dagar efter Ramadan. Det är klart att man strävar efter att få belöning och öka på ens pluskonto. Sedan känns det ändå ganska skönt att fasta direkt efter då man ändå är van att göra det.


Den här Ramadan har gått otroligt bra, Alhamdulillah. Min fruktan för långa dagar var onödigt. Jag kände aldrig av det och när väl Ramadan var slut så blev jag väldigt ledsen. Det gick för snabbt tyckte jag. Kändes som om jag hann inte reagera. I år kändes det på ett helt annorlunda sätt än tidigare år och därför ville jag inte att Ramadan skulle ta slut.


Måste också säga att jag faktiskt inte har gått upp efter Ramadan (som jag hade som mål att inte göra) utan till och med gått ner lite. Det är jag också glad över för att jag verkligen har försökt inte lägga fokusen på mat i år. Jag märkte också att egentligen blev jag ganska fort mätt när vi väll bröt fastan och jag orkade aldrig äta så mycket. En tallrik soppa räckte ganska många gånger.


Så nu efter Ramadan tänkte jag fortsätta att fasta och göra det som är sunnah (tradition) efter profeten Muhammed (saw). Jag trodde att det skulle gå bra. Jag är ju van, tänkte jag. Jag brukar alltid vänta ett par dagar efter Ramadan, börja efter vi är klara med all firande. Så gjorde jag även i år. Började min fasta förra söndagen och körde hela 6 dagar i sträck.


Eftersom det här inte är obligatoriskt fasta så behöver man inte fasta varje dag och om det skulle av någon anledning kännas för jobbigt så kan man avbryta fastan utan några problem.


I år fick jag verkligen känna på den här känslan att fasta under Ramadan och sedan fasta inte under Ramadan. Ramadan är ju en helig månad, en mycket speciell månad och då man får extra krafter från Gud att klara av all dyrkan. Man orkar med så mycket mera under Ramadan än andra dagar. De människor som inte upplever Ramadan har svårt att tro på det men det är sant. Dessutom är paradisets portar öppna under Ramadan och helvetets portar stängda och djävulen är instängd i helvete. Djävulen försöker ju alltid vilseleda människor och frästa människor att inte följa Guds väg, att inte dyrka Gud. Oftast lyckas han också ganska bra med det då han är smart och människor är svaga och följer lätt för olika frestelser. Men under Ramadan förlorar han den här möjligheten och därför blir allt så mycket enklare.


Så när jag väl började fasta mina 6 dagar i Shawaal månaden (den månaden som kommer efter Ramadan) så var det inte lika lätt. Helt plötsligt blev jag super hungrig. Det enda jag tänkte på är mat och längtade till mat. Visst är det konstigt att efter man har fastat i år i 29 dagar, man har blivit van, det har gott som på räls och nu istället börjar man lida och tycka att det är jobbigt.


Nu är jag en sådan som inte ger upp så lätt så även om det var jobbigt, jag blev väldigt hungrig och räknade in ibland de sista minuterna innan man skulle bryta fastan så fastade jag ändå igenom alla 6 dagar på en gång Alhamdulillah. Det tackar jag verkligen Gud för, annars skulle jag inte kunna klara av det. Det var otroligt skönt att bryta min fasta i fredags och veta att nu har jag fastat färdigt de.


Det som jag faktiskt är glad över är att ha kunnat uppleva den här skillnaden mellan Ramadan och icke Ramadan och få verkligen uppleva varför just Ramadan är så speciellt. Även om jag alltid har vetat det så är det annorlunda att känna på det verkligen inuti en. Nu försöker jag på det bästa sättet beskriva känslan fast egentligen går det nästan inte.

3 kommentarer:

Tahira sa...

Salaam!
jag är en ganska ny muslim och visste inte om dessa 6 dagar. Tack för tipset! Din blogg är jätteintressant, det är alltid kul att läsa om andra kovertiter!

yasmine sa...

Wa aleykom assalam

Grattis, till konverteringen och välkommen syster :))

Hoppas att det kommer gå bra med fastan insha Allah (om du ska fasta dessa 6 dagar).

Ma'assalama
Yasmine

amana sa...

Asalamo aleikom.
Jag har utmanat dig! Kolla på min blogg för "reglerna".

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online