fredag 7 november 2008

Att skaka eller inte skaka...


Nu under några dagar funderade jag om jag verkligen ska lägga mig in i debatten eller låta det vara. Men tillslut kändes det som om jag inte kan hålla tyst. Jag förstår verkligen inte den uppståndelsen över Halal – tv och att två av tre tjejerna inte skakade hand.


Ok, att man kommenterar det men att hålla på och diskutera, bråka osv i en vecka känns nu lite för mycket. Att en del människor i Sverige har brist på tolerans förvånar mig och gör mig ledsen. Vem bryr sig om hur man hälsar? Skulle det gälla t ex munkar eller självaste Dalai Lama så skulle ingen säga ett ord men nu är det muslimerna som det gäller och då måste man ”passa” på att säga allt man tycker om islam. För att oftast i alla dessa debatter som nu finns bland annat på SVT , SvD , Expressen och olika sorts bloggar, så handlar det inte längre om enbart handskakningen utan också andra saker inom islam.


Jag såg programmet ”Debatt” igår i SVT och blev förvånad hur självaste programledare byter ämne från en sak till en annan. Programmet skulle handla om handskakningen men tillslut börjar programledaren fråga en man om hans dotter får delta i simundervisningen eller inte och sedan ta in ett uttalande av Cherin som ägde rum för några år sedan och har inget med handskakningen att göra och verkligen orelevant för ämnet. Det bara visar att man tar tillfälle i jakt att ta upp allt som har med islam att göra.


För att nu kommentera själva händelsen så tycker jag att först och främst har Carl Hamilton handlat väldigt pinsamt. Visst kan man bli förvånad över att en person inte vill hälsa på en som man vill själv göra det men det betyder inte att man nu ska säga att personen får åka till Iran, bo i en jordhålla och efter allt detta tvinga på sig och hälsa på det sättet man nu vill. Detta är inte en korrekt beteende från en vuxen man. Själv så försöker då Hamilton nu efter allt, att bortförklara hans beteende genom att säga att det var ett ”gräll” och han var arg och då (som vi alla människor borde veta) har man tendens att säga vad som helst. Själv tycker jag inte att det ursäktar honom, då i officiella sammanhang, även om man är arg, borde man behärska sig och om nu man har ”råkat” säga det man inte bör säga, finns det alltid en möjlighet att be om förlåtelse.


Jag skulle få mycket större respekt för Hamilton om han bara kunde säga ”förlåt, jag tappade fattningen och sa en del saker som jag inte borde ha sagt” istället för alla bortförklaringar som han har kommit med. Dessutom sa han själv i slutet av programmet Halat-tv att han har skrivit böcker om muslimer. Ja, i så fall borde han väl veta bättre att troende (praktiserande) muslimer inte skakar hand och egentligen inte bli så upprörd över det hela.


Annars om man nu bortser från den här hela konflikten så tycker jag att SVT har från början skött det helt fel. Om två tjejer nu väljer att inte skaka hand med män så är det också något SVT informerade om i förväg. Därför borde ansvariga för programmet och tv-teamet informera i förväg de personer tjejerna ska intervjua att två av dem inte skakar hand utan hälsar på ett annat sätt. Det gör att först och främst de som ska bli intervjuade är redan förberedda på det och också att inga pinsamma eller konstiga situationer uppstår. Det tycker jag är en professionell tillväga sätt i sådana situationer. Det skulle gynna både tjejerna och även personerna som nu skulle bli intervjuade.


Allmänt om man nu ska skaka hand med en person här i Sverige eller inte så tycker jag att det är upp till var och en. Visst är det svensk seder att man gör det, speciellt vid officiella situationer, möten, läkarebesök osv, men samtidigt finns det absolut ingen plikt att man måste göra det. Visa personer undviker att ta i hand för att de har bacillskräck, är sjuka och vill inte smitta och alla andra möjliga anledningar. Vi lever i dagsläge i en värld som är mångkulturell, vi lever på 2000-talet då vi borde ha redan lärt oss att kunna respektera varandra och ha mer öppen sinne. Därför borde vi ha mer förståelse att inte alla vill hälsa på det traditionella ”svenska” sättet.


Det pratas mycket om att ”ta seden ditt du kommer”. Absolut ska man göra det men vi ska också ha frihet att ge varandra utrymmen att inte göra det. Att inte följa alla ens traditioner. Åker jag till Frankrike så ska jag inte behöva kindpussas, äta sniglar och dricka vin till maten bara för att det anses franskt och är mer eller mindre sed i Frankrike. Jag ska inte behöva äta hundar och katter i Asien eller gnugga näsan med en främling i ett land där man gör det.


Även om jag flyttar, vi säger till ett annat land, så ska jag kunna fortsätta fira jul, midsommar, äta sill och ha andra svenska traditioner som kan vara viktiga för mig. Jag har inte enorm erfarenhet av muslimska länder då jag inte har varit i alla dessa länder dock vet jag hur det är i Marocko som räknas som ett muslimskt land. Där har judarna bott i årtal. De har byggt upp sina egna samhällen, det finns städer som är mer ”judiska” än muslimska. De följer sina traditioner, firar sina högtider, de har synagogor och på samma sätt så är det för kristna i Marocko. I Rabat, huvudstaden, finns det ett stort och vacker kyrka mitt i centrum och om jag mins rätt så finns det mer kyrkor i Rabat men också andra marockanska städer. En del icke marockaner bor i Marocko och ingen tvingar de att följa marockanska traditioner bara för att de bor där. Tvärtom på många ställen försöker man skapa en miljö som kan vara trivsamt för västerlänningar.




Det jag vill säga är att man inte behöver ta seden ditt man kommer i hundra procent och man ska kunna fortsätta ha sina traditioner även om man inte är i sitt eget hemland så länge det inte stör andra eller är helt mot lagen. Här i Sverige finns det ingen lag på att man måste hälsa på andra människor genom att skaka hand med en annan. Visa faktiskt kramas och pussas här.


Personligen så skakar jag hand när nöden kräver det. Jag gör det mer eller mindre för att jag först och främst inte orkar ta den långa förklaringen varför jag inte vill skaka hand och kanske en eventuell konflikt. Därför känns det lättare att bara skaka hand men jag tycker att de som inte vill skaka hand ska ha den friheten att inte göra det oavsett vilken anledning man har.

11 kommentarer:

enp sa...

Bra inlägg!

Man bör självklart göra sitt yttersta för att inte skapa otrevliga situationer och tvinga på sina egna seder på andra. Men det här handlar i grund och botten inte om handskakande utan att något bra mycket djupare, och mycket värre. Som du mycket riktigt påpekar.

Oum sa...

Intressant debatt. Men man nämner så ofta ta seden dit du kommer..Jag då som är svensk, och muslim.Jag vill inte skaka hand med en man och eftersom vi faktiskt har en religionsfrihetslag som ger mig stöd i att inte behöva skaka hand med män, så gör jag inte det.

Varför finns religionsfrihetslagen så fint på papper men när den ska praktiseras så funkar det minsann inte.... det är ju samma sake men allt som har med islam att göra lagarna är fantastiska i Sverige men de funkar inte u praktiken. religionsfrihetslagen finns och om folk inte gillar det så kan väl de flytta istället till ngt land där alla tvingar tänka likadant, sånt land vill inte jag bo i i alla fall.
Jag är förvånad att en högutbildad person som Hamilton är så låg i sin lilla hjärna..ja så är det de tänker.
Vi konvertiter ska gräva en liten jordhåla och bo där. Moget Hamilton....

Anonym sa...

Först och främst, ett riktigt bra inlägg. Däremot tycker jag att man skall ta seden dit man kommer, och vill man inte kindpussas i Frankrike så behöver man inte, men då skall man ändå vara beredd på att uppfattas som konstig och ståendes utanför samhället.

yasmine sa...

Av någon teknisk orsak kunde inte Jonas lämna sin kommentar till det här inlägget och istället mailade det till mig så jag lägger ut det som han skrev.

Skrivet av Jonas:
Hej på dig!
Först och främst vill jag säga att du verkar vara en vettig person.
Jag har läst en del av dina inlägg och jag kan hålla med dig om många
saker. Jag har rest runt i flera muslimska länder och träffat
fantastiska människor. De har visat stor gästfrihet och jag har fått
vänner för livet. Dessutom har jag full insikt i alla de olika
ansikten som Islam visar upp. Precis som i kristendomen finns allt
ifrån fundamentalistiska galningar till fromma pacifister. Religion är
fascinerande!

Vad gäller handskakningar missar ni tyvärr poängen. Jag upplever det
som kränkande om någon inte vill ta mig i hand. Varsågod att skratta
åt lilla patetiska mig för att jag reagerar så, men jag kan inte
hjälpa att det känns på det sättet. Har jag också en liten hjärna då?
Om ni hade träffat mig så kan jag garantera att jag hade visat er stor
respekt. Jag är tror mig vara en mycket tolerant person. Men det
betyder inte att jag nödvändigtvis accepterar allt. Om ni vägrar skaka
hand med mig finns risken att jag tolkar det som förödmjukande. Som om
jag vore en snuskgubbe som bara tänker på att ha sex med er. Det går
ju faktiskt inte att förneka att anledningen till att ni inte vill ta
mig i hand är religiös sexualfobi.

Jag har ingen tro men däremot en humanistisk livsåskådning. Det
innebär bl.a. att man tror på alla människors lika värde. Vi kräver
aldrig respekt utan menar att det är något man förtjänar om man visar
kärlek och omtanke mot sina medmänniskor. Men vi som inte är religiösa
måste ha ett oändligt tålamod. Inte nog med att vi är trötta på allt
elände som kristendomen ställt till med. Islam är nu, historiskt sett,
inne i en mycket intolerant period. Islam kräver respekt för alltifrån
matvanor, anpassad skolundervisning, bönestunder och hälsningsvanor.
Om någon kritiserar, ifrågasätter eller i satir driver med Islam blir
många mycket upprörda och, för att använda ett utslitet ord, "kränkta"
och KRÄVER respekt.
Kan ni förstå att vi alla andra finner det tröttsamt? Visst uttryckte
sig Hamilton synnerligen idiotiskt men jag tror att anledningen var
att han blev ledsen och kanske rentav kände sig kränkt. I så fall kan
jag, i alla fall delvis, förstå honom.
/en humanist

Elin sa...

Intressant att höra dina synpunkter om denna fråga. Om man går till "halal-tv-incidenten" så förstår jag att Hamilton blev upprörd för att hans hand inte togs emot. Det är en ryggradskänsla att en person som inte tar ens hand gör det för att förolämpa en för mig, även om jag kan förstå en persons motiv VARFÖR han eller hon gör det. Men, det han sa och att han tvingade en av tjejerna att ta hans hand var idiotiskt och jag förstår deras upprördhet också. Sammanfattningsvis, jag förstår Hamiltons känsla, men inte hans bemötande av dessa tjejer. Jag förstår tjejernas motiv varför de gjorde som de gjorde för jag kände till att vissa muslimer inte tar i personer av motsatta könet ens för att hälsa, och förstår att de blev kränkta av Hamiltons inkräktande på deras kroppsliga integritet. Om att ta seden dit man kommer, nej allt måste man inte anta för att man bor i ett nytt land, men man måste bemöda sig att förstå sina nya landsmän/kvinnor och kunna förstå varför detta väcker sådan upprördhet. Jag vet att du är svensk så jag riktar inte det mot dig, utan detta är en kommentar till vad man enligt mig måste när man är i ett annat land.

Bara jag sa...

Vet inte om jag missförstått men anser ni icke muslimer (om ngn av er läser detta) att invandrare ska tvingas hälsa med handen? Men att jag som svensk som blivit muslim inte behöver det? Tolkade lite av svaren så..
Vet ni inte att vi har en religionsfrihetslag i Sverige där vi inte behöver hälsa med handen? Varför vill ni förneka den svenska lagen, den finns ju.

Jag tycker att om man inte trivs med de svenska lagarna så ska man flytta härifrån, svensk eller invandrare , och i Sverige har vi religionsfrihet vilket passar mig utmärkt.
Läs om ett sådant fall på DO;

http://www.do.se/t/Page.aspx?id=1888

gwendolen sa...

ett mycket bra inlägg. Jag kan inte hålla med dig mer :-)

Elin sa...

Om det var mitt svar som tolkades så att invandrare ska "handhälsa" men inte svenska muslimer, så nej, det var inte det jag menade. Vad jag menade är att jag tycker att vissa muslimer som uttalat sig i media inte verkar ens vilja förstå varför det kan uppfattas som kränkande att inte få sin hand emottagen. Jag försvarar allas rätt att göra som de vill när de hälsar, men man kan inte, enligt mig, förvänta sig att ingen blir upprörd av att inte få sin hand emottagen. Vad jag vill säga är att det för många svenskar är en ryggradsreaktion att tolka att någon inte tar ens hand som en skymf. Att reagera med ryggraden är inte alltid det mest effektiva sättet, men likväl gör alla människor det. Jag anser att Hamiltons överreaktion inte var acceptabel speciellt när tjejerna förklarade varför de gjorde som de gjorde, men samtidigt kan jag förstå att han reagerade.

Bara jag igen sa...

hamiltons reaktion strider mot den sveksna lagen. Är det ingen som ens tänker eller bryr sig om det? vart tog religionsfrihetslagen vägen...??Man undrar ju med alla dessa debatt osv..Det är oviktigt vad folk anser om det lagen finns och han får helt enkelt följa den ..punkt slut anser jag.Om folk vill ändra lgen jobba med det då men inte att den finns och har rätt att användas. Hänvisar åter igen till DO sidan och läs gärna mer där ni som inte känner till religionsfrihetslagen.
Länk;
http://www.do.se/t/Page.aspx?id=1888

sidekick sa...

Bra skrivet! Instämmer i att Hamilton var den som inte uppförde sig väl.

Anonym sa...

Om två personer vill hälsa på två helt olika sätt och ingen av dem accepterar att hälsa på det sätt som den andra parten föreslår. Vem är det då som är tolerant och vem är intolerant?? Det är ett helt symmetriskt förehållande där ingen kan säga att de har rätt och den andra har fel.

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online