torsdag 8 januari 2009

GAZA!!!! STOPPA KRIGET!!!

Jag börjar verkligen känna frustration över min egen maktlöshet. Jag känner djupsorg. Jag undrar själv hur länge jag verkligen orkar se alla dessa bilder från Gaza. Ibland vill jag bara stänga tv:n, stänga alla nyheter utanför, blunda mina ögon, stänga mina öron för att låta bli och veta men mitt samvete tillåter inte mig det. Mitt hjärta är inte sådan som kan bara blunda och inte bry sig och istället tänka på helt ovesäntliga saker. Kanske människor därute kan göra det (fast de borde inte göra) men jag kan inte (fast jag fortfarande känner mig maktlös).



Kriget bara fortsätter och fortsätter. Vet inte längre om jag kan kalla det för kriget eller kanske ens från början man kunde kalla det för krig. Det är mer ett massmord. Ett folk som vill utrota ett annat folk. En sak jag förstår inte hur ett folk som tidigare i historien upplevde samma sak, att någon ville utrota dem, att de hade inte rätt att existera, att de inte hade någon värde och nu samma folk som upplevde allt detta gör precis samma sak fast mot en annan nation. Borde inte de veta bättre av alla andra nationer?



Min bakgrund är faktiskt att jag härmstammar från en judisk familj. Många av mina släktingar dog i koncentrationsläger och en sak lärde jag mig verkligen från det. Att det ALDRIG borde upprepas inte mot någon av nationerna. Fast som det ser ut nu sedan andra världskriget så verkar det nästan som att det är bara jag som har lärt mig detta då det faktiskt har upprepats. Folkmord, ett massiv folkmord och det pågår idag i Gaza.



I SvD kan man läsa rapport från Gaza från en av Hamas medlem. Man kan visserligen tänka sig att det är klart att de ”förskönar” bilden eller lägger till extra så att det ser ut värre än det är men det tror inte jag. Jag är alltid sådan som försöker vara objektiv och framför allt ställer mig alltid på den svagare sidan. Den som är förtryckt, den som är underlägsen och lider och i mina ögon sedan lång tid har det varit palestinier.



SOS barnbyar har två byar i Palestina, en på Västbanken och en i Gaza, Rafah. Jag gick in på deras hemsida för att läsa vad de skriver om konflikten, hur det ser ut för de och barnen som är i byn. Det var långt ifrån en positiv berättelse de skrev om. Lite från texten:



En 13-årig pojke som tillhör en familj som SOS-Barnbyar hjälper i byn Jabaliya i norra Gazaremsan har blivit allvarligt skadad men sjukhuset kunde inte ta emot honom på grund av överbelastning.



I Rafah är situationen allvarlig och flera familjer som bor nära gränsen till Egypten har sökt skydd hos UNRWA. SOS-Barnbyar i Rafah och vår lokala samarbetspartner levererar mat till dessa familjer.



Människor söker skydd hos UNRWA men vad får de istället. De blir dödade för att israeliskt armén bombar UNRWA. Ett ställe där människor tror att de är trygga i men det visar sig inte. israelisk armé vet exakt vart UNRWA skolor ligger och angriper de med raketer. Vad har de för förklaring till detta? Att Hamas armén gömmer sig där? Är barn och kvinnor Hamas armén? Jag har mycket svårt att tro det, nej det handlar bara att döda så många som de kan, utan att skona någon. De bryr sig inte om det är män, kvinnor eller små barn. Bara de dödar.



En av de stora rabbinerna i Israel som tillhör Shas partiet sa i tv att araber bör utrotas med raketer och nu utrotar de inte bara med vanliga raketer utan med också fosfor bomber som sprider gift i området.



Zionistisk propaganda sprider att araber (palestinier) vill att judarna ska utrotas och att överhuvudtaget muslimer tycker att judar inte har rätt att existera. Jag undrar hur egentligen människor har kommit på det och tro att det är sant. Har inte människor läst historia? Innan Palestina-Israel konflikten var det just bland muslimer judar levde som bäst, det är just med muslimer de hade bäst relationer. Det var just muslimer som gömde de undan från Hitler. Om muslimerna ville utrota verkligen judar varför skulle inte de då ha passat på när Hitler var på det spåret? Varför då gömde de judiska familjer, skyddade judiska familjer? Varför överhuvudtaget hade de dessa goda relationer om de nu skulle vara emot judar? Så kan man historia så förstår man att det inte finns någon grund i dessa påstående.



Det är enbart nu som man har problem och enbart för att muslimerna inte kan acceptera hur palestinier behandlas dagligen av israeler. Men jag hoppas att en dag kommer tillbaka den tid då muslimer och judar ska leva sida vid sida i FRED! Precis som för i tiden, (insha Allah).

7 kommentarer:

Anonym sa...

Varför kan inte Hamas skriva under fredsavtalet - då tar detta smutsiga krig slut ?

Sara sa...

Varför ska palestina acceptera ett fredsavtal som ändå bara leder till ett fortsatt förtryck. Israel måste väl göra enorma eftergifter för att palestinierna skall kunna få ett normalt liv, klart att missnöje och stöd för hamas uppstår annars?

yasmine sa...

Hur många gånger har inte Hamas gått med på fredsavtal mellan de och Israel och ändå har det inte lett till någonting. Precis innan det här kriget började så hade de avtal att Israel skulle öppna upp gränser och släppa in mat och annat till Gaza. Har de gjort det? Nej, det har de inte.
Det är staten Israel som kör denna smutsiga kriget och det är palestinska folket som är förtryckt, ockuperad och lever under sådana omständigheter som ingen vanlig värdig människa skulle acceptera det.

m sa...

hej yasmin
jag undrar om dina föräldrar är judar?
hur tar de det att du är muslim?

Elin sa...

Ja, man blir så förtvivlad när man tänker på detta krig och den konflikt som finns.

yasmine sa...

Hej M:

Ja, jag har judisk familj. Om du kanske har läst mer i min blogg då kunde du läsa att de inte har tagit det så bra. Tyvärr så har jag inte nu så mycket kontakt med de i och med att de har det svårt att acceptera att jag är muslim.

För det första är inte min familj troende och har överhuvudtaget svårt att första varför man vill vara troende. De kunde någorlunda handskas med när jag var kristen, gick till kyrkan och så. Svåraste var att se korset runt min hals. Jag tror att även om jag skulle vara praktiserande judinna så skulle de inte ta det så positivt.

Fast nu är jag muslim och inte bara troende utan också att jag nu anses vara som förrädare och att jag har gått över till fiendens sida vilket de inte vill vara på något sätt förknippad.

Så situationen är inte lätt. Tyvärr så har Palestina-Israel konflikten hamnat i vår familj. De står så klart på Israels sida och tycker att det är väldigt viktigt att staten Israel existerar och att judarna måste ha ett eget land medan palestinierna kan flytta till andra arabiska länder runt omkring, det finns ju många.

Medan jag så klart tycker att det är helt absurt att tänka så och står på Palestiniernas sida och tycker att ingen har rätt att driva människor ut från deras hem, ockupera de och dessutom döda de. Den här massakern i Gaza tyvärr inte den första.

Hur som helst som svar på din fråga så förstår du att de tog det inte så bra.

Mvh
Yasmine

Hanna Andersson sa...

Hej. Mitt namn är Hanna Andersson och jag är 18 år. Jag går sista året på gymnasiet i Stockholm. Jag ska göra en egen fördjupning inom religionsämnet och vill rikta in mig på kvinnosynen inom Islam. Jag skulle behöva tala med någon muslimsk kvinna så att jag kan få svar på några av mina frågor.
Jag vill göra detta arbete för jag tror att många har en felaktig syn på Islam.
Är det någon muslisk kvinna som vill hjälpa mig skulle jag vara mycket tacksam!
Maila mig på haanna@live.se
Vänliga hälsningar
Hanna

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online