fredag 9 januari 2009

Stoppa SL-avtal med Veolia


Just nu pågår det upphandlingar om ett nytt avtal vem som kommer vara ansvarig över tunnelbanan i Stockholm. En av företagen som har lagt bud är Veolia. Deras dotterbolag bygger järnväg på för Israel på ockuperad mark vilket är egentligen helt förbjudet enligt folkrätten.

Här en artikel i Dagen där det står att "muslimerna stoppa vill SL-avtal". Visst det är klart att vi vill stoppa det. Det är ju våra bröder och systrar som lider av det. Det är något som kommer förvåra ännu mer freden då olagliga bosättningar och byggen är en av orsakerna till hinder i ett fredsavtal mellan Israel och Palestina. Däremot tycker jag inte att enbart vi, muslimer, ska stoppa det utan var och en som tycker att ockupationen är fel och vill inte ge bidra med sina pengar till ett företag som stöder ockupationen kan ju protestera mot detta avtal (i fall SL väljer teckna avtal med Veolia). Dessutom används statliga medel till det och alltså våra skattepengar.

Här kan man skriva på protestlistan.

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2747


Skriv på om du bryr dig till vad dina pengar används!!!


3 kommentarer:

Sandra sa...

Hej jag håller på med ett arbete om Islam, går sista året på gymnasiet, i religionskunskap, jag googlade lite olika frågor och hamnade på din blogg på aftonbladet, såg sedan att du hade en ny och tänkte om jag kunde få ställa ngra frågor som jag inte hittar svar på ?!
jag ska hitta fem viktiga personer i Islam och 5 viktiga händelser, de enda personer jag hittat är Gud, och Muhammad.. Händelser har jag bara hittat när muhammad får uppenbarelsen med ängeln gabriel osv. Jag skulle vara väldigt tacksam om du bara ville slänga ur dig namnet på ngn händelse eller person, så kan jag sedan söka vad det handlar om :) Jag vet tyvärr inte så mycker om Islam... zandra_90_@hotmail.com är min mail, om du har lust att nämna något :) tack på förhand ! Ha det bra !

Anonym sa...

hej Zandra

jag tycker att du skall absolut
läsa http://www.islamguiden.com

där kommer du finna mycket svar

Anonym sa...

Du kan tex skriva om Profetens ashaber Ebu Bekr, Bilal, och profetens första fru Kahidja

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online