söndag 12 april 2009

SUM konferensen - dag 2

Den andra dagen inleddes med föreläsningen av Khalid Yasin. Han flög ända från New York dagen innan så jag kan tänka mig att det inte kan ha varit lätt att gå upp på morgonen och håla så här föreläsning framför nästan några hundra personer. Själv när jag flög hem från New York så sov jag oavbrutet nästan i tre – fyra dagar på grund av tidsskillnaden. Det är mycket jobbigare att flyga hit än att flyga dit. Ni som har gjort det vet det.


Hur som helst, hans föreläsning handlade om missuppfattningar om profeten Mohammed (saw). Många idag har fördomar och stora missuppfattningar om vår profet. Det är därför visa personer har också gjort karikatyrer vilket har upprörd stora delar av muslimska världen. Däremot misstaget som kanske många muslimer gjorde var att de började förstöra, bränna flaggor osv. Ett beteende som egentligen inte acceptabelt för en muslim. Istället borde man koncentrera sig på att faktiskt berätta om vem var profeten Mohammed (saw). För att alla dessa missuppfattningar beror på endast okunskap och ignorans.


Om man som en människa till exempel inte vet något om ett berg, har inte sett ett berg eller sett enstaka gång, skapar stora missuppfattningar och fördomar om berget i jämförelse med de människor som bor nära, vid ett berg, och vet exakt vad bergen är. Det är ju inte så konstigt då det ligger nästan i människans natur att även om man inte känner till något så försöker man föreställa det på något sätt. Felet blir att det är sällan att ens bild överstämmer med verkligheten och därför är det så viktigt med att faktiskt skaffa kunskap om saker och ting för att veta verkligheten och inte följa sina eget skapade bilder i huvudet.


Föreläsningen var bra och det är kanske svårt att skriva ner allt som Khalid Yasin sa då han framför allt pratar rätt fort men bra. Han kom igång riktigt på slutet. I slutet av föreläsningen så var det tre stycken personen som ville konvertera till islam. Vilket de gjorde också. För mig som konvertit blir det alltid en påminnelse om den där känslan att säga trossbekännelse (Shahada) för första gången och den känslan som kroppen fylls med. Sedan så klart var jag glad för deras skull, de fann sin väg, och jag till och med blev nästan lite tårögd.


Dagen fortsatte sedan med workshops. En innan lunch och en efter. Jag ville verkligen gå på en av de och såg fram emot att gå på ”Samhällspanelen” med Mohamed Amin och kanske lite mer kände personen, Andreas Malm, som nyligen har kommit ut med en bok ”Hatet mot muslimer”. Däremot så när man är en funktionär på en konferens så går dessa plikter före allt annat så det var några saker som jag behövde göra så det blev ingen workshop för mig.


Sedan var det en till föreläsning som höljs av en kvinna, Chiraf, som jag hörde var mycket duktig och pratade om olika personer runt om profeten Mohammed (saw) men även den tyvärr missade jag men den här gången var det inte på grund av arbete utan att jag behövde faktiskt äta lunch. Klockan då var kanske tre eller fyra men jag hade då varken ätit frukost eller lunch. Så jag var rätt hungrig och det är alltid viktigt att få i sig mat, speciellt vid en del stress.


På kvällen blev det underhållning med lite musik och sedan avslutades med att en man (en bror) berättade om sin fru som gick bort för några veckor sedan. Jag hörde inte hela berättelsen utan kom in på slutet då nästan alla satt och grät och jag förstod varför av det lilla jag hörde han sa. Han berättade om sin fru på det sättet, med sådana känslor som jag nog aldrig har hört en man prata om sin fru för. Kanske i någon super romantiskt film (om ens det). Hon blev bara 24 år när hon dog, lämnade efter sig sin man och sitt barn på fyra år. Hon dog av cancer. Hon var en stolt muslimskt kvinna som älskade sin religion och gärna berättade om den till andra. Anledningen varför han berättade om sin fru var en påminnelse för oss alla att vi faktiskt kan dö när som helst. Unga som gamla, att det är en del av livet. Må Gud belöna henne med paradiset och underlätta det för hennes familj.


Jag skulle kunna fortsätta skriva hur mycket som helst men det är dags för dag 3 idag. Fullspäckad dag med mer kunskap och som sedan ska avslutas med en kväll för Palestina.

2 kommentarer:

Heart of muslimah sa...

Asaamu alaikum warahmatulahi wabarakatuh

JazakalLah syster med din blogg. Det är både roligt och informativt att följa din blogg. Tyvärr kunde jag inte vara med konferensen och bor inte i Stockholm (inte skäl nog)men jag skulle vilja lyssna brödernas föreläsning, var kan jag göra det?

JazakalLah
Ummaabdala

ps. besök gärna min blogg: http://heartofmuslimah.blogspot.com/

Anders Branderud sa...

Hej!
Du skriver: ” Hur som helst, hans föreläsning handlade om missuppfattningar om profeten Mohammed (saw). Många idag har fördomar och stora missuppfattningar om vår profet.”

Muhammed hävdade att man ska följa Isa (eller Jesus). Nu är det så att den historiska personen från första århundradet var en fariséeisk Ribi som hette Yehoshua. Hans namn redigerades sedan av hellenister till Jesus. Han kom inte med en ny religion utan gjorde sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna” – och Dödahavsrullarna (inkl. de rullar man har funnit som innehåller delar av den judiska Bibeln) implicerar att direktiven i ”Moseböckerna” inte har ändrat sen dess – och enligt hans undervisning måste man leva på samma sätt för att följa honom. Det finns alltså en skarp motsägelse i att följa den historiska Ribi Yehoshua och även Moses mot att följa Muhammed. Ribi Yehoshua undervisade följ direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt , emedan Muhammed istället lade till direktiv och tog bort direktiv – trots att Moses förbjöd detta i ”5 Mosebok” 13:1. (Mer info om Ribi Yehoshua (klicka på länken) )

Således är det oundvikligen att Ribi Yehoshuas och Muhammed budskap strider mot varandra. För att förneka det faktumet måste man både förneka logik och vetenskap; vilket leder till följden att ens tro på islams korrekt inte blir annat än en ovetenskaplig och ologisk tro.

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online