måndag 13 april 2009

SUM konferensen - dag 3

Nu har även dag tre passerat. En till dag med massor av kunskap och nöje. Den började med föreläsning av Ahmed Al Mofty en av de kanske mest kändaste föreläsarna här i Sverige. Som på en mycket ödmjuktsätt ger kunskap om islam till framför allt ungdomarna.


Sedan blev det dags för workshops. De som jag deltog i var frågestund med först Mohamed Diini och sedan med Khalid Yasin. Ungdomarna skickade sina frågor till de om allt möjligt och sedan fick föreläsarna svara på dessa. Så klart har ungdomarna tusentals frågor och alla hinner inte ställas men många är liknande så jag hoppas ändå att de flesta fick veta de svar de behövde vet. Frågorna var bland annat om giftermål, relationer, sjal, mannen och kvinnan och ens relation till Gud. Så klart mycket viktiga frågor.



På eftermiddag höll Khalid Yasin ännu en föreläsning. Aulan var överfull. Alla ville verkligen lyssna på det han hade säga. Jag måste säga att han är en mycket bra talare. Han talar på det sättet att det når en lätt och sådant är viktigt. Däremot är jag fortfarande rätt besviken på honom. Jag förväntade mig mer men inte av hans kunskap eller sätt att hålla föreläsningar utan av hans sätt att vara som person. Först och främst så föredrar han att tala till icke muslimer. Kanske av en vana eller kanske för att han tycker att det är en viktig grupp att tala till. Visserligen så fanns det några ickemuslimer i salen men majoriteten var ungdomar. Ungdomar som behöver lika mycket kunskap som icke muslimer. Många känner inte till islam utan vet bara vad kanske deras föräldrar har sagt och det är väldigt blandat med kultur och traditioner. Därför är det en lika viktigt målgrupp som icke muslimer och en föreläsning bör riktiga sig lika mycket till dem.


En annan sak som jag hackade upp mig på att han två gånger kom för sent och drog över tiden på hans föreläsningar vilket betyder att man blir sen i programmet. Det finns människor som kämpat att få programmet ihop och kämpar under konferensen att hålla tiden. Som en föreläsare bör man förstå det och respektera och är man sen så bör man åtminstone be om ursäkt till publiken som sitter och väntar. Något som han tyvärr inte gjorde. Sedan när det var dags för hans tredje föreläsning och han var på plats i tid bara för att han precis innan rasten höll i workshop och det var också deltagarna. Det problemet som uppstod var att det blev snabbt fullt i salen och människor fick inte platser att sitta ner. Ordningsvakter gjorde all sin bästa för att fixa till det på bästa sättet men då kommenterade Khalid Yasin hur viktigt det är vara i tid. Jag hoppas verkligen att den här lilla påminnelsen han riktade först och främst till honom själv och sedan till ungdomarna som faktiskt var på plats i tid.


Men nog om det och tillbaka till det trevliga. Ännu en kille konverterade till islam. Något som är alltid lika glädjande och sedan avslutades hela dagen med Palestinakväll som innehöll otrolig bra stämning. Det var några som berättade kort om Palestina frågan sedan fick vi ha en direkt sändning från Gaza med en av medarbetarna i Islamic Relief och han berättade om deras arbete, situation i Gaza osv. På slutet var det dags lite för uppträdande och sist men inte minst auktion. Ungdomarna hade målat själv otroligt fina tavlor som auktionerades ut. Jag tror att den dyraste tavla gick för 16 000 kr och det var verkligen otrolig vacker. Totalt fick jag höra samlade man in 70 000 kr och alla pengar ska skickas till Palestina till de behövande. Så det var verkligen en bra sätt att avsluta dagen på. Alla var glada och nöjda.


Nu är det nästan slut. Dags för dag 4 som är egentligen bara en halv dag.


2 kommentarer:

Anonym sa...

I Guds Namn

Vi har skapat ett nätverk för svenska muslimska bloggare.
Vår adress www.muslimblogger.se.

Vi hoppas att du också deltar i vårt nätverk. Kontakta oss då på info@muslimblogger.se

Mer information om oss hittar du på vår sida

Ha en trevlig dag

nyablondinbella sa...

Nu är inte jag ett stort fan av religion. Inte någonstans. Jag hatar religion mer än någonting annat, på grund av att det förstört hela min barndom och förstör mitt liv nu. Tyvärr så råkade religionen som förstörde min barndom... och mitt liv, vara just Islam. Nyfiken?

Detta inlägget hade en jävla massa kommentarer förut, men eftersom jag bytte bloggplattform åkte de inte med.

http://nyablondinbella.wordpress.com/2009/04/06/i%E2%80%99m-forced-to-think-hell-is-a-place-called-home/

Jag vill inte någon något illa. Allt jag vill är att leva livet enligt mina egna regler.

Även fast det låter som det, så har jag ingenting emot islam. Om jag ibland skriver någonting negativt om islam i min blogg så har jag ju all rätt i världen att kritisera religionen eftersom jag själv upplevt den.

Huvudsaken är att jag inte vill ha någonting med religion att göra, no matter what. Det är synd att jag blir tvungen till det. Vad hände med religionsfriheten i Sverige? Jag skiter blankt i om jag får 70 oskulder i nästa liv eller om jag hamnar i ett helvete. Pappa får jättegärna be, läsa koranen och göra allt annat som han “måste” göra. Sålänge det inte gör mig något så har jag ingenting emot det.

Kan jag inte bara få leva?

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online