torsdag 9 juli 2009

Martyr i Europa


Min syster blev brutalt mördad. Jag förstår inte ens hur det kunde ha hänt. Vart finns rättvisa i världen?


En ung kvinna blir kallad för terrorist och utslängd från parken tillsammans med hennes son. Varför? Jo för att hon är muslim och har slöja! Hon försöker skapa rättvisa, inte låta det bara gå under ytan, inte låta mannen som gjorde det, göra så mot andra.


Hon anmäler honom, han blir dömd att betala böter. 750 € är summan som han skulle betala för det beteende han hade. Dock blir han inte nöjd med domen och överklagar. De två möts i en rättssal. Den unga kvinnan är där med sin man och son och dessutom är hon gravid.


Rättssalen är full med människor, där sitter domaren, där sitter advokater, poliser och åskådare men det stoppar inte mannen att hoppa på kvinnan och hugga henne 18 gånger med en kniv.


Kan ni tänka er. Det händer i en rättssal. Inte på gatan, inte i någons hem där ingen ser på utan i en rättssal!!! Där finns domare, där finns poliser men ändå hinner han hugga henne 18 gånger. Hur kan det vara möjligt?


Hennes man och sonen ser hela händelsen. När hennes man försöker försvara sin kära fru från den brutala mannen så blir HAN SKYTTEN av polisen! Hur kan det hända? Vet inte polisen vem är vem. Är inte muslimernas liv värt någonting???


Den unga kvinnan, min syster i islam dör på plats och så klart hennes ofödda barn i magen. Hennes man blir allvarigt skadad och förs till sjukhuset. Jag vill inte ens tänka hur hennes lilla son på 3 år mår som blev vittne till ett sådant hatbrott.


Jag kan inte förstå hur det kunde ha hänt. Jag bara gråter och lider. Hon dog som martyr. Hon dog bara för att hon är muslim och bär hijab. Hon dog bara för att en person hatar muslimer.


Vet ni vad gör mig ännu mer ledsen? Att hela världen är tyst. Det har hänt men det är knappt någon som pratar om det. Det är knappt någon som nämner det. Hur många tidningar har skrivit det i tidningar. Hur många av er känner till det som har hänt? Jag är säker på att om det skulle hända någon annan. Någon annan kvinna med ett annat ursprung så skulle hela världen stå up. Skulle brottet begås av en muslim så skulle hela världen fördöma muslimer.


Men när en muslim råkar ut för en sådan hemskt orättvisa då är det ok. Då kan man fortsätta vara tyst och blunda. Ha semester, äta glas och njuta av värme. Vad spelar det för roll, det är ju bara en muslim.


Jag är riktigt ledsen för det här och inte minst sagt chockad.


Må Gud belöna henne med det högsta paradiset och beskydda hela hennes familj, ge de tålamod och styrka att gå vidare. Amin


Jag hoppas att vi kan i fortsättning ha våra ögon öppna, stå upp för rättvisa oavsett vem det än gäller. Hatbrott bör inte förekomma. Har inte vi lärt oss av historien, eller är det bara judar det gäller?



24 kommentarer:

Meddie sa...

Ya Allah!

Vad är det som händer i våran värld???
Vad är det för ondska som tar över??

Ya Allah!
Ge våran syster Jennah och var med hennes anhöriga i deras sorg!

Ameen!

Anonym sa...

Tänk om Neda hade fått så mycket som en tusendel av all upprördhet och sympati som ni uppvisar i det här fallet.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1613937/neda-dor-framfor-kameran

Då hade du och dina gelikar tom. kunnat framstå som trovärdiga,istället för hycklare, som ni gör nu med era krokodiltårar.

Meddie sa...

Anonym:
Det beror kanske på om man har hört om fallet eller inte, som jag inte hade gjort förren nu!

Alla Muslimer som far illa berör mitt hjärta! Och Må Allah Vare Med Dem Alla!
Ameen!

yasmine sa...

Hej Anonym,

Själva fallet med Neda var uppmärksammat världen över. Det stod i alla tidningar och visades på alla nyheter till skillnad från det här fallet. Vem pratar om kvinnan som dog på grund av sin slöja? Knappt någon. Bland annat därför har jag valt själv att skriva om det.

Neda som blev mördad är så klart grymt och tragiskt. Det är alltid tragiskt att regeringen går och dödar sitt eget folk.

Däremot tycker jag att det är ännu mer grymt att döda en person på grund av djup rasistiskt hat. Ännu mer grymt att döda en gravid kvinna i en rättssal framför hennes mans och hennes sons ögon. Grymt att göra det bara för att den här kvinnan är muslim och bara för att hon bär sjal. Tycker inte du det?

Anonym sa...

Mördaren var en sinnessjuk invandrad ryss.
Vad är det för substans i detta, en sjuk person som utför sjuka handlingar.

Ska vi kanske hädanefter göra världsnyheter av varje mord/våldtäkt som en muslim, galen eller ej, utför mot en ickemuslim?

yasmine sa...

Hur pass sinnessjuk den här personen va vet vi inte. Det enda vi vet att han var full av hat. Det hela började ju med att han kallade henne för terrorist och blev stämd och dömd till böter.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att uppmärksamma rasistiska mord. Det var så miljoner av judar förintades under andra världskriget. Just på grund av en persons hat mot de och efter det sa man aldrig mer bör något sånt upprepas men ändå när någon begår ett rasistiskt mord så håller man tyst om det.

Jag tror att vi båda två vet att om det skulle vara en kristen eller judiskt kvinna eller någon annan ursprung som skulle bli mördad och speciellt om mördaren skulle vara muslim så skulle hela världen prata om det. Till och med om det skulle vara kvinnans egen make som skulle mörda henne skulle det uppmärksammas mycket mer än när en tysk ursprungligen från Ryssland begår ett rasistiskt brott mot en muslimskt kvinna bärande slöja.

Medierna väljer alltid vilka nyheter man vill framföra och hur man vill göra det. Det är känd för alla och är ingen nyhet. Det är så de tjänar pengar.

Du vet nog själv mycket väl att när ett brott begås av en muslim så uppmärksammas det i medierna.

Anonym sa...

"-Jag tror att vi båda två vet att om det skulle vara en kristen eller judiskt kvinna eller någon annan ursprung som skulle bli mördad och speciellt om mördaren skulle vara muslim så skulle hela världen prata om det"

Förutom i den muslimska världen...

yasmine sa...

Har du tittat på nyheterna som sänds i den muslimska världen?

Även där uppmärksammas sånt. När en muslim begår något brott så berättar de det. T ex så uppmärksammas alla terroristattacker oavsett hur små de än er (även om jag tycker inte att det finns små, alla de är fel).

Skulle en muslim mörda någon med en sådan hat så skulle det visas i media ocskå. T ex Al Jazeera är en kanal som sällan hoppar över något. Jag har inte sett det i alla fall.

Anonym sa...

SYSTER! Jag rördes av allt jag läste och känner medlidande !!!! Inshallah hon har det bra och det väntar en plats för henne i Jannah! Må ALlah vara vid hennes sida och dig FÖRALLTID!!!!



<333

Anonym sa...

vi muslimer blir bara allt fler och v[r religion vaxer fort.
och folk vet att islam ar en bra religion derfor kan folk vara svartsjuka,

Marie sa...

Naturligtvis är det fruktansvärt att den galne mannen kunde göra det han gjorde. Men om vi ska jämföra det med allt fruktansvärt som muslimska terrorister gör p g a sitt hat mot många flera människor så är den händelsen som en liten droppe i det megastora havet. Det hatet vi ser som dödar och skadar tusentals oskyldiga barn, kvinnor och män är så mycket värre.

Det muslimska hatet och avståndstagandet till demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter skrämmer mig mycket mera.

Man kan inte klandra alla icke muslimer för att de inte uppmärksammat detta enstaka fall när det dagligen begås fruktansvärda terrorattacker i allahs namn.

Fredens religion...Idag har det skett 14 253 terroristattacker mot oskyldiga barn, kvinnor och män sedan 11 september 2001.

http://www.thereligionofpeace.com/

Som jag skrev innan så belönas ju martyrer genom att ge stora summor till de anhöriga. Alla synder blir förlåtna för självmordsbombaren och de blir belönade med ära och helig sten. I paradiset ska han få 72 vackra oskulder och han slipper lidandet av en grav. Dessutom får han ta med sig 70 medlemmar av sin familj.

Var finns reaktionerna på den här muslimska galenskapen? Vem fäller tårar för alla terrorismens offer?
Gör DU det?

Mvh
Marie

yasmine sa...

Hej Marie,

Tror du att jag har ingen hjärta? Det är klart jag lider med de alla oskyldiga människor som blir dödade oavsett om de är muslimer eller inte. Det är klart jag födömmer alla mord som muslimer begår mot de oskyldiga människor.

Kanske skulle förvåna dig men även muslimer fäller tårar för dessa offer som du nämner.

Det du skriver att dessa självmordsbombarna är lovade paradiset och sånt. Det är propogandra som visa galna människor försöker använda sig av för att låta andra okunniga begå dessa handlingar.

Självmord är en av sju största synderna inom islam. Att döda sig själv oavsett hur du gör det och varför. Genom att genomföra den handling så stänger man faktiskt sin dörr till paradiset och öppnar dörren till helvete.

Under profetens Muhammed (saw) tid var den en man som var mycket god muslim och alla sa att den här mannen definitivt kommer hamna i paradiset men profeten Muhammed (saw) sa nej, han kommer vara i helvete vilket förvånade alla mycket. När muslimerna hamnade i krig och den goda muslimen blev sårad väldigt hård och det gjorde ont på honom så stod han inte ut med smärta utan tog sin svärd och dödade sig själv. Han begick självmord och andra muslimer förstod vad profeten (saw) menade att han skulle hamna i helvete. Så trots att han har varit god hela livet och nästan dog som martyr så hamnade han i helvete just för att han begick självmord.

Dessa självmordsbombare begår inte enbart självmord och på det sättet stor synd utan en annan stor synd, de dödar oskyldiga människor. Gud har sagt att en person som dödar en oskyldig människa är det samma som om han eller hon har dödat hela männskligheten. Så stort är det och då går dessa självmordsbombare och dödar inte bara en utan flera hundra och till och med tusen. Hur emot islam är det inte?

Läs om islam, inte från media, inte från det muslimer säger, utan från muslimska ursprungliga källor. Jag lovar dig du kommmer bli mycket förvånad. Ta Koranens Budskap och läs från början till slut. Läs kommentarer som finns i Koranens Budskap. Kanske kommer du förstå mer och få en annan bild av islam och se själv vad som är islam och vad som är bara människornas påhit.

Tro mig, någon gång var jag precis som du. Hatade muslimer jättemycket. Jag var rädd för de och fördömde de tills jag beslöt mig att gå till källorna för att försöka förstå varför de gör så som de gör och upptäckte att det de gör är helt tvärt emot religionen och det islam faktiskt lär.

Mvh
Yasmine

Anonym sa...

Mashallah syster Yasmin!! Wallahi du rörde mitt hjärta med ditt svar! Må Allah belöna dig stort! Alhamdulillah att vi har blivit vägledda. Ja Marie! Jag håller med Yasmin. Jag var även jag som du innan jag började läsa om Islam. Jag kan även rekomendera www.Islamguiden.com Det var där jag fick upp ögonen för den sanna Islam. Tyvär så är Islam så smutskastad av dåliga Muslimer som inte förljer det Allah swa, vill!

Jag håller med att du borde gå till de rätta källor så kommer du bli som jag och Yasmin förvånad. Och självklart blir vi ledsna när människor far illa..

Ännu en gång Yasmin MASHALLAH! Jag har mycket att lära mig från dig!

Må Allah vare med dig min underbara syster! Ser fram i mot dina andra svar till Marie!

Kramar och blommor till dig <3
Meddie.

yasmine sa...

Jazaki Allahu kayr syster. Må Allah vara med dig också.

Kram
Yasmine

Marie sa...

Yasmine
Visst tror jag att du har ett hjärta. Du är säkert en väldigt god person som vill väl men du har en del likheter med en halalhippie även om du nu är muslim.

Jag citerar Pernilla Ouis som är forskare och muslim
”Det finns två krafter som motverkar förståelsen mellan det svenska samhället och dess muslimer. Den ena är de välmenande men okunniga ”halal-hippierna”, den andra är de intoleranta religiösa ledarna.”
http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article132319.ece

Självklart så är många muslimer ledsna över alla offer för självmordsbombare men man ska vara medveten om att det trots allt finns många som stödjer terrorismen.
I Malmö avslöjades att en falafelvagn var en terrorbank och hjälporganisationen al-Aqsa
spannmål i Malmö friades visserligen ifrån anklagelserna om att skänka pengar till terrorism men det är många som hävdar att det ändå är så.
http://sydsvenskan.se/sverige/article141850/Kiosken-var-en-terrorbank.html

Oavsett om du eller andra påstår att terrorsim är emot islam så kan vi enkelt konstatera att det är muslimer som begår fruktansvärda terrorattacker runt om i världen i allahs namn. Vi vet också att deras anhöriga blir belönade för deras fruktansvärda handlingar.
Åter igen så kommer vi till hur olika koranen kan tolkas och hur själva handlingen i allhas namn ändå är det viktigaste.

Jag förstår inte varför du hävdar att jag hatar muslimer för inget kan bli mera fel än att dra alla över en kam. Däremot tycker jag mycket illa om den extremism som växer sig starkare för varje dag och det blir den p g a människor som förnekar problemen och skjuter dem ifrån sig.

Som jag skrev innan så tror jag inte det är religionen i sig som är problemet utan hur den tolkas av religionsutövarna.

Det är dags att se verkligheten som den är och inte bara som du/ni vill att den ska se ut.

Mvh
Marie

Marie sa...

Måste bara säga...
Du förfasade dig över kvinnan som blev mördad för sin tro. Hur mycket förfasade du dig över när Abbas Rezai hedresmördades av sin egen familj?

Han blev kär i ”fel” flicka och hedersmördades på det mest barbariska sätt man kan tänka sig. Han hade fått kokande olja hälld över sig från någon meters håll i vardagsrummets soffa. Sedan har het olja hällts mot hans mun, vilket fått hela nedre delen av ansiktet och halsen att brännskadas svårt.

Han försökt fly men stoppade vid ytterdörren. I hallen har han sedan dels slagits upprepade gånger med ett basebollträ. Sedan hade han huggits med en lång kniv tio gånger i ryggen och tretton gånger i bröstet.

Efter det har han dragits ner från halvsittande ställning till ryggläge. Tre knappar i skjortan tycks ha knäppts upp metodiskt, bröstet blottats och sedan har han fått ytterligare två djupa knivhugg där. Han var dessutom halvt skalperad och hade i liggande ställning fått ännu ett knivhugg genom handen som satt märken i hallmattan.

Den 17-åriga sonen poserarde med mordvapnet i hand på familjens egna bilder, tagna ett och ett halvt dygn före mordet.

http://sydsvenskan.se/sverige/article149163/Blev-kar-i-fel-flicka---slogs-ihjal.html

Mvh
Marie

yasmine sa...

Hej Marie,

För det första jag förstår inte alls vart ifrån du fick att jag hävdar att du hatar muslimer. Citera gärna mig där jag påstår det.

"Halal-hippie" Intressant kategori. Något som jag själv aldrig hört talas om men det är kanske så icke muslimer gör, att de sätter olika beteckningar på oss.

Hur som helst är det lite konstigt att du försöker kategorisera mig utan att ens känna mig, känna vad jag är för person, vad jag gör och alla mina värderingar.

Som jag förstod från definitionen från det som Pernilla skrev så är det sådana blåögdna, naiva människor som är liberala men är helt ute och cyklar och ser verkligheten genom rosa glasögon. Om du menar verkligen att jag är sådan så är det verkligen tecken på att du känner inte mig.

Tror du att jag har inga ögon att se med eller öron att höra med? Jag är mycket medveten om verkligheten och vad som händer där ute så snälla sätt inte mig i någon fack och döm inte folk efter ditt egen vilja och tycke.

Angående falafelvagn så borde väl du veta att alla är oskyldiga tills det bevisas motsatsen. Än en gång döm inte andra bara för att du tror och tänker. De har blivit friande, det borde väl räcka.


Forts...

yasmine sa...

Jag stödjer inte terrorism och vill inte försvara det. Jag har själv upplevt terrorism på ganska nära håll. Jag är medveten att idag är majoriteten av terrorattacker gjorda av muslimer vilket jag tycker absolut är hemskt. Visserligen påstår de att de gör det i Allahs namn vilket personligen gör det mig ledsen då de smutskastar religionen men det är fortfarande en väldigt liten minoritet grupp av muslimer som gör det och som faktiskt stödjer terrorism. De flesta, flera miljoner muslimer är emot det.

Alla muslimer är inte terrorister och islam har ingenting med terrorismen att göra och det är inte så att alla muslimska lärda propagerar för terrorism.

En annan sak så är det långt ifrån alla anhöriga runt om i världen som får ersättning för att någon i deras familj begick attentat. Det är få av de och det är kanske något som lovas till de som lockas till att göra det men i verkligheten är det få som faktiskt får och om de får så är det inte jätte magiska summor.

Du behöver inte heller skriva i vart enda detalj hur olika hedersmord begick. Jag faktiskt läser tidningar och ser på nyheterna så jag är väl medveten om alla hedersmord som sker i Sverige. Hedersmord har inte heller något med islam att göra och de muslimerna som gör det försöker aldrig legitimera sina handlingar med religionen. Hedersvåld har tyvärr sina rötter i uråldriga traditioner och kulturer. Du kanske är också medveten att hedersmord begås inte enbart av muslimer utan rätt mycket också av andra grupper. T ex Fadime och hennes familj var inte muslimer och hon är en av de största offrarna som har uppmärksammats i svensk media.

Människor som blir mördade på grund av heder är synd om och det är klart det är något vi alla måste jobba med för att förebygga.
Det är hemskt att det sker absolut men det är lika hemskt brott som hände den här kvinnan. Hon dog bara för att hon är en troende muslim och bär sjal. En gång i tiden dödade Hitler judar bara för att de var judar. I skolan lär lärarna ut om andra världskriget, en del judar som överlevde koncentrationsläger åker runt och föreläser om andra världskriget för att historien ska aldrig upprepa sig. Men vad händer? Historien börjar upprepa sig men den här gången är dessa offer muslimerna. Att man dödar någon bara för att den tillhör någon annan tro eller ras. Jag vill inte ens gå in på vad som händer i Palestina för palestinier.

Du upprepar meningen om verklighet några gånger och jag är medveten om verklighet, jag varken blundar för den eller förnekar men jag gör skillnad på islam som religion och på handlingar som muslimerna gör.

Jag jobbar med att sprida kunskap bland muslimerna så att sådana handlingar inte begås. Att muslimerna lär sig vad islam står för och inte vrider och vänder den efter sin egen begär.

Det är lite synd att du försöker framstå som att du kan mycket men i själva verket har du stora brister i din kunskap. Sedan så är det klart att du kanske har haft dessvärre för mycket dåligt erfarenhet av muslimerna och därför drar alla över en kam. På ett sätt så är jag inte så förvånad över dina påståenden och tankar. Som jag skrev förut, förut tyckte jag precis likadant som du.

Mvh
Yasmine

Marie sa...

Yasmine
”Tro mig, någon gång var jag precis som du. Hatade muslimer jättemycket.”
Kan de orden verkligen tolkas på annat sätt än att du tror att jag är hatisk mot muslimer?

Halalhippie är egentligen en beteckning på icke muslimer som försvarar även muslimer som inte borde försvaras när de t ex begår brott mot de mänskliga rättigheterna till skillnad från ”vanliga sjysta muslimer ”

Visserligen så känner jag inte dig men i texten så kan jag läsa vilka värderingar du har och det handlar inte om hur jag tolkar det jag läser eftersom du är tydlig, konstigare än så är det faktiskt inte. Av det jag har läst så verkar du se verkligheten genom rosa glasögon även om jag inte tror att du är helt ute i det blå.

Som jag skrev innan så tror jag att du är en god person men du ser det du vill se och blundar för det som känns obekvämt. Det är inget konstigt i sig för det gör vi alla mer eller mindre på olika sätt. Jag har också saker som jag sopar under mattan för att jag helt enkelt inte orkar se det. En naturlig förvarsmekanism för att kunna hantera olika saker.

Angående falafelvagnen i Malmö så dömdes han till flera års fängelse precis som imamen från Stockholm, som man också kan läsa om i samma artikel. Däremot dömdes aldrig hjälporganisationen al-Aqsa spannmål i Malmö men misstankarna mot dem kvarstår.

Hjärntvätt till självmordsdåd
http://www.dn.se/nyheter/varlden/swat-hjarntvatt-till-sjalvmordsdad-1.927494

I din blogg kan man läsa:
”Hon dog som martyr. Hon dog bara för att hon är muslim och bär hijab.”
”Må Gud belöna henne med det högsta paradiset och beskydda hela hennes familj”

Självmordsbombare är martyrer och de blir belönade på olika sätt till skillnad från personer vars syfte bara är att ta död på sig själv. Den som bara är ute efter att döda sig själv kan räkna med att hamna i helvetet. Martyrerna däremot blir alltså belönade med paradiset och familjen blir ofta lovad beskydd i form av ekonomisk hjälp(om de sedan får det som utlovats är en annan sak). Det är mycket stora skillnader på de olika typerna av dödsfall.

Som jag har skrivit innan så handlar mycket om hur man tolkar koranen så jag kan läsa koranen hur mycket som helst och vi kan ändå ha olika syn på vad den faktiskt säger.

Det är positivt att du inte stödjer terrorism precis som så många andra muslimer. Men vi måste vara vaksamma och ta avstånd från de som stöder terrorism och de som utför terroristattacker. Tyvärr har gruppen med en mera extremistisk syn på islam vuxit och spridit sig på ett alarmerande sätt.

För min del så får folk ha vilken tro de vill och de får gärna tro på Nisse i Skarhult för min del, så länge de inte begränsar för sin omgivning och begår brott i religionens namn.

Det jag reagerar emot är att reaktionerna mot t ex karikatyrteckningarna var så otroligt starka över hela världen. Men var finns reaktionerna mot självmordsbombarna som spränger oskyldiga människor i småbitar????
Har du skrivit något överhuvudtaget om hur illa du tycker det är med självmordsbombare som spränger ihjäl oskyldiga barn, kvinnor och män?

Jag tyckte att detaljerna omkring Abbas Rezais hedersmord kändes viktiga som en jämförelse med mordet på Marwa al-Sherbini.
Hedersmord är inte islam men oavsett om Fadime var kristen eller muslim (jag vet att hon var kristen) så begås det många hedersmord av just muslimer trots att de är muslimer.

Att hitler såg till att judarna blev mördade är fruktansvärt och det hemska är att idag är det också en massa oskyldiga som mördas för att de inte har den rätta tron....

”Jag jobbar med att sprida kunskap bland muslimerna så att sådana handlingar inte begås. Att muslimerna lär sig vad islam står för och inte vrider och vänder den efter sin egen begär.”

Hoppas att du ser båda sidorna av allt då och inte blundar för eller försvarar det som inte bör försvaras. Kunskap är viktig men att reagera är också mycket viktigt...

Jag har inte brister i min kunskap. Jag ser det som händer och jag reagerar, gör du det?

Våra reaktioner är viktiga och helt nödvändiga.

Mvh
Marie

Marie sa...

Militanta islamister har skjutit ihjäl en somalisk kristen kvinna Amina Muse Ali, 45 år för att hon vägrat att bära slöja.

Ali hade berättat för sina kristna ledare att hon hade mottagit flera hot från medlemmar i Suna Waljameca för att inte bär slöja, som en symboliskt anslutning till islam. Gruppmedlemmarna hade länge övervakat henne eftersom de misstänkte att hon var kristen.

Så det kan gå när man inte har ”rätt” tro....

http://www.bosnewslife.com/9563-breaking-news-somalia-militants-kill-christian-woman-for-refusing-to-wear-veil

Mvh
Marie

marie sa...

Men snälla marie. Jag är medlem i svenska kyrkan och kulturellt svensk. Jag läser en dialog mellan dig och yasmin och jag kan bara konstatera att Yasmin faktisk tycks mig mera ödmjuk inför sånt hon inte vet något om än vad du gör om sådant du inte vet något om. Snälla du som ju intresserar dig för rätt och fel i världen: tagga ner och slappna av! Din kunskap liksom min bygger på den världsbild våra västliga medier levererar till oss dag ut och dag in hela livet. Jag tror du har kapacitet att vända dig om och tänka efter lite bättre! Vi är skolade i en eurocentristisk världsbild- och du: vi kan lätt framstå som korkade om vi inte lyfter blicken lite högre än de flesta...bort från vår självgodhet menar jag!!!!!Vår sk demokratiska värld är inte den bästa eller GUdsbenådade! Tycker du det är ok att folk blir mördade i en domstol?

Marie sa...

Hej Marie
Självklart är det inte ok att bli mördad i en domstol. Det jag reagerar på är den kraftfulla reaktion Yasmine visar när den muslimska kvinnan blir dödad för sin tro. Men var finns reaktionerna på muslimer som spränger oskyldiga människor i småbitar i allahs namn? Var finns reaktionerna på alla mord och hot mot de som vågar ha en icke godkänd åsikt om islam? Titta bara på hysterin kring karikatyrteckningarna som spred sig som en löpeld över hela världen med fruktansvärda konsekvenser. Just den bristen på reaktioner bland VISSA muslimer stör mig och jag undrar varför det inte stör dig?

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att Jasmine inte ser problematiken med niqab i arbetslivet och att hon inte förstår vikten av jämlikheten mellan kvinnor och män.

Min bild av bl a muslimer baserar sig naturligtvis inte bara på media även om den naturligtvis spelar en viss roll. Jag bor i Malmötrakten som befolkas av många muslimer och jag har muslimska vänner. Även de är bekymrade över islamisternas framfart och det borde du också vara.

I Malmö predikar muslimska fundamentalister s om t ex Anas Khalifa i Rosengård och det har varit många anmärkningsvärda händelser under en lång tid som gör att jag reagerar.

Istället för att ha en förutfattad mening om mig och min kunskap/erfarenhet så borde du sätta dig in i hur det faktiskt ser ut i t ex Malmö. Det jag har velat är att förstå hur Jasmine resonerar och jag har kommit fram till att vi båda har väldigt olika sätt att se på jämlikhet och religiös fundamentalism.

Läs gärna boken "Det muslimska problemet: en maning till uppriktighet och förändring"
av Irshad Manji som själv är muslim

Jag gillar förresten Nalin Pekguls ”tallibanprotest” då hon numera klär sig i knäkorta kjolar för att visa sitt missnöje mot det förtryck islamisterna utsätter kvinnor för i t ex Tensta

Mvh
Marie

Mathilda sa...

Jag får en klump i halsen och mina ögon fylls av vatten när jag läser denna text, det är hemsk att världen är sådan.. Ja må Allah belöna hon och hennes familj med det högsta paradiset! (Jag länkar din blogg och detta inlägget i min nya blogg så de som går in på min blogg även kan ta del av denna text). Selam!

Inas sa...

Hemskt!!:(

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online