fredag 12 november 2010

Bön och bebis

Det är mycket som en nybliven mamma till ett spädbarn man inte hinner att göra. Ibland känns som att tiden bara rinner iväg utan att man har riktigt gjort något. Så känner nog alla mammor. Kravet är så stort att man ska hinna göra tusen saker per dag så när man väl får en bebis så försöker man hinna med sina tusen saker ändå istället för att bara ta det lugnt och njuta av den underbara tiden, att vara mamma.


För en muslim finns det dock några saker som vi måste göra oavsett vad och ett exempel på det är bön. Egentligen är det inte så svårt. Det tar bara 5 min och man gör det 5 gånger om dagen. Men jag vet rätt många kvinnor som får problemet med bönen just när de får en bebis. Jag är inte alls förvånad. Bebisen ska ammas, bebisen ska bytas och sen förhoppningsvis somnar den i en stund och då vill man passa på göra antingen andra saker hemma eller gå själv och lägga sig. Med alla tankar kring en bebis så försvinner tankar om bönen ganska lätt. Visa mammor får en sådan bebis som man bara inte kan lägga ifrån nästan en enda sekund eller bebisen vill inte vara ensam.


bön



Så här är mina tips:

1. Om det finns någon annan hemma, ge över bebisen till den andra personen (ni kan turas om att be i fall den andra personen måste också utföra bön).


2. Finns det ett någorlunda äldre syskon så låt syskonet leka med bebisen. 5 min kommer både syskonet och bebisen njuta av utan att hinna tröttna.


3. Lägg bebisen bredvid sig på en filt eller sätt bebisen i en babysitter så att han/hon ser ens ansikte och be. Bebisen är nära under någorlunda uppsyn, bebisen ser er och ser att ni gör något. Börjar bebisen gråta, ja då är det bara att stå ut. En bön tar inte mer än 5 min att göra. Dessutom kommer bebisen lära sig efter ett tag att när mamma ställer sig på en matta med en sjal på huvudet och säger “Allah Akbar” så kommer hon inte ge uppmärksamhet tills hon är klar. Bebisar är faktiskt rätt duktiga på att lära sig saker och ting.


4. Till slut så kan man faktiskt alltid utföra bön med en bebis i famnen. Det funkar utmärkt faktiskt.

Jag har faktiskt provat ut alla dessa fyra tips jag har och de funkar. Gillar mest när han sitter i en babysitter bredvid mig och tittar nyfiken på mig vad jag gör. Jag tror verkligen att det är toppen sätt att lära honom att det finns en kort stund då jag ger inte uppmärksamhet till honom, då min uppmärksamhet går till något helt annat. Tror också att så småningom kommer jag få chans att lära honom att vara tyst när någon ber (jag hoppas i alla fall). Även om jag inte blir så störd av ljud under bönen så tycker jag att det är rätt störande när man kommer till moskén och så är det någon super vild unge som springer och skriker. Visst barn är barn men man kan faktiskt lära sina barn vara tysta visa stunder och platser.


2 kommentarer:

Svarten sa...

Blir det något julbord i år :-)

yasmine sa...

Tyvärr inte i år. Lite svårt att komma iväg med en bebis och missar jobbets julbord också.

Men vi nöjer oss med att ha hemma. Har hunnit både med att baka lussebullar och julgodis :))) Så synd om oss är det inte, hehehe

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online