tisdag 26 juli 2011

Tragedin i Norge


Så klart kan jag inte låta bli att nämna tragedin i Norge. Det som hände är verkligen hemskt. Något som jag har fortfarande svårt att förstå. Mitt i alla lekar på kollot så råkade jag gå förbi matsalen där tv:n var på. Det var nyheterna som var på och jag läste snabbt ”terrorattack i Oslo”. Kunde inte tro mina egna ögon. Va?! Sa jag, bara. Är det nu? Fick tillbaka svaret från en kompis som satt redan och tittade på nyheterna att det var nu. Att någon hade sprängt regeringsbyggnad i Oslo och då hade vi fortfarande inte förstått något om lägret. Om en liten stund så fick jag höra att någon dessutom hade skjutit barnen på ett läger utanför Oslo.

Tankarna bara snurrade som karusell i mitt huvud. Jag själv befann mig på ett kollo, omringad av barn och genast föreställde att någon skulle bara komma här och börja skjuta. Det gav mig rysningar och mitt hjärta led med barnen i Norge.

Jag var ledare för de äldsta tjejerna hos oss som var 13-15, även de såg nyheterna och började genast diskutera händelsen. Ännu visste vi inte vem som var ansvarig men av en vana genast trodde vi på att det var ännu en gång en galen muslim. Själv kunde jag dock inte förstå i så fall motivet för att jag inte tycker att Norge sticker ut så pass mycket i konflikter för att reta någon galen muslim. Men i och med att det redan har hänt här i Sverige så visste jag att allt var möjligt.

Även media var snabb ute att prata om terrorism, muslimer och islam. Precis som de brukar göra när sådana saker sker. Fast den här gången var det faktiskt inte en muslim och det var inte i islams tecken. Utan tvärtom motivet var ”mot islam”. Motivet var rasism. Ca 90 personer miste livet i rasismens namn. Mördaren var en vanlig blond, norsk kille.

Jag känner sorg med Norges befolkning, känner sorg med familjer som förlorade sina barn, sina anhöriga. Jag hoppas att det här var en väckarklocka för oss alla och att det är dags för oss alla att jobba starkt emot rasismen. Varken andra världskriget eller något annat får inte upprepa sig. Extrema grupper och ideologier får inte växa fram.

Inga kommentarer:

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online