måndag 11 juli 2011

Yasmine svarar

Fick en fråga under min frågestund i tidigare inlägg. Så jag tänkte besvara den för att inte vänta för länge. Så klart alla ni andra som fortfarande vill ställa frågor så är ni välkomna att göra det.

Tänkte höra med dig om du går med slöja sen du konverterade? Ber du 5 gånger om dagen och gör du det själv eller samtidigt som din man? Alltså typ sitter du bredvid honom när ni ber hemma? / Jana

Hej Jana!

Jag började med slöja på heltid ca sex månader efter jag konverterade. Ärligt talat var jag faktiskt ganska kritiskt till slöjan innan jag konverterade och även ett tag efter. Förstod liksom inte poängen med slöjan och hade verkligen inte någon tanke på att ha den. Men sedan så började jag läsa om slöjan, prövade själv att ha det. Dessutom måste man ha den när man ber. Så jag upptäckte en helt annan sida av slöjan och började tycka om den. Däremot kände jag inte att jag bara kunde ta på mig den direkt på grund av olika orsaker. Så jag tog det successivt. Kallar det för inskolning av slöjan J Nu idag har jag slöjan och älskar den.

Angående bönen så ber jag fem gånger om dagen. Det var faktiskt den första praktiska dyrkan jag började med direkt när jag konverterade. Det tog ett tag att lära mig hela bönen men nu går det utan problem. Ibland ber jag själv och ibland ber jag med min man. Det beror lite på situationen och så. Så klart är det mycket bättre att be tillsammans. Man får mycket mer belöning då men det är inte alltid vi gör det trots att båda två är hemma vid bönetiden.

2 kommentarer:

jana sa...

Tusen tack för ditt svar! :)
Jag försöker läsa massor om islam..min kille berättar också en del..men son sagt,det tar tid att komma in i det hela. Jag vill känna att jag förstår varför jag ber och hur jag ska göra. det är väldigt fint med bönen men just slöjan är svår. helt ok vid bön men att gå med den ute känns mycket tuffare. successivt ,som du säger:)
Ha det fint!
Jana

yasmine sa...

Hej Jana!

Det var så lite så :))
Jag förstår att det känns lite svårt med slöjan. Det är verkligen inte lätt att bära slöjan. Jag menar inte att jag blir utsatt pga det men det är det första steget att sätta på sig slöjan och visa öppet vad du tror på som är tufft.
Du är bara i början av din resa och därför så har du absolut ingen behov att springa iväg.
Ta allt i din takt. Så som du själv behöver. Att du har börjat med bönen är toppen. För att det är det bästa att börja med.
Ha det gott!
Yasmine

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online