söndag 7 augusti 2011

Ny älskningspryl hemma.


I vår familj har vi nu nytt älskningspryl. Igår köpte jag en present för hela familjen. Det är lite tidigt för Eid presenter så det blev istället Ramadan present för oss alla. Det är en klocka. Men inte vilken klocka som helst. Det är en Al fadjr klocka.

Jag såg en sådan för ett tag sedan hos min kompis och tyckte genast om den. Googlade på nätet för att se om jag kunde hitta någonstans att beställa den från. Men det var få sidor som sålde just den här modellen som jag ville ha och alla var utländska hemsidor. Även om jag tror säkert att de är bra sidor och det säkert funkar toppen att beställa från dessa så föredrar jag fortfarande svenska hemsidor. Och tyvärr fanns det ingen svensk hemsida som sålde just den här modellen.

Dumma mig att jag aldrig tänkte på vår kära butik i moskén. Här om dagen gick jag in för att titta på barnböcker och precis när jag skulle betala så ser jag den. Min klocka står där vid kassan för försäljning. Så glad jag blev. Tyvärr hade jag inte möjlighet att köpa den på en gång. Det är ju inte så att jag brukar ha mycket cash på mig. Jag är verkligen kort människa och tyvärr den enda stora nackdelen med butiken att de inte tar emot kort. Önskade att de började med det en dag.

Så jag fick vänta till nästa gång besök till moskén för att köpa den. Och anledningen till varför vi alla hemma älskar den. Det är för att förutom att den visar tid, datum (både enligt gregoriansk kalender och hijri (muslimskt) kalender) så kan man installera bönetider på den och när det är väl dags för bön så kommer adhan (böneutrop) ur den. Så här missar man inte tid för bön längre. Sedan har den dessutom 3 olika alarm. Ett speciellt alarm för fadjr bönen (den första morgonbönen). Man kan till exempel ställa att det ska ringa tio minuter innan själva bönetiden och den gör det men i och med bönetiden ändras så ändras alarmet också så att man själv slipper ändra den. Sedan har den vanlig alarm som man kan ställa någon speciell tid och ett alarm som man kan ställa för varje dag. Till exempel man ska vakna viss tid varje dag då kan man ställa in det och dessutom välja ha det enbart veckodagarna och inte på helgen. Och utöver allt detta så visar den inomhus temperaturen och Qibla riktningen (böneriktningen) när man har ställt in sin stad som man bor i.

Så nöjd är jag verkligen. Som sagt det finns lite olika modeller. Lite mindre som bordklockor och lite större som vår som man både ställa på bordet eller hänga upp på vägen. Vår kan man dessutom koppla in nokialaddare och låta den funka genom laddare i fall man inte har batterier eller de håller på att ta slut och man har inte hunnit byta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Salamualajkum!

Hur bra är det att ha reklam för saker som är haram? T ex smslån!

yasmine sa...

Wa aleykom assalam!

Tyvärr är det inte jag som styr innehållet i reklamen. Oftast baseras det någorlunda om vad bloggen handlar om men inte alltid.

Angående just smslån så är inte all lån haram? Det är räntan som är haram men om lånet är med 0% ränta så är det ok. Allahu 'Alem

Anonym sa...

Salamualajkum! Då förstår jag. Har blivit förvånad då jag även sett reklam för otrohetssiten etc. För övrigt så har du en jättefin blogg. Allt gott!

Konvertitgrupp för systrar

En gång i månaden på söndagar har vi speciell träff för konvertiter (kvinnliga)

Tid: 12-14

Under träffarna finns det stor chans till diskussion i olika frågor, hjälp med de praktiska delar när det gäller islam och lära sig grunden i islam. Även olika andra aktiviteter arrangeras.

Även icke muslimer som är intresserade av islam är välkomna till träffarna.

För mer information går det att skicka e-mail till yasse467@hotmail.com

Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online