fredag 29 augusti 2008

Spontanitet – impulsivitet

Igår fick jag ryck. Åkte till stan efter jobbet och shoppade presenter till mina två karlar hemma. Visserligen blev det enbart kläder men de blev så glada ändå. På vägen hem packade jag in de i fina presentkartonger så att det skulle vara mer festligt. Det var ingen speciell dag och ingen speciell orsak. Jag gjorde det bara för att jag kände för att göra så.


Så är det i vår familj. Vi är väldigt spontana av oss och kan ställa till med fest vilken dag som helst. Spelar ingen roll om det är en vardag eller helg. Helt plötsligt kan vi bli sugna på en tårta, ja då går vi och köper en tårta, lagar en god middag tillsammans och helt plötsligt har vi lite lyxigt så här mitt i vardagen. Ibland när jag berättar för mina kompisar att vi har ätit en tårta så blir ganska ofta en följdfråga ”jaha, fyller någon år idag?”. Då undrar jag, måste man fylla år för att äta en tårta. Måste det vara något speciellt för att unna sig något extra?


Vi behöver inte anledningar för att göra det. Vi behöver inga födelsedagar, inga mors- och farsdagar osv. Jag tycker det är ganska bra för att på det sättet behöver inte man har några förväntningar över dagar som kanske blir till slut misslyckade. Man behöver inte göra som alla andra och dessutom blir det ännu mer spännande för att man vet aldrig när man får något eller när en sådan extra dag blir men man vet att det blir och inte enbart en gång om året.


Vi behöver inte några speciella dagar för att visa kärlek och omtanke i vår familj till varandra utan var och en kan göra det när som helst. Även vår son har lärt sig redan nu den här spontaniteten. Ibland får han ryck att göra något till oss på dagis och då gör han det och ger det utan att vänta på någon speciell dag på året.


Visst kan det vara roligt med de där speciella dagarna också men nu tycker jag att de är så överreklamerade och överallt tvingas man nästan överkonsumera till mors- och farsdagar, alla hjärtans dag och andra sådana dagar. Dessutom nu när hösten närmar sig och snart är det mörkt och kallt så behöver man det lilla extra i vardagen för att lysa upp det och göra varandra gladare.


Ja, jag är en person som verkligen älskar impulsivitet, att helt plötsligt göra något. Något som man känner för just för stunden. Skulle jag ha mer möjlighet nu så skulle jag helst vilja dra på någon weekendresa någonstans i Europa t ex Rom och bara njuta av ett litet miljöombyte. Dessvärre är det inte lika lätt att åka iväg på en resa såsom att köpa några presenter. Så jag får nöja mig just nu med det lilla man kan göra.


Inga kommentarer:


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online