fredag 20 juli 2007

Marrakech - Jemaa el Fna

Skrivet den 27/6-07

Vi åkte till den centrala Marrakech för att utforska staden. Mittpunkten av Marrakech är en stor marknadsplats som heter Jemaa el Fna. Där kan man se allt möjligt. Här var nog första gången jag såg mycket turister i Marocko, vilket jag har inte gjort så mycket tidigare, varken nu eller första gången. Jag vet inte varför men på något sätt så glömmer jag att jag själv är lika mycket turist som dem. Kanske är de för att jag är för det mesta bland marockaner, kanske för att jag inte befinner mig på de hotell och turistorterna och kanske är det för att jag har slöja på mig och många till och med tror att jag är marockan.


Hur som helst så var där många turister. Även för vår son var det inte så märkvärdig att vara blond för att det var så många andra blonda människor. Annars brukar han få mycket ögonen på sig.


Jemaa el Fna öppnar sig som en stor marknadsplats. Det är ganska mycket människor där alltid men speciellt mer på kvällen då alla har slutat jobba, det är inte lika varmt och man underhåller sig själv att gå ut. Det gäller också att se upp för hästar med vagn och framför allt alla mopeder för att de körs av riktigt galna människor. De ser inte förr och kör fort även bland alla gående. Så det gäller verkligen att passa sig.


Det första jag fick ögonen för där är män med apor. De sitter där med sina apor och väntar på några människor som blir intresserade av att ta en bild med dem. Vi gick fram till dessa, sonen tyckte att det var riktigt roligt och snart hade min man både sonen och en apa i handen. Vilken familj tänkte jag. Männen är ganska snabba på att placera djuret i ens hand för att när man väl ha det i handen så kan man inte stå emot att fotograferas med den och män får lite betalning för det.


Det andra djuret som satte mig lite i obehag för att jag är inte så kär i dem, är ormar. Lite här och där sitter män med olika sorts ormar. Alla är av den sorts som är giftiga men som min man förklarade för mig så tar de ut giftet och dessa ormar bits inte. Ändå så ides jag inte att gå nära dessa för att titta. Det var första gången som jag såg t ex kobran så här öppet, liggande på marken och snurra runt. Män spelar lite musik som hon dansar till. Vill man ta bild på dessa så får man egentligen betala för det. Män är ganska noga med det att ingen tar en bild gratis. När jag ville ta en gång bild på en dansade kobra så medan jag försökte zooma in så var helt plötsligt ormen borta. En av männen la på en lock och gömde ormen. Min man senare lyckades ta bild på dessa ormar så i så fall får man göra det snabbt och i smyg innan ens männen reagerar att man var framme med kameran. Om man är modig nog så kan man så klart att gå fram till dessa och få en kobra eller någon annan orm hängande runt halsen och ta bild med dem. Även här är män ganska snabba att hänga en orm runt en om man kommer nära de. Så är det så att man är rädd kanske för ormar och vill inte ha en helt plötsligt hängande runt halsen så är det bäst att håla sig på avstånd.


Förutom ormar och apor så finns det annan underhållning för människor. Lite här och där kunde man se ringar av människor. Det var för att de tittade på något. Man kunde t ex se pojkar som hoppade runt och gjorde olika akrobatiska saker, man kunde se några män som klädde sig ut till kvinnliga dansare och de dansade. Det var ganska roende. Man kunde se andra som försöker vara roliga på olika sätt. Vill man inte titta så kan man leka. Man kan t ex försöka fånga en liters kola flaska med en ring på en pinne. Svårt att förklara och säkert lika svårt att få den ringen på den där flaskan.


Henah målning är väldigt traditionell i arabiska länder och även turister har chans att få en liten henah målning på sig vart de önskar sig. På jemaa el Fna sitter kvinnor här och där som gör dessa henah målningar. Utöver det så finns det kvinnor som sitter med kortlek och andra spåsaker i beredskap att spå någon ens framtid. Något som kan vara lockande för turister. Inom islam är det förbjudet med spådomar även för skojskull men även om det är förbjudet så finns det till och med marockaner som tycker om att roa sig med att bli spådda.


I mitten av Jemaa el Fna finns det olika små restauranger med matplatser. Det påminner mer som ”Smaka på Stockholm”. När i Kungsträdgården samlas olika restauranger och man kan smaka på. Samma här men de är där permanent. Det finns allt man önskar sig. Man kan äta olika sorts delikatesser som djurens hjärna och andra konstiga kroppsdelar, något jag absolut inte tycker om och ville inte ens prova men också mer vanligare traditionella maträtter som tajine och couscous. Män som arbetar i dessa försöker med alla metoder locka människor till sig så att de kommer och äter just hos de och inte hos grannen som serverar i princip likadan mat. Min rekommendation dock skulle vara att gå och äta någonstans vi sidan om marknaden. På kanter finns det också restauranger som är bättre och mer prisvärda.


Sedan så finns det så klart stor shopping område och man kan i princip köpa allt vad man kan tänka sig. Från själva marknadsplatsen går det små gator till souk. Jag har varit i souk i Rabat och tycker att här finns det mer utbud av saker, speciellt när det gäller traditionella föremål som lockar turister. Souk i Marrakech är dock dyrare än i Rabat och även här gäller att förhandla priset.


Jemaa el Fna är endast en av den mängd områden man kan besöka i Marrakech. Det är mest centralaste men det finns mycket mer att se. Vi började med Jemaa el Fna men insha Allah vi ska besöka även andra.

Inga kommentarer:


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online