fredag 20 juli 2007

Marocko - Marrakech

Nu har jag varit på semester i Marocko igen och jag skrev några inlägg där och vill posta dem men fick aldrig möjlighet och tid för det så jag gör det nu istället.


Skrivet 25/6-07


Nu var det dags igen för Marocko. Jag trodde inte att vi skulle vara så snart tillbaka men det känns väldigt skönt att åka hit igen. Jag har saknat mycket det landet och när vi landade glädjen bara spreds i mig. Solen, värme och palmerna är en av minerna jag hade från Marocko. Redan när vi gick ut på kvällen för att äta något och jag såg alla människor, rörelser, små affärer med olika saker, små marockanska restauranger och kände lukten fick mig att minas hur mycket jag egentligen längtade tillbaka och hur underbart det är här.


Den här gången är vi i Marrakech. Jag hade hört mycket om denna stad och många sa att den är vacker. Vi hann aldrig besöka Marrakech förra gången och min man lovade att nästa gång kommer vi att göra det. Så blev det och till och med ännu bättre. Vi inte bara besöker denna stad, vi bor nu i denna stad.


Marrakech är väldig känd turist stad och många älskar åka hit. Jag genast tänkte på varför egentligen alla turister vill komma hit och många till och med köper hus här. Det finns ju inget hav, det är inte direkt badort och dessutom jättevarm på sommaren. Min man förklarade för mig att staden är väldigt speciellt i sitt utseende och sin historia och därför är den så känd och älskad av många.

Stadens historia är jag ganska dålig på men utseende kan jag hålla med om. Den skiljer sig mycket i utseende från andra städer som jag har sett. Framför allt hus. I andra städer är det mycket vita hus vilket kan ge ganska smutsig intryck för att vit blir ju lätt smutsigt. Här är det mer röd/sandfärgade hus och get verkligen fin touch på husen.

Om man minns alla orientaliska sagor eller till och med Disneys Aladdin så är det precis i Marrakech man kan få den känslan att man är i en sagostad. Det är precis den samma utseende på hus och även stämning. Det är nog precis samma sak som alla turister upplever när de besöker Marrakech och därför längtar alla att komma tillbaka och även ha ett hus här.

För mig är det än så länge endast tredje dag här och det är klart att jag har sett endast en liten del av staden och befinner mig bland marockaner och inte där det finns turister men jag är säker på att jag kommer bli även mer imponerad av staden när jag kommer se mer av den.

Inga kommentarer:


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online