onsdag 22 juni 2011

Det tog 22 år men nu är det här för att stanna…. Göteborg har fått en moské.











(Huvud ingången till Göteborgs moské)

Nu i helgen har jag fått möjlighet att åka ner till Göteborg med ett glatt gäng för att bland annat besöka den nya moskén. Hela processen tog 22 år. Det var mycket som behövdes fixas på vägen innan dörrarna kunde öppnas till Göteborgs första moské. Inofficiella invigningen med bl a politiker och andra personer från olika organisationer skedde på torsdag (den 16 juni) och den officiella invigningen med start med fredagsbönen blev på fredag den 17 juni.

(Göteborgs moské med tillhörande parkeringsplats)

(Vacker minaret i modern arkitektur)

Tanken var att hela vår grupp skulle bila ner till Göteborg från Stockholm och delta i den historiska första fredagsbönen. Jag tyvärr hann inte åka så tidigt på morgonen utan behövde fixa saker här hemma och åka lite mer senare. Vilket innebar att jag missade fredagsbönen men de andra i gruppen åkte iväg kl 7 på morgonen och hann. Fick höra att det var mycket folk. Människor bad överallt, till och med ute på gatan. Så underbart härligt det måste ha varit.

(Huvudingången till moskén. Stora glasfönster gör moskén mycket ljus)

(Receptionen full med blommor från invigningen
och alla fick inte plats.)

Själv anlände jag till Göteborg först kl 21 på kvällen. Tanken var att jag och min kompis skulle komma tidigare men vi fastnade i trafiken så resan tog längre tid än vad vi har tänkt oss, trots att jag försökte köra på. Så för oss blev det inte så mycket att göra på kvällen förutom att umgås lite med andra från gruppen.

(Inne i kvinnornas bönesalen, en mysig balkong
som ger sinne till ro)

(I kvinnornas bönesal kan man hitta den här hylla och
ta en Koran att läsa eller låna en sjal till bönen)

Besöka den nya moskén fick jag möjlighet först dagen efter. Då var det ganska lugnt i moskén, vilket i och för sig blev en fördel för mig, för att då kunde jag passa på och utforska varje liten hörn av moskén. Då och då kunde man se små grupper med en guide som ville se och veta allt om moskén.

(Männens bönesal. Imamens plats att leda bönen och hålla predikan under fredagsbönen)

(Utsmyckad dörr med vers från Koranen)

Moskén är ganska modernt byggt. Mindre än hos oss i Stockholm på Medborgarplatsen men så klar mycket fin och fräsch. Det är mycket öppna ytor, mycket fönster vilket skapar mycket ljus.Den luktade nytt men jag fick snabb känslan av att det känns som hemma. Min son som är mycket van vid moskén på Södermalm och känner sig som hemma där, gjorde det rätt snabbt även i Göteborg. Han ganska snart lämnade mig, sprang iväg, utforskade den på egen hand och lekte med några barn. Är han trygg någonstans så lämnar han mig. Det har jag lärt mig nu efter många år.

(Kupolen inne från. Modernt, stilrent och enkelt)

(Männens bönesal rymmer totalt 720 personer)

Moskén är fortfarande inte till hundra procent funktionell och inredd. Alla lokaler som avsedda vara kontor är tomma och ännu vet man inte vem kommer sitta vart. Det är tänkt att det ska finnas en bokhandel i moskén men även den är helt tom. Det finns ingen som ännu är anlitat för att städa moskén så alla som kommer till moskén hjälps åt att städa. Väldigt fint. Man märker att göteborgarna har längtat lång tid efter en moské så nu när de har den så är de villiga att ta hand om den väl och vårda den. Något vi i Stockholm kanske borde lära oss mera av.

Till slut kan jag bara säga grattis Göteborg, grattis mina syskon i Göteborg!


Inga kommentarer:


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online