torsdag 4 augusti 2011

Fri från beroendet!


Jag och min man beslöt oss att stänga av TVn under hela Ramadan. Alltså att ingen får öppna TVn och titta på den ens 5 minuter. Det var nog en av de bästa beslut vi har tagit tror jag. Så otroligt skönt och underbart att bli fri från TVn.

Barnen är väldigt duktiga (hittills) att följa regeln. Trots att fjärkontrollen ligger i närheten och det är väldigt lätt att trycka på en knapp och öppna TVn så har ingen gjort det. Det bästa är med det här att det faktiskt är de som blir mest påverkade. Helt plötsligt leker de på helt annan sätt, använder fantasin, de läser mer och försöker hitta alternativa sysselsättningar. Jag börjar nästan fundera att ta bort TVn helt.

Faktiskt när jag var liten så var det en period då vi inte hade någon TV hemma i ca 2-3 år och det funkade. Kanske missade jag visa program som alla andra pratade om men däremot så lekte jag mycket, jag hade fritidsaktiviteter och läste mycket böcker. Jag använde hela tiden min fantasi. Så även om då, när jag var liten, så kunde jag ibland tycka att det var tråkigt att vi inte hade TV så är jag väldig glad och tacksam för det idag.

TV är något som skapar beroende. Visst är det kul att titta på någon bra film då och då eller en serie men tyvärr leder TV tittande att så fort man tror att man inte har något att göra så sitter man halvdum och bläddrar genom kanaler för att hitta något intressant. Och man hellre sätter sig framför TVn för att bläddra igenom kanaler än försöker använda sin fantasi för att hitta på någon sysselsättning.

Så jag kan verkligen rekommendera er andra att stänga av TVn en period antingen nu under Ramadan eller någon annan tid. Det är otroligt skönt och ger chans för alla i familjen att umgås på andra sätt.

Inga kommentarer:


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online