onsdag 3 augusti 2011

Ramadan - från bordet




Tänkte lägga ut lite olika maträtter som vi lagar under Ramadan. Och så klart om ni har några bra tips så är det alltid kul att få läsa vad andra har på sina bord.

Igår gjorde jag baghrir, marockanska pannkakor. Hela familjen älskar det och äter med nöje. Egentligen är det inte någon sorts Ramadan specialitet utan kan tillagas när som helst under året. Vanligt visst till frukost eller mellanmål men hos oss har det av någon anledning blivit att vi gör det extra mycket under Ramadan. Det passar så perfekt att först äta Harira och sedan ha Baghrir till det.

Baghrir ser ut ungefär som en pannkaka men är lite tjockare och har många håll i sig. Den är mjuk och man har smör och honung på det. Jag säger bara mums!

En annan grej jag lagade igår var basbousa. Det är en dessert som är egentligen från Egypten men lagas i många andra länder. Ganska lätt, snabbt och gott. Jag brukar dock köra lite min egen variant som jag har lärt mig av min svägerska och det blir verkligen gott. Här ser ni bilden på en klar basbousa. Dock orkade jag inte dekorera den men egentligen ska det vara mandlar på toppen. Men jag körde en enkel variant då det ändå är endast för oss hemma.


Inga kommentarer:


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online