torsdag 4 augusti 2011

Hjärtlös handling

En flicka som är 11 år blir avkastad från tåget för att hon saknar en biljet. Hon pratar dålig svenska och lyckas inte ens förmedla till konduktören att hennes stora syster är på toaletten och det är hon som har biljetten. Flickan hamnar i en liten stad alldeles själv. Hon känner ingen, kan inte svenska och vet inte vart hon ska ta vägen. En snäll äldre dam hjälper henne och ett dygn senare blir hon återfunnen.

Hur kan man göra så? Hur kan man vara så pass hjärtlös och grym att man faktiskt slänger av flickan från tåget. Det är dessutom inte första gånger jag läser sådana historier. Det har hänt för att barn har blivit avslängda från tåg och bussar. Tack och lov så har inget ont hänt de (av det jag har läst) men alla har blivit säkert rädda och besvikna på vuxna som ska hjälpa barnen istället för att skrämma iväg. Och vad händer den dagen då kanske något dåligt händer barnet. Då får den som har slängt av barnet verkligen leva med sitt dåliga samvete om inte dömas för brott.

Jag förstår verkligen inte dessa vuxna. Jag må jobba och följa regler på mitt jobb men det finns också gränser och situationer där man måste vara flexibel och kunna töja på regler vid speciella situationer. Som här. Den här flickan var bara 11 år. För det första så var hon ett barn. Man slänger inte ut barn på gator så här. Man ser till att åtminstone de hamnar hos en vakt eller polis som kan ta hand om barnet och se till att den kommer i rätta händer. Konduktören trodde att hon var äldre än vad hon var egentligen. Men hur pass äldre kan hon ha sett ut i och med att hon var 11? Knappas över 18 år. Tror inte att det är möjligt. Så även om hon såg ut som 15-16 så kommer det andra aspekten att hon inte talade bra svenska. Vilket betyder att om man slänger av henne från tåget bara mitt i ingenstans så kommer hon ändå inte kunna ta sig någonstans eller försöka be om hjälp och förklara sig.

Så min slutsats att den här konduktören var en helt hjärtlös människa och en helt korkad människa. Ursäkta att jag skriver så hårt men jag ser inte det på något annat sätt. Det här bevisar än en gång för mig att jag ska aldrig låta mina barn åka ensamma på tåg och bussar om inte de har åtminstone full laddade mobiler med sig och aldrig släppa ur sine de när de är med mig. Vem vet kanske nästa gång någon ”snäll” konduktör för få sig att slänga min son ut bara för att jag har biljetten och inte han.

Inga kommentarer:


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online