tisdag 2 augusti 2011

Ramadan - från bordet


Första dagen flög förbi snabbt. Hann knappt märka tiden. Något trött är jag men egentligen inte på grund av fastan utan att jag sov lite för lite. Ska försöka kanske sova lite under dagen imorgon (om jag hinner).

Här i alla fall vad vår middag bestod av. Vi har det rätt enkelt i vår familj. Vi vill inte lägga massa tid och energi på matlagning utan gör det så enkelt för oss som möjligt.

Så bryta fastan var det enligt profetens (saw) Sunnah (tradition) med mjölk och dadlar. För mig blev det dadlar och vatten dock. Tål inte mjölk så mycket.



Sedan var det dags för mat och då var det något som är ett absolut måste i vårt hem under Ramadan och det är Harira. En marockansk soppa som tror man säkert har kunnat hitta i nästan varje marockansk hem idag. Det finns olika sätt att göra den på. Varje familj har sin egen Harira. Det som är det bästa med Harira att den mättar verkligen. Man kan göra det med både kött och utan. Jag personligen föredrar med kött så det var just med kött jag gjorde idag. En liten talrik Harira och du känner dig mätt.



Vid sidan om hade vi lite sallad och bröd. Toppen middag och helt enligt min smak. Jag vill inte ha massa maträtter, man orkar inte äta de ändå och jag vill inte ha tungt mat. Man ska ju trots allt känna bra i magen efter en hel dag fastan.

Lämna gärna kommentarer på era Ramadan mattips. Alltid kul att veta vad andra äter under Ramadan.

Inga kommentarer:


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online