onsdag 17 augusti 2011

Ramadan - halva vägen klart


Tiden går så fort. Det är kväll, tittar ut genom fönster och ser fullmåne. Det innebär att det är mitten av månaden. Halva Ramadan har gått. Helt otroligt hur fort tiden går och det är fortfarande en del som jag har inte hunnit med.

Mitt plan var i början av Ramadan att läsa ut hela Koranen, lyssna igenom hela Koranen, be Taraweeh bönen, göra mer dua (åkallelse), göra mer dhikr (åminnelse), behärska mig själv, prata gott, ge sadaqa (allmosa) och andra bra saker som man ska göra under Ramadan.

Jag kan inte påstå att jag har varit dålig under den här Ramadan. Jag har verkligen försökt att vara med andlig och ta vara på Ramadan på det bästa sättet men ändå känns det som att jag har inte gjort tillräckligt. Känns som att förut jag hann göra mycket mer än vad jag hinner nu.

Det som jag är mest ledsen över och som jag har verkligen inte hunnit med, det är att läsa ut Koranen. Jag brukar alltid göra det varje Ramadan men nu krävs det så mycket att sätta mig i lugn och ro och bara läsa. Om inte det är barnet så är det något annat. Jag är igång hela dagen så det är inte så att jag slöar eller latar mig. Tiden bara räcker inte till.

Fast än har jag inte gett upp hoppet. Det är fortfarande halva Ramadan kvar och det är fortfarande möjligt. Så jag hoppas med Guds hjälp att jag får till det i planeringen och läser ut Koranen.


2 kommentarer:

raspberry1.wordpress.com sa...

salamu alajkum
enligt mig så tycker jag att du ska fortsätta be tarawih bönen och fortsätta läsa i koranen för då kommer du samla in många ajil inshaAllah

yasmine sa...

Wa aleykom assalam

Jo, det klart jag ska fortsätta med taraweeh bönen (även om vi har nu redan hunnit bli klara med hela Koranen Alhamdulillah) och läsa Koranen på egen hand, insha Allah. Man vill slösa så lite tid så möjligt på allt annat och koncentrera sig enbart på dyrkan.
Mvh
Yasmine


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online