torsdag 7 juli 2011

Ramadan på ingången.


Vaknade idag med en hungerkänsla i magen. Det händer faktiskt inte så ofta då jag inte brukar vara speciellt hungrig de första timmarna när jag har vaknat. Att äta frukost direkt har alltid varit problem för mig.

Men nu min hunger ledde till tankarna till Ramadan. Det är bara några veckor kvar. Mindre än en månad. Tiden går så fort. Det känns ju nästan som att det var inte länge sedan det var förra Ramadan. I år är det hela augusti då Ramadan antagligen kommer börja sista juli eller första augusti och sedan håla på i 29/30 dagar. Det är sommar, vi är i Sverige och det innebär långa dagar. Hur ska det gå? Kan inte låta bli och tänka på det. Kommer jag verkligen klara av så pass länge utan mat och framför allt dryck?

Det roligaste är att sådana tankar får jag inför varje Ramadan och sen går det som rullande räls. Inga problem. En månad springer iväg snabbt förbi och man har knappt fattat att man har fastat i en månad utan några som helst problem. Det är välsignelse i Ramadan. Därför är Ramadan helig.

Förra året fastade jag faktiskt knappt. Jag var gravid i sista månaden och födde precis i slutet av Ramadan. Så först ville jag prova på och fasta och se hur mycket jag kommer orka med men efter tio dagar märkte att det inte går så bra. Mina värden började dala så jag valde att avbryta fastan helt.

När man är gravid, ammar, sjuk eller på resande fot så har man rätt att inte fasta Ramadan om man inte klarar av. Så eftersom jag märkte att det var svårt för mig att fasta och dessutom jag visste att jag skulle födda när som helst så valde jag att inte fortsätta med min fasta. Skulle ju inte hinna ta igen mina värden och få upp de till bra nivå inför förlossning. Lite ångest hade jag men hälsa går framför allt annat.

Eftersom det är obligatoriskt att fasta Ramadan för varje muslim i vuxen ålder så om man av någon anledning missar dagar i Ramadan så ska man ta igen de senare (innan nästa Ramadan) börjar. Så jag behövde ta igen mer än hälften av Ramadan. Jag gjorde det dock relativ lätt för mig. Eftersom det inte finns någon speciellt tidpunkt när man måste ta igen utan man får välja fritt under året så valde jag att göra det på vintern. När dagarna inte var så långa. På det sättet skulle inte min amning rubbas heller.

Ramadan är min favorit månad så jag längtar nu tills den börjar. En månad fylld med välsignelse och gemenskap.

Inga kommentarer:


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online