onsdag 6 juli 2011

Resa med din baby

Sommaren är full igång. Många är ute och reser. Även vi kommer göra små resor här och där.

Efter vår korta visit i Göteborg så började jag tänka på att jag måste skaffa mig smidigare babyprylar för resan. Det jag tänkte på är vagn (en sådan smidig paraplyvagn) och en resesäng. Så nu har jag spanat lite på internet vad det finns att erbjuda och hittat det jag vill ha.

Resevagnen blev en Chicco Littleway. Verkar som att det är en av de bästa som finns att erbjuda på marknaden. Jag vill ha en som är smidig, lätt, lätt att fälla ihop och har full liggläge. Det har Chicco.


När det gäller resesängar så finns det många sängar där ute på marknaden men alla de är klumpiga och framför allt väger för mycket. Hade en för länge sedan när min äldsta var liten och den använde vi aldrig som resesäng. Det var dålig köp så den hamnade istället hos mina föräldrar så att barnbarnen kunde komma och sova över. Så jag rekommenderar ingen att köpa de där vanliga klumpiga resesängarna (även om de är de billigaste).

Jag sökte en som skulle vara lätt, smidig och lätt att både fälla ut och fälla ihop. De två som jag hittade som passade mina önskemål var en Baby Björn och en Phil & Teds.

Phil & Teds är nog den absolut lättaste sängen på marknaden med sina 3kg (av det som jag har hittat) och tar minst plats. Ihopsatt ligger den i en ganska liten väska som är rätt att ta med. En annan sak som jag tyckte att det var bra med den sängen var att man kan täcka ”taket” på den. Vilket betyder att man kan ha den ute, på stranden utan att oroa sig att insekter, myggor eller något annat kommer störa ens sovande bebis. Så jag var nära på att välja den men upptäckte den största nackdelen med den och det är att det är lite krångligt att få ihop den och få ner den. Speciellt när jag jämför med Baby Björn.


Baby Björns resesäng väger 5 kg (så lite mer) men fortfarande helt acceptabelt men det som gör den mer attraktiv att det tar typ max en minut att fälla ut den och fälla ner den. Så efter tittande på alla videor på youtube vinnare blev en Baby Björn.

Nu är det nästa problem. De här prylarna kostar. Suck. Som typ allt annat bra för barn. Om någon någonsin trodde att ha barn är billigt så har man fel. Speciellt om man ska ha BRA saker för barn. Sängarna ligger i samma prisklass så där behövde jag inte välja någon av de på grund av priset. Vagnen är egentligen inte heller så jättedyr (fast det klart det finns billigare). Men allt tillsammans blir ju en slant. Så nu får jag istället spana på Blocket efter mina prylar och se om någon vill bli av med sina för billig peng. Toppen alternativ för att spara några kronor J

(När jag har väl införskaffat mig allt så återkommer jag med real omdöme)

Inga kommentarer:


Totalt antal besökare
Antal besökare denna månad
Antal besökare denna vecka
Antal besökare idag
Antal besökare online